Skip to content

KiMM Insight

Framtidssäkra ditt team inom marknad, kommunikation & revenue med KiMM Insight!

Står du inför utmaningar i en föränderlig bransch och vill bygga ett team som är redo för framtiden? Med KiMM Insight får du tillgång till vår erfarenhet och expertis för att lyfta teamet till en ny nivå. Vi ger dig en tydlig bild av nuläget, djupgående insikter om teamets dynamik och kompetenser, och konkreta förslag på hur du kan optimera både individ och grupp. Oavsett om det handlar om att hitta rätt kompetens eller stärka team-andan så hjälper vi dig att skapa ett team som både trivs och presterar.

Att ha en ledande roll inom marknad och kommunikation har aldrig varit mer utmanande

Du har stor press på dig att leverera resultat – trots strama budgetar och resurser som inte alltid räcker. Det är lätt att fastna i det operativa när både du och ditt team jonglerar flera roller, och framtidsplaneringen hamnar ofta på vänt.

KiMM Insight hjälper dig att lyfta blicken och tänka strategiskt: vi ger dig en klar bild av vilka kunskaper och kompetenser som kommer behövas framåt och hur du kan stärka ditt team genom rätt satsningar – som utbildning, rekrytering eller konsulter. Tillsammans skapar vi ett team som är rustat för dagens utmaningar och redo att möta morgondagens. Så att du kan jobba proaktivt, och inte bara reaktivt och få mer förtroende och resurser till din avdelning.

Det här hjälper vi dig med

Vi vet att ditt behov är unikt och därför skräddarsyr vi en lösning och anpassar vårt samarbete baserat på vad just du och ditt team behöver.

Här är ett exempel på hur ett upplägg kan se ut:

  • Involvera teamet genom korta speeddatings – Vi intervjuar teamet och ledningen för att förstå roller och dynamik.
  • Kompetenskartläggning – Kartläggning av styrkor och utvecklingsområden för att jämföra nuläge med önskat läge.
  • Reflektion och feedback – Teamet får reflektera och ge feedback för att skapa engagemang och delaktighet.
  • Befattningsbeskrivningar och rollanpassning – Genomgång och justering av roller och ansvarsområden.
  • Individuella möten mellan chefen och teamet – Enskilda samtal mellan chefen och varje teammedlem för att diskutera resultat och utveckling.
  • Eventuell hjälp med rekrytering, konsulter eller utbildning – Stöd vid behov för att fylla kompetensluckor.
  • Uppföljningssamtal efter ett antal månader – Uppföljning för att säkerställa att förändringarna gett önskad effekt.
  • (Bonus) Personlighetstest för ytterligare teamutveckling – Extra valbart steg för att stärka teamets dynamik genom personlighetstester. Detta erbjuder vi i samarbete med vår partner Alva Labs.

Nedan finner du ett axplock av områden vi kan hjälpa dig med, oavsett behov så bokar vi gärna in en kostnadsfri första konsultation med dig så att vi kan sätta bollen i rullning tillsammans.

Organisation & ledarskap

– Vi hjälper dig att sätta rätt team på plats.

– Bolla idéer och tankar med någon som förstår dina utmaningar.

– Vi hjälper dig att bygga ett hållbart team.

– Re- och upskilling av ditt team

Den kreativa processen

– Hur blir jag en bättre beställare/ kravställare internt och externt.

– Hur får jag mitt team att se kopplingen mellan det kreativa arbetet och företagets mål.

– Hur visar jag ledningen vad jag behöver för resurser och vilka resultat de bidrar till att skapa?


Arbeta kostnadssmart

– Hur planerar jag min marknadsbudget på bästa sätt i tuffa tider?

– Såhär kan du arbeta mer effektivt och kostnadssmart framöver.

– Använd Generativ AI för att komma längre. Vi hjälper ditt team med upskilling inom AI.

– Vad kostar det att ta in extern hjälp jämfört med att bygga ett internt marknadsteam? Låt oss räkna på det!

Osäker på vad du behöver hjälp med?

Boka 30 kostnadsfria minuter med vår coach så hjälper vi dig att klura ut exakt vad du behöver för att bli en bättre och tryggare ledare.

Lite om oss på KIMM Inhouse

Marie Thorslund

I ledande roller inom marknad och kommunikation har Marie i över 25 år arbetat med att bygga team och coachat människor till att nå sin fulla potential.

Maggie Klingenstierna

Ledarskap, bygga inhouse-team och starka kommunikationsplattformar är några av de områden som Maggie är allra mest passionerad kring.

Angelika Strandberg

Angelika Strandberg, konsult inom marknadsföring och AI. Med lång erfarenhet inom marknadsföring, försäljning och affärsutveckling hjälper Angelika företag att växa och skapa strategier som når rätt målgrupper och ger resultat.

Jenny Berge

VD för SalesOnly, en del av Wise och vårt systerföretag som vi jobbar nära. I de fall då vi hjälper ett revenue team eller en revenue manager jobbar vi tillsammans med Jenny och teamet för att täcka in kunskap och kompetens gällande både Marknad, kommunikation och sälj.

Vad säger våra kunder om oss?

Här kan du ta del av några citat från kunder som vi hjälpt med olika former av strategi och rådgivning.

”KiMM har med säker hand konsulterat och utvecklat mina inhouse team och kreatörer i att finna effektivare arbetsflöden och kostnadssmarta produktionslösningar. Hon har varit en tillgång i processen från ax till limpa, från idé till realiserandet av kommunikationslösningar.”

Glenda Marevind Marknadschef på Intersport

”KiMM såg direkt synergier och hur Kappahl kunde göra stora besparingar genom förhandlingar med nya leverantörer och smartare interna arbetsprocesser.”

Paula Swerin Operational lead

”Jag har jobbat med Alexandra under många år och uppskattar hennes förmåga att på ett smidigt sätt hålla ihop helheten i produktionen. En av hennes styrkor är att sätta samman ett komplett produktion med matchat team utifrån kreativ brief och budget på ett framgångsrikt sätt”

Kristina Hermansson Marknadschef Cellbes

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Ta del av mer inspiration