Skip to content

Vi hjälper dig gärna i den första delen av din rekrytering

Har ni många ansökningar och lite tid? Har ni en rekryteringsprocess där fokus ligger på personliga egenskaper snarare än tidigare meriter? Genom en First Opinion hjälper vi dig med den avgörande, tidskrävande och svåra första delen av urvalet.

First opinion- såhär fungerar det!

Med objektiva metoder och kvalitetssäkrade verktyg ökar både träffsäkerhet och kandidatupplevelse, samtidigt som ni sparar tid och resurser för HR och rekryterande chefer. Resultatet blir en tydlig rekommendation kring hur ni själva kan jobba vidare med kandidaturvalet, baserad på potential och objektivitet. Som en följd av samarbetet är det också vanligt att mångfalden i rekryteringsutfallet tydligt ökar.

När har ni användning av en First Opinion?

Vi vet hur ansträngande det kan vara att komma igång med sin rekryteringsprocess. Bland det mest utmanande kan vara att göra det första urvalet. Vi på KIMM hjälper dig gärna i den första delen av processen. Men när passar upplägget first opinion?

Har du fått in många ansökningar? Vid stora och tidskrävande urval kan det vara skönt att ha en partner som förstår rollen och vilka kavitationer som krävs och vilka som är ”nice to have”.

Lägger ni stor vikt vid de personliga egenskaperna? Vi med! När personliga egenskaper är avgörande för tjänsten, snarare än tidigare meriter kan det vara skönt att ha en partner som har lång erfarenhet av rekrytering och personbedömningar.

Det är kandidatensmarknad och det där guldkornet kan snabbt försvinna. Med first opinion kan vi snabbt komma in och hjälpa er hitta fler guldkorn så att ni har fler att välja mellan.

Rekrytering som främjar jämställdhet och mångfald

På KIMM jobbar vi ständigt med att utveckla oss själva och våra kunder inom frågor som rör mångfald. Vi vill utmana, och ibland föreslår vi därför kandidater som vid första anblick kanske inte verkar matcha den aktuella rollen. Självklart går kompetens först – men det kan vara svårt att bedöma kompetens och potential när man inte har vanan inne. Eftersom vi på KIMM är specialister på personbedömning så kan vi se det som andra inte ser. Det gagnar både den enskilde kandidaten, men också näringslivet i stort då mixade grupper av människor med olika bakgrund, åldrar och förutsättningar tenderar att skapa intressanta arbetsplatser – och samtidigt leverera goda resultat inom marknad.

Några av våra kunder

Vi vill komma i kontakt med dig

Hör av dig till oss om du har några frågor!

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

E-kaffe med årets marknadschef!

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Ta del av mer inspiration