Skip to content
Denna position har redan blivit tillsatt

Kommunikationsansvarig Alkoholforskning till Systembolaget

Till Systembolaget söker vi nu den viktiga rollen som Kommunikationsansvarig alkoholforskning. Rollen är placerad på Systembolagets huvudkontor i Kungsträdgården, Stockholm.

Vårt uppdrag är att sälja öl, vin och sprit med ansvar och god service, men också informera om riskerna med alkohol. Vi finns till för alla i Sverige, inte bara de som handlar hos oss. Sambanden är enkla: ju mer alkohol som konsumeras, desto större negativa konsekvenser i form av dödsfall, sjukdomar, våld och missbruk. Att informera om riskerna med alkohol på ett för kunderna relevant, tillgängligt och inspirerande sätt är därmed ett helt centralt uppdrag för oss på kommunikation.

Kundnöjdhet och stödet för Systembolagets ensamrätt befinner sig på en mycket hög nivå. Det finns ett antal positiva tendenser när det gäller alkoholkonsumtionen bla i form av ett minskat berusningsdrickande och att alltfler unga människor provar alkohol för första gången senare än tidigare. Alkohol är dock inte vilken vara som helst och problemen som finns för både individer och samhället i stort är inte särskilt kända. Det är därmed en utmaning i att nå in till människor på ett för dem relevant sätt med budskap om alkoholens baksidor så att fler inspireras att reflektera över sitt eget och andras förhållningssätt till alkohol.

Om rollenI rollen som Kommunikationsansvarig alkoholforskning arbetar du nära vår övergripande ansvarig för Alkoholforskning och ansvarar för att med utgångspunkt i aktuell alkoholforskning och kundinsikter ta fram strategier för, och taktiskt genomförande av, varumärkesbyggande kommunikation i olika kanaler som leder till ökad kunskap och ett mer medvetet förhållningssätt kring alkoholkonsumtion hos identifierade målgrupper.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Med utgångspunkt i övergripande målbild för Systembolaget, effekter/nyckeltal för kommunikationen samt resultat och insikter från aktuell alkoholforskning ta fram strategier, planer och leda arbetet med operativt genomförande av målgruppsanpassad kommunikation.
  • Leda arbetet internt på kommunikationsavdelningen för att ta fram tex olika former av kommunikations-/redaktionellt material och PR.
  • Planera och genomföra ett antal alkoholforskningsseminarier på olika platser i landet
  • Strategi och projektledning av årlig Alkoholrapport.
  • Samordna kommunikationen med vårt dotterbolag IQDelta i kommunikationsavdelningens gemensamma budget och planeringsarbete samt vid behov ansvara för kommunikationen i olika projekt.

Om digFör att lyckas i rollen har du en gedigen kunskap och erfarenhet av värdebaserat och kundnära kommunikationsarbete i såväl digitala som fysiska kanaler inklusive events/seminarier. Erfarenhet av forskarvärlden är ett plus men det viktigaste är förmågan och engagemanget för att på ett relevant och tillgängligt sätt nå in till människor med ett budskap de allra flesta inte tänker på särskilt ofta. Nämligen kunskapen och insikterna om alkoholens negativa sidor så att fler inspireras att reflektera över sitt eget och andras förhållningssätt till alkohol.

Vi söker dig som har relevant utbildning och minst 5 års erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med kommunikation varav betydande del i idé/värdeburen organisation. Du har erfarenhet av att driva tvärfunktionella projekt samt av att ha budgetansvar. Du är trygg i dig själv och din kompetens och säger vad du tycker – men är medveten om när och hur det bör förmedlas. Integritet och prestigelöshet värderas högt – du tar tag i det som behöver göras och ser alltid till teamets bästa. Du är kommunikativt stark både muntligen och skriftligen, tycker om att skapa goda relationer och har ett öppet förhållningssätt till alla du möter.

OrganisationstillhörighetKommunikationsavdelningen på Systembolaget består av fyra enheter med runt 50 medarbetare. Du tillhör enheten för Kommunikationsutveckling som ansvarar för att leda strategi, utveckling & produktion av intern och extern kommunikation i egna, förtjänade och köpta kanaler som gör att vi stärker upplevelsen av Systembolaget hos kunder och medarbetare. Enheten ansvarar också för framtagande av kommunikationsplaner samt att förvalta strategiska verktyg såsom exempelvis varumärkesplattform, kommunikationsstrategi, grafisk manual och språklig identitet.

I ditt dagliga arbete har du ett nära samarbete med kollegor från alla enheter på kommunikationsavdelningen och med andra avdelningar i företaget.

Om Systembolaget
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 30 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull. Och i vilken annan verksamhet kan man rädda liv och samtidigt bli expert på mat och dryck?

Nu måste du ju ansöka! I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig Rekryteringskonsult Anna Jeppsson Blomberg på ajb@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan via www.kimm.se senast 25 maj. Obs! Vi tar inte emot ansökningar via mejl.

Förmåner: Friskvård, Kollektivavtal