Skip to content

Yrkesguide: Kommunikatör

Vad gör en kommunikatör egentligen? Vad är de vanligaste arbetsuppgifterna, vilka egenskaper är viktigast och hur blir man kommunikatör? Här hittar du allt du behöver veta om vad rollen som kommunikatör innebär – från ansvar till löneläge.

Vad gör en kommunikatör?

En kommunikatör arbetar med att planera, utforma, förmedla och utvärdera budskap för företag och organisationer. Arbetet handlar om att skapa relationer, sprida nyheter, bygga varumärken och bidra till att verksamheten når sina mål. En kommunikatör har ofta uppgifter även inom internkommunikation och kan ge stöd och rådgivning i kommunikationsfrågor till olika beslutsfattare. Det är en bred och ansvarsfull roll som innefattar en stor del omvärldsbevakning och analys för att förstå vilka samhälleliga faktorer som påverkar verksamheten, varumärket och hela företaget.

Som kommunikatör arbetar du vanligen på marknads- och kommunikationsavdelningar på företag och organisationer inom såväl privat som offentlig sektor. En kommunikatör är ständigt beroende av att agera i förhållande till sin omvärld; oavsett om det är medborgare, kunder, patienter, politiker, journalister eller kollegor som är målgruppen. Som kommunikatör är det viktigt att vara en duktig relationsskapare och själv ha förmågan att inspirera, stödja och övertyga andra längs vägen.

Vanliga arbetsuppgifter för en kommunikatör

  • Skriva pressmeddelanden och artiklar
  • Sköta företagets sociala medier
  • Planera och utföra kampanjer
  • Hantera kriskommunikation
  • Fungera som presskontakt och medietränare

Lön – vad tjänar en kommunikatör?

En nyexaminerad kommunikatör tjänar i snitt 32 500 kronor i månaden, vilket är medianlönen för specialister eller akademiker med en utbildning inom kommunikation. 10 år efter examen är medianlönen för en kommunikatör 37 500 kronor, och 20 år efter examen 41 000 kronor. (Källa: Saco)

En kommunikatörs lön skiljer sig tydligt åt mellan rollerna, där specialister tjänar bättre än generalister. Även strategiska kommunikatörer (exempelvis kommunikationsstrateg, kommunikationsansvarig och kommunikationskonsult) har en högre lön än de administrativa och koordinerande rollerna (exempelvis marknadskoordinator och webbredaktör).

Enligt Akavias löneundersökning skiljer sig samtidigt en kommunikatörs lön mellan offentlig och privat sektor, där anställda inom statlig verksamhet har en högre lön än i privat verksamhet. Det kan delvis bero på att det finns en större andel seniora kommunikatörer inom offentlig sektor.

Utbildning till kommunikatör

Det finns flera olika vägar att gå för att få ett jobb som kommunikatör. I grunden behöver du en utbildning inom området och ett genuint intresse för din omvärld och kommunikation i allmänhet. Jobbet kan förutsätta tidigare yrkeslivserfarenhet inom området, men det finns också många kurser som kan ge den kunskap som efterfrågas. Allt från kommunikation och medievetenskap till journalistik är vanliga utbildningsområden för en kommunikatör. Många arbetsgivare efterfrågar en högskole/universitetsexamen eller en yrkesutbildning inom media eller kommunikation, men det kan också vara en fördel att ha läst på folkhögskola eller andra yrkesförberedande kurser.

Konkreta utbildningar inom kommunikation kan exempelvis vara en treårig kandidatutbildning i medie- och kommunikationsvetenskap, PR och kommunikation eller strategisk kommunikation. Även samhällsvetenskapliga och kulturvetenskapliga utbildningar kan vara en alternativ ingång till kommunikatörsyrket.

Behöver du rekrytera eller hyra en Kommunikatör?

Vi på KiMM hjälper dig att hitta rätt person, oavsett om du vill hyra eller rekrytera kommunikatör till verksamheten.

Framtiden för en kommunikatör

De flesta kommunikatörer behöver arbeta nära verksamheten för att förstå dess behov, utmaningar och affärsmodell på djupet. Samtidigt som mängden kommunikatörer ökar på avdelningar landet över så kommer även behovet av mer nischade och specialiserade kunskaper att öka för att kunna hantera verksamheternas många utmaningar – framför allt strategiska sådana.

Framåt kommer vi att se färre personer som primärt arbetar med produktion och hantering av digitala medier, och istället kommer behovet ligga på hur vi kommunicerar kring exempelvis värderingar och hållbarhetsfrågor, men också för att stärka företaget internt på olika sätt.

Personliga egenskaper för att lyckas som kommunikatör

Som kommunikatör behöver du vara intresserad och nyfiken av din omvärld, för att förstå hur saker och ting samverkar och utforska nya sätt att effektivisera kommunikationen. Du behöver också vara självständig, samtidigt som arbetet ofta kräver en god samarbetsförmåga.

Fler viktiga personliga egenskaper hos en kommunikatör:

  • Analytisk
  • Rådgivande
  • Kreativ
  • Strukturerad
  • Resultatinriktad
  • Ansvarsfull

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!