Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content

Yrkesguide: Marknadsassistent

Marknadsassistenten har sedan många år haft en väldigt viktig och central roll i marknadsteamet. Men vad gör egentligen en marknadsassistent? Vilka arbetsuppgifter ingår i rollen? Vilken lön kan man förvänta sig och vilken utbildning kan vara relevant att ha med sig in i rollen? Här får du reda på allt du behöver veta om just rollen som marknadsassistent.

Vad gör en marknadsassistent?

En marknadsassistent har ett väldigt omväxlande arbete där inga dagar ser likadana ut. Det handlar oftast om att hålla många bollar i luften och se till att projekt rullar på som de ska samtidigt som teamet eller organisationen får den information de behöver för att själva ha bättre koll på läget. Ena dagen kanske marknadsassistenten hjälper till med inlägg på sociala medier, för att dagen efter sätta ihop en presentation till säljteamet som ska ut på ett viktigt kundbesök. Tredje dagen kanske man sitter och uppdaterar information på företagets hemsida.  

Med tanke på rollens omväxlande arbetsuppgifter är det viktigt att marknadsassistenten trivs i en miljö där snabbhet, flexibilitet och organisationsförmåga står högt på agendan. Marknadsassistenten får ofta mycket ansvar och fria händer att använda sin kreativa förmåga, både när det kommer till bild och text. Stundtals behöver även mer administrativa uppgifter utföras, så ett intresse för att kunna kombinera projektarbete med operativt arbete är en bra mix att besitta. Kortfattat kan man säga att en marknadsassistent får på daglig basis arbeta både högt och lågt, strategiskt och operativt. En kombination som kan vara otroligt uppfyllande och utvecklande för många personer.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsassistent

En marknadsassistent arbetar i regel mer med produktion av olika former av marknadsmaterial än strategisk planering, dock skiljer det sig så klart åt från företag till företag. Några av marknadsassistentens vanligaste arbetsuppgifter är att:

  • Hjälpa till att övervaka och planera aktiva marknadsföringskampanjer
  • Komma med förslag på förbättringar av marknadsaktiviteter för att öka ROI:n (Return on Investment)
  • Komma med kreativa idéer för att experimentera med företagets eller varumärkets marknadsaktiviteter
  • Samarbeta och koordinera arbetet med influencers och ambassadörer
  • Framtagande av olika former av säljmaterial
  • Vara tillgänglig för att med kort varsel kunna assistera olika behov som uppstår i marknadsteamet eller organisationen

Lön – vad tjänar en marknadsassistent?

En marknadsassistent tjänar i genomsnitt mellan 30 000 kronor till 37 000 kronor (Källa: Unionen). Lönen varierar beroende på till exempel arbetslivserfarenhet, tidigare uppnådda resultat, utvecklingspotential, utbildningsnivå, efterfrågan av tjänsten på arbetsmarknaden samt ansvarsområden som rollen kommer att innehålla.

Utbildning till marknadsassistent

Det finns flera vägar man kan gå för att börja arbeta som marknadsassistent. De flesta marknadsavdelningar och organisationer har som krav att man bör ha minst gymnasieutbildning med till exempel ekonomisk inriktning. Utöver det kan det vara meriterande att ha någon form av högskoleutbildning i till exempel ekonomi, samhällsvetenskap eller marknad och kommunikation. Har man dessutom arbetslivserfarenhet från marknad och kommunikation, försäljning och reklam är det både värdefullt och meriterande för en potential framtida arbetsgivare.

Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadsassistent.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsassistent?

Med arbetslivserfarenhet från branschen, kan du känna dig trygg i att vi förstår dina utmaningar. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt Marknadsassistent för just era behov!

Framtiden för en marknadsassistent

Marknadsassistenten är en vanligt förekommande roll som varit relevant och efterfrågad under många år. Rollen behövs ofta inom de flesta marknadsteam, oavsett om det är på ett privatägt företag eller inom den offentliga sektorn. Rollen efterfrågas även ofta på till exempel reklam, PR- eller eventbyråer. Rollen har stor inverkan och betydelse för det rekryterande teamet och chefen, därför kommer rollen som marknadsassistent alltid att efterfrågas.

Då större delar av dagens marknadsavdelningars arbete sker digitalt, både när det gäller marknads- och CRM system, samt sociala medier kommer en marknadsassistent att behöva göra sig bekant med och bli bekväm med att arbeta med olika plattformar och digitala verktyg. Några exempel på vanligt förekommande verktyg är Photoshop, InDesign, marketing automation system, analysverktyg, Google Analytics med mera.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsassistent

– Organiserad
– Strukturerad
– Flexibel
– Serviceminded
– Bra på problemlösning
– Kommunikationsförmåga i tal och skrift
– Prestigelös
– Stresstålig

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration!
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Event

Dags att snacka lite Marketing Automation!

Blogg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Guide

Bygg ditt dream team

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt team att arbeta i? Vilken kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen? 
Blogg

Så får du koll på Social Media Manager-rollen 

95% av alla internetanvändare använder sociala medier dagligen (Svenskarna & Internet 2021). Som användare översköljs vi av tusentals kommersiella meddelanden varje dag. Att sociala medier har fått en framträdande roll i mediemixen för de flesta företag har nog inte gått någon förbi, så då är det väl bara att anställa en social media manager så är saken biff? – Nja, inte riktigt, skriver Jessica Audsley, VD och grundare av Rock Social, en byrå för social media strategi och digital marknadsföring. 
Blogg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Gör marknadsarbetet hållbart utan att tappa fart och resultat

Hur ser det ut på din marknads- eller kommunikationsavdelning? Har ni en tydlig målbild, välförankrade strategier, mätbara delmål och nedbrutna nyckeltal? En känsla av att vara i kontroll över balansen mellan långsiktigt arbete och kortsiktiga insatser? En fin dynamik i teamet med medarbetare som trivs och utvecklas? Tid för reflektion och lärande? Grattis, ni är troligtvis ganska unika.
Blogg

Generalist eller specialist: Vad behöver jag egentligen?

Det finns idag så otroligt många olika kanaler och mer data än någonsin tidigare att ta hänsyn till. Detta ställer höga krav och förväntningar på dagens marknad och kommunikationsmedarbetare. Kompetensförsörjning är en stor del av arbetet för dig som ansvarar för att driva marknad- och kommunikationsarbetet framåt. Men hur bygger man egentligen sitt drömteam inom marknad och kommunikation? Ska man rekrytera bred kompetens eller mer specialiserad?
Blogg

Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!

Företag skriker efter marknadspersonal och många tror att en Digital Marknadsspecialist kan lösa alla deras problem och behov. Dem söker en analytiker, en kreatör, en marknadsprojektledare, en strateg, en Hubspot-guru, CRM/systemförvaltare och en SoMe expert i en och samma person. Nu är det nog dags för oss (både företag och digitala marknadsförare) att sänka våra förväntningar – och börja tänka realistiskt.
Blogg

Anställa, hyra in eller använda byrå?

Har du behov av kompetens till marknadsfunktionen och är osäker på om det är bäst att anställa, hyra in en konsult eller anlita byrå? Vad som blir bäst beror på era behov och möjligheter. Med hjälp av ett gäng frågor och en översikt över de olika alternativen hoppas vi kunna göra valen tydligare för dig. Och du, vi på Kimm finns här som bollplank! Hör av dig så hjälps vi åt att komma fram till bästa lösningen.
Blogg

Tre trender som påverkar din marknads-avdelning

Det är otroligt svårt att definiera vad marknad har som viktigaste uppgift idag, och det kommer bli ännu svårare framöver. Våra kära marknadsavdelningar har fått utökat ansvar. Traditionella marknadsuppgifter blandas upp med nyare och avgörande arbetsuppgifter för att företaget ska kunna ta strategiska och datadrivna beslut.
Blogg

Driva företag och rekrytera på distans: detta ska du tänka på

Viseos medgrundare Marcus Sandström har mer än tio års erfarenhet av att driva företag på distans och delar i den här artikeln med sig av sina tips för att driva företaget framåt 
Blogg

Varför rekryterar vi ”digitala” specialister?

Varför är ordet “digital” bland det trendigaste vi kan ha med i en titel och våra rekryteringsannonser idag? Och vad avgör om en kandidat faktiskt är digital eller inte? Följ med på vår spaning kring ordet digital och utmaningen att förstå och tolka vad företag faktiskt behöver när de söker nya medarbetare.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #1

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag. Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här reder jag ut lite frågetecken kring begreppet begåvning.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #2

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag.Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här är några saker att ha koll på när man väljer begåvningstest.
Blogg

Talent Management, har ni börjat?

Arbetar du på en HR-avdelning men är inte direkt involverad i företagets rekryteringar? Eller är du rekryteringsansvarig endast med fokus på nyrekrytering? Många företag lägger krutet på att hitta nya talanger men har ingen strategi för att behålla och utveckla befintliga medarbetare, är inte det konstigt?
Blogg

Hitta rätt i testdjungeln – utan fikonspråk

Debatten kring testverktyg i samband med rekrytering är het just nu. Spännande och bra! Som oberoende, van och flitig testanvändare hoppas jag kunna reda ut några av frågetecknen i ämnet.
Blogg

Rekrytera utan CV – Case Handelsbanken

Att rekrytera utan CV – går det? Ja, ibland kanske frågan är den motsatta – går det att rekrytera med CV? Här får vi dela med oss av ett case från Handelsbanken, där man valde att rekrytera utan CV, av flera olika anledningar.
Blogg

Frågor om privatlivet? Fastna inte i klistret!

Vad gör du på fritiden? Hur ser ditt privatliv ut? Ska man som rekryterande chef fråga om privatlivet redan under intervjun?
Blogg

Vilken tur att jag googlade. Det verkar ju vara en riktig partyprisse!

På Google hittar man all info man behöver! Eller? Brukar du söka på Google på de kandidater du har i en rekryteringsprocess? Ska man göra det?
Ta del av mer inspiration!