Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content

Yrkesguide: Marknadskoordinator

Varför har marknadskoordinatorn en så viktig roll på marknadsavdelningen? Hur ser arbetsuppgifterna ut – och vad tjänar en marknadskoordinator egentligen? Här får du veta mer om vad en marknadskoordinator gör och vilken utbildning och erfarenhet som krävs för att få jobbet.

Vad gör en marknadskoordinator?

En marknadskoordinator arbetar med att koordinera och samordna olika marknadsinsatser – från kampanjer och event till löpande produktion av innehåll som utgör företagets marknadsföring. Marknadskoordinatorn är en central och operativ person på marknadsavdelningen som både leder och stöttar i det dagliga arbetet. En marknadskoordinator har helhetssyn över alla de aktuella kampanjer och aktiviteter som pågår och håller i trådarna för att se till att arbetet fungerar smidigt och enkelt för alla inblandade.

Som marknadskoordinator behöver du vara en god organisatör och tycka om att ha många bollar i luften samtidigt. En marknadskoordinator kan ofta ha rollen som projektledare eller produktionsledare i specifika marknadsaktiviteter, men även ha rollen som assistent till exempelvis marknadschefen. Arbetet som marknadskoordinator är varierande och stundtals utmanande, där du bör ha ett helikopterperspektiv kring hela företagets marknadsföring, samtidigt som du arbetar konkret med att skapa innehåll till olika kanaler. För att lyckas i rollen behöver du därför ha ett gott självledarskap och en prestigelös attityd, så att du kan prioritera rätt saker och hugga i där det behövs.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadskoordinator

En marknadskoordinator har ett brett ansvar med uppgifter relaterade både till det löpande arbetet och specifika insatser på marknadsavdelningen. Några av marknadskoordinatorns vanliga arbetsuppgifter är att:

  • Planera, genomföra och utvärdera kampanjer – från strategi till analys
  • Projektleda event, seminarier och mässor
  • Ta fram marknads- och kampanjmaterial – med fokus på exempelvis grafisk form, copywriting eller videoproduktion
  • Hantera det löpande arbetet med företagets webb och sociala medier
  • Hantera kontakten och sköta samarbetet med byråer och andra partners till marknadsavdelningen
  • Ansvara för att företagets varumärke kommuniceras på rätt sätt i alla kanaler och sammanhang

Lön – vad tjänar en marknadskoordinator?

En marknadskoordinator tjänar i genomsnitt 47 400 kronor i månaden, enligt statistik från 2021. Lönen för en marknadskoordinator varierar dock beroende på hur lång erfarenhet du har, om du är man eller kvinna, samt om du arbetar inom privat eller offentlig sektor. Generellt sett tjänar en marknadskoordinator inom den privata sektorn några tusenlappar mer i månaden än den som arbetar inom offentlig sektor. Lönen för en nyexaminerad marknadskoordinator ligger vanligen runt 30 000 kronor i månaden, medan du som har lång erfarenhet kan komma upp i runt 60 000 kronor. (Källa: Ratsit)

Utbildning till marknadskoordinator

Det finns flera vägar till att börja arbeta som marknadskoordinator. Vanligast är att du har en högskole- eller universitetsutbildning inom exempelvis media- och kommunikation, journalistik, försäljning eller marknadsföring.

Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs – där bland annat Medieinstitutet har en specifik utbildning för dig som vill bli marknadskoordinator. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadskoordinator.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadskoordinator?

På KIMM jobbar vi kvalitativt med siktet inställt på att hitta den perfekta matchningen. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt marknadskoordinator för just era behov!

Framtiden för en marknadskoordinator

Marknadskoordinatorn är den vanligaste och kanske mest eftertraktade rollen på marknadsavdelningen framöver – men även på reklam-, PR- eller eventbyråer. Det breda och övergripande ansvaret hos en marknadskoordinator står högt i kurs både hos kollegor och chefer.

I takt med att den primära delen av företagets marknadsföring sker via digitala och sociala kanaler kommer marknadskoordinatorn att behöva omfattande digitala kunskaper och praktiska färdigheter i diverse digitala system. Photoshop och InDesign, olika CMS, marketing automation-system, eller analysverktyg som Google Analytics är nödvändiga verktyg i vardagen för framtidens marknadskoordinator.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadskoordinator

– Organiserad
– Strukturerad
– Social
– Självständig
– Stresstålig
– Prestigelös
– Serviceminded

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Event

Dags att snacka lite Marketing Automation!

Blogg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Guide

Bygg ditt dream team

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt team att arbeta i? Vilken kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen? 
Blogg

Så får du koll på Social Media Manager-rollen 

95% av alla internetanvändare använder sociala medier dagligen (Svenskarna & Internet 2021). Som användare översköljs vi av tusentals kommersiella meddelanden varje dag. Att sociala medier har fått en framträdande roll i mediemixen för de flesta företag har nog inte gått någon förbi, så då är det väl bara att anställa en social media manager så är saken biff? – Nja, inte riktigt, skriver Jessica Audsley, VD och grundare av Rock Social, en byrå för social media strategi och digital marknadsföring. 
Blogg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Gör marknadsarbetet hållbart utan att tappa fart och resultat

Hur ser det ut på din marknads- eller kommunikationsavdelning? Har ni en tydlig målbild, välförankrade strategier, mätbara delmål och nedbrutna nyckeltal? En känsla av att vara i kontroll över balansen mellan långsiktigt arbete och kortsiktiga insatser? En fin dynamik i teamet med medarbetare som trivs och utvecklas? Tid för reflektion och lärande? Grattis, ni är troligtvis ganska unika.
Blogg

Generalist eller specialist: Vad behöver jag egentligen?

Det finns idag så otroligt många olika kanaler och mer data än någonsin tidigare att ta hänsyn till. Detta ställer höga krav och förväntningar på dagens marknad och kommunikationsmedarbetare. Kompetensförsörjning är en stor del av arbetet för dig som ansvarar för att driva marknad- och kommunikationsarbetet framåt. Men hur bygger man egentligen sitt drömteam inom marknad och kommunikation? Ska man rekrytera bred kompetens eller mer specialiserad?
Blogg

Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!

Företag skriker efter marknadspersonal och många tror att en Digital Marknadsspecialist kan lösa alla deras problem och behov. Dem söker en analytiker, en kreatör, en marknadsprojektledare, en strateg, en Hubspot-guru, CRM/systemförvaltare och en SoMe expert i en och samma person. Nu är det nog dags för oss (både företag och digitala marknadsförare) att sänka våra förväntningar – och börja tänka realistiskt.
Blogg

Anställa, hyra in eller använda byrå?

Har du behov av kompetens till marknadsfunktionen och är osäker på om det är bäst att anställa, hyra in en konsult eller anlita byrå? Vad som blir bäst beror på era behov och möjligheter. Med hjälp av ett gäng frågor och en översikt över de olika alternativen hoppas vi kunna göra valen tydligare för dig. Och du, vi på Kimm finns här som bollplank! Hör av dig så hjälps vi åt att komma fram till bästa lösningen.
Blogg

Tre trender som påverkar din marknads-avdelning

Det är otroligt svårt att definiera vad marknad har som viktigaste uppgift idag, och det kommer bli ännu svårare framöver. Våra kära marknadsavdelningar har fått utökat ansvar. Traditionella marknadsuppgifter blandas upp med nyare och avgörande arbetsuppgifter för att företaget ska kunna ta strategiska och datadrivna beslut.
Blogg

Driva företag och rekrytera på distans: detta ska du tänka på

Viseos medgrundare Marcus Sandström har mer än tio års erfarenhet av att driva företag på distans och delar i den här artikeln med sig av sina tips för att driva företaget framåt 
Blogg

Varför rekryterar vi ”digitala” specialister?

Varför är ordet “digital” bland det trendigaste vi kan ha med i en titel och våra rekryteringsannonser idag? Och vad avgör om en kandidat faktiskt är digital eller inte? Följ med på vår spaning kring ordet digital och utmaningen att förstå och tolka vad företag faktiskt behöver när de söker nya medarbetare.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #1

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag. Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här reder jag ut lite frågetecken kring begreppet begåvning.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #2

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag.Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här är några saker att ha koll på när man väljer begåvningstest.
Blogg

Talent Management, har ni börjat?

Arbetar du på en HR-avdelning men är inte direkt involverad i företagets rekryteringar? Eller är du rekryteringsansvarig endast med fokus på nyrekrytering? Många företag lägger krutet på att hitta nya talanger men har ingen strategi för att behålla och utveckla befintliga medarbetare, är inte det konstigt?
Blogg

Hitta rätt i testdjungeln – utan fikonspråk

Debatten kring testverktyg i samband med rekrytering är het just nu. Spännande och bra! Som oberoende, van och flitig testanvändare hoppas jag kunna reda ut några av frågetecknen i ämnet.
Blogg

Rekrytera utan CV – Case Handelsbanken

Att rekrytera utan CV – går det? Ja, ibland kanske frågan är den motsatta – går det att rekrytera med CV? Här får vi dela med oss av ett case från Handelsbanken, där man valde att rekrytera utan CV, av flera olika anledningar.
Blogg

Frågor om privatlivet? Fastna inte i klistret!

Vad gör du på fritiden? Hur ser ditt privatliv ut? Ska man som rekryterande chef fråga om privatlivet redan under intervjun?
Blogg

Vilken tur att jag googlade. Det verkar ju vara en riktig partyprisse!

På Google hittar man all info man behöver! Eller? Brukar du söka på Google på de kandidater du har i en rekryteringsprocess? Ska man göra det?
Ta del av mer inspiration