Skip to content

Livet som konsult – Johan Swärdh

“Man ska inte behöva tre månader på sig, man ska in och börja bidra direkt”

CRM-specialisten Johan Swärdh om konsultlivet, kundnöjdhet och hur man hittar rätt i förändringstider

Att gå från trygg anställning till ett mer dynamiskt konsultliv är inte alltid självklart.

Men för Johan Swärdh, CRM-expert med erfarenhet från företag som Stadium, Clas Ohlson och nu Zeppelin, var det ett steg som både passade livssituationen och gav ny energi.

“Jag har hunnit bli 52 och känner att det här passar mig riktigt bra just nu. Konsultlivet gör det möjligt att bidra med min erfarenhet och samtidigt fortsätta utvecklas.”

Sedan augusti 2024 är Johan anställd konsult via KiMM och arbetar som CRM Manager på Zeppelin Sverige AB. Ett uppdrag där han både ersätter en kollega som är på föräldraledighet och bidrar aktivt i pågående utvecklingsarbete kring kundupplevelse och systemstöd.

Konsult, men en i teamet

Trots att han är på ett tidsbegränsat uppdrag, upplever Johan ingen utanförkänsla. Snarare tvärtom.

“Jag har blivit inkluderad i möten, processer och strategiska diskussioner. Det känns verkligen som att jag är en del av teamet.”

Han beskriver också hur CRM-rollen ofta innebär ett slags navfunktion mellan sälj, marknad, system och ledning. Det kan vara ganska tekniskt, men också väldigt mänskligt.

“Jag har haft mycket kontakt med säljchefer i olika regioner för att utveckla hur de mäter sin försäljning. Det är där jag trivs, i skärningspunkten mellan system och verklighet.”

Tips till företag och framtidsspaning

När vi pratar om framtiden inom CRM och kunddata, ser Johan flera trender:

  1. Automatisering kommer att bli avgörande. Många företag har byggt upp tungrodda processer, nu gäller det att förenkla och effektivisera.
  2. Systemstödet måste hänga ihop. Det finns ofta många verktyg, men få gemensamma arbetssätt.
  3. CRM måste vara ett stöd för sälj, inte ett hinder.
  4. AI kommer in, men mänsklig förståelse behövs fortfarande.

“Jag använder AI mycket själv – som en slags smart Google. Men det mänskliga perspektivet kommer fortsatt vara avgörande, särskilt i komplexa affärsrelationer.”

Framtiden osäker? Kanske, men också ganska fri!

Johan vet ännu inte vad han ska göra efter uppdragets slut i oktober. Och det är helt okej.

“Det känns faktiskt ganska bra. Jag vet att det kommer nya uppdrag, och jag har bredden att kunna bidra på flera sätt. Det viktigaste är att man har ordning på sin ekonomi och ett visst lugn. Allt löser sig.”

Han hoppas att fler ska våga prova på konsultlivet.

📌 Om Johan Swärdh

CRM Manager och anställd konsult via KiMM. Har tidigare arbetat med kunddata, analys och CRM-utveckling på bland annat Stadium och Clas Ohlson. Van att navigera i komplexa system och bygga broar mellan sälj, teknik och kundupplevelse. Just nu verksam på Zeppelin Sverige AB.

Intresserad av en interimslösning?

Hör av dig till oss så hjälper vi dig hitta rätt konsult!

Rådgivning & Strategiska tjänster

Rollen som marknads- eller kommunikationschef har aldrig varit mer utmanande.

Många upplever att det är utmanande att hitta rätt kompetens, svårt att hantera osäkerheten på marknaden och att de samtidigt förväntas leverera mer på mindre resurser.

Vi på KIMM har själva arbetat många år i olika ledande roller inom marknad och kommunikation. Vi hjälper dig med det du behöver för att lyckas i din roll som ledare. Oavsett om du vill lära dig att skriva en tydlig brief till en extern byrå, övertyga er CFO om att investeringen är ett måste, eller hur du bygger det mest hållbara teamet för era behov, så finns vi här för dig.

Hör av dig till oss så hjälper vi dig hitta rätt person!

Marknadschefens utmaningar

Let’s talk!

Kontakta oss! Vi vet att din tid är dyrbar och svarar därför inom 24 timmar. Hör gärna av dig!