Kommunikations- och PR-chef till Sverige för UNHCR

Stockholm Rekrytering

Har du erfarenhet av att arbeta med strategisk kommunikation, PR- och påverkansarbete? Har du förmåga att driva digital kommunikation framåt med mål att skapa resultat och effekt? Då kanske det är du som är vår nya Kommunikations- och PR-chef!

Sök rollen Senast 20 augusti, 2017

Över 65 miljoner människor är på flykt från sina hem på grund av krig eller förföljelse. UNHCR, FN:s flyktingorgan, leder de internationella insatserna för att skydda människor som har tvingats fly. UNHCR ger livräddande nödhjälp som tak över huvudet, mat och vatten, skyddar grundläggande mänskliga rättigheter och tar fram lösningar som ger människor på flykt en möjlighet skapa en bättre framtid.

Sverige för UNHCR är UNHCR:s svenska samarbetspartner med uppdrag att samla in pengar från den privata sektorn i Sverige och öka medvetenheten bland allmänheten om situationen för människor på flykt. Sverige för UNHCR startade sin verksamhet 2013 och har vuxit kraftigt sedan dess. Under 2016 samlade vi in över 470 miljoner kronor. Läs gärna mer på: www.sverigeforunhcr.se

Om rollen

Som Kommunikations- och PR-chef bär du det övergripande ansvaret för Sverige för UNHCR:s kommunikations- och PR-aktiviteter. Du säkerställer närvaro i press, media och sociala medier och skapar uppmärksamhet kring UNHCR:s arbete. Du är skicklig på att bearbeta press och media, samt en mycket god skribent. Du har ett starkt strategiskt fokus men samtidigt förmågan att arbeta operativt vid behov. Du har en koordinerande roll när det gäller att hålla ihop tonalitet och varumärke så att allt som kommuniceras blir enhetligt. Samtidigt är det av stor vikt att du har djup digital förståelse för att på bästa sätt kunna driva vår digitala kommunikation framåt med mål att skapa resultat och effekt. För att lyckas i din roll och trivas med ditt uppdrag är du trovärdig och övertygande i din personlighet samtidigt som du är kreativ och drivande i din yrkesroll. Du har personalansvar för tre (snart fyra) personer i kommunikationsteamet, är en del av Sverige för UNHCR:s ledningsgrupp och rapporterar till Generalsekreteraren.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Vidareutveckla och driva på kommunikations- och PR strategi för att skapa medvetenhet om flyktingar och UNHCR:s arbete.
  • Öka kännedomen om varumärket i Sverige.
  • Ansvarar för det proaktiva arbetet med att öka organisationens närvaro i sociala och traditionella medier.
  • Leda och samordna proaktiva kommunikationskampanjer och aktiviteter.
  • Leda medarbetarna på kommunikationsteamet på kontoret i Stockholm
  • Bygga relationer med kommunikationskollegor på UNHCR:s regionala kontor för norra Europa samt i Genève och Köpenhamn.
  • Som en del av ledningsgruppen bidra med ett starkt och visionärt ledarskap, i utvecklingen och genomförandet av Sverige för UNHCR:s övergripande strategi.

Din bakgrund

  • Akademisk utbildning eller motsvarande utbildning inom marknad/kommunikation/PR.
  • Har minst fem års erfarenhet av att arbeta med strategisk kommunikation, PR och/eller påverkansarbete.
  • Har minst par års erfarenhet av att framgångsrikt leda andra, samt meriterande om du tidigare varit del i ledningsgrupp.
  • Djup digital förståelse och har skapat resultat och effekt av digital kommunikation.
  • Du är en duktig skribent och har erfarenhet av att arbeta såväl strategiskt som operativt med press och media.
  • Du har en stark kommunikativ förmåga och är bra på att uttrycka dig i tal och skrift i både svenska och engelska.
  • Meriterande om du har erfarenhet av kommunikation inom insamling.
  • Det är meriterande om du tidigare har jobbat inom en humanitär/idéburen organisation eller haft kunder inom sektorn.
  • Kunskap och erfarenhet av internationella organisationer är meriterande.
  • Du står bakom UNHCR:s arbete och värderingar.

Vi erbjuder

Hos oss arbetar du med engagerade kollegor i en värdedriven och växande organisation. Du är en del av UNHCR:s globala arbete för att skydda människor som har tvingats fly sina hem.

Ansökan
I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM i urvalet. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev via www.kimm.se så snart som möjligt dock senast 2017-08-21. Vi har inte möjlighet att emot ansökningar via mail eller post.

Om du har frågor om tjänsten kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Camilla Waernelius på cw@kimm.se eller 08-555 290 00. Vecka 29-31 tar vi en paus i processen för semesterledighet. Vi påbörjar urvalsarbetet efter den 13 augusti.

Sök rollen Senast 20 augusti, 2017

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

  1. Ansökan

    Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar kompetensbaserat genom hela vår rekryteringsprocess.

  2. Urval

    Vi gör en objektiv och samlad bedömning av din kompetens. Vi tittar på tidigare erfarenheter såväl som testresultat för att finna dig med bäst förutsättningar att lyckas i rollen. Alla får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

  3. Intervju

    Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

  4. Anställning

    Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

  5. Uppföljning

    Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Kontakta mig för mer information

Camilla Waernelius

Camilla Waernelius

Senior Rekryteringskonsult, Stockholm

Sök rollen!

Vi behöver få in din ansökan senast 20 augusti, 2017

Sök rollen

Fler lediga jobb

Nytt

Digital acquisition specialist till BlueStep Bank

BlueStep Bank är en engagerad och lösningsorienterad utmanare på lånemarknaden – vi ser stor potential i vår affär och bygger just nu upp vårt digitala team för att möta marknaden där den är. Vill du vara med och utveckla BlueSteps digitala kanaler, driva varumärket framåt och bli en del i vårt nya team?

Stockholm Sista ansökningsdag: 12 augusti, 2017

Läs mer & ansök