Ansvarig Partnersamarbeten till Systembolaget

Stockholm Rekrytering

Till Systembolaget söker vi nu den viktiga rollen som Ansvarig Partnersamarbeten. Rollen är ny och placerad på Systembolagets huvudkontor i Kungsträdgården, Stockholm.

Sök rollen Senast 3 juni, 2018

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Friskvård
  • Kollektivavtal

Vårt uppdrag är att sälja öl, vin och sprit med ansvar och god service, men också informera om riskerna med alkohol. Vi finns till för alla i Sverige, inte bara för de som handlar hos oss. Sambanden är enkla: ju mer alkohol som konsumeras, desto större negativa konsekvenser i form av dödsfall, sjukdomar, våld och missbruk. Att informera om riskerna med alkohol på ett för kunderna relevant, tillgängligt och inspirerande sätt är därmed ett helt centralt uppdrag för oss på kommunikation.

Kundnöjdhet och stödet för Systembolagets ensamrätt befinner sig på en mycket hög nivå. Det finns ett antal positiva tendenser när det gäller alkoholkonsumtionen bla i form av ett minskat berusningsdrickande och att alltfler unga människor provar alkohol för första gången senare än tidigare.  Alkohol är dock inte vilken vara som helst och problemen som finns för både individer och samhället i stort är inte särskilt kända. Det är därmed en utmaning i att nå in till människor på ett för dem relevant sätt med budskap om alkoholens baksidor så att fler inspireras att reflektera över sitt eget och andras förhållningssätt till alkohol.

Om rollen
Vi har tillsammans med vårt dotterbolag IQ arbetat fram en varumärkesposition och en kommunikationsstrategi som gör att vi optimerar våra gemensamma insatser mot vår vision om Ett mer omtänksamt samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada. En central del i den nya kommunikationsstrategin är att tillsammans med fler partners/röster skapa kommunikation som bidrar till att skapa ett större engagemang kring problemen med alkoholens andrahandsskador. Vi vill som företag och med vår kommunikation bidra till ett mer omtänksamt samhälle.

I rollen som Ansvarig Partnersamarbeten kommer du att ansvara för att med utgångspunkt i tydliga problemområden tillsammans med andra partners skapa aktiviteter som leder till ökat engagemang för dessa frågor hos relevanta målgrupper.

Aktiveringen av partnerskapen ska kunna integreras i Systembolagets varumärkesbyggande kommunikation och i förlängningen bidra till att stärka bilden av Systembolaget.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Ansvarig för att initiera samarbeten, förhandla fram, hantera och följa upp avtal med externa samarbetspartners.
  • Utveckla en aktivitetsplan i linje med partnerskapsstrategin.
  • Säkra informationsöverföring och förankring av aktivitetsplan (både inför och efter genomförande) med relevanta intressenter på Systembolaget, med vårt dotterföretag IQ och hos samarbetspartners.
  • Operativt ansvarig för att initiera och genomföra aktiviteter i nära samarbete med Systembolagets leverantörer och samarbetspartners.
  • I nära samarbete med kommunikationsansvariga kollegor säkra att partnersplattformen integreras med övrig varumärkesbyggande kommunikation.
  • Uppföljning och dokumentation av aktiviteter, med relevanta nyckeltal och lärdomar.
  • Delta i kommunikationsavdelningens gemensamma budget och planeringsarbete.

Om dig
För att lyckas i rollen tror vi att du har gedigen kunskap och erfarenhet av att arbeta medieoberoende inklusive events/seminarier för att nå olika kundgrupper eller andra intressenter. Du är van att arbeta både strategiskt och operativt, är kommunikativt stark både muntligen och skriftligen. Du har erfarenhet av att etablera nya samarbeten, tycker om att skapa goda relationer och har ett öppet förhållningssätt till alla du möter. Vi ser gärna erfarenhet från en värderingsdriven verksamhet.

Vi söker dig som har:

  • Relevant utbildning
  • Minst 3-5 års erfarenhet (av liknande roll på marknadsavdelning eller från byrå) av sponsring och event med varumärkesbyggande aktiviteter
  • Erfarenhet av att driva tvärfunktionella projekt
  • Erfarenhet av förhandling och hantering av externa samarbetspartners och leverantörer
  • Erfarenhet av budgetansvar

Organisationstillhörighet
Kommunikationsavdelningen på Systembolaget består av fyra enheter med runt 50 medarbetare. Du tillhör enheten för Kommunikationsutveckling som ansvarar för att leda strategi, utveckling & produktion av intern och extern kommunikation i egna, förtjänade och köpta kanaler som gör att vi stärker upplevelsen av Systembolaget hos kunder och medarbetare. Enheten ansvarar också för framtagande av kommunikationsplaner samt att förvalta strategiska verktyg såsom exempelvis varumärkesplattform, kommunikationsstrategi, grafisk manual och språklig identitet.

Om Systembolaget
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 30 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull. Och i vilken annan verksamhet kan man rädda liv och samtidigt bli expert på mat och dryck?

Nu måste du ju ansöka!
I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig Rekryteringskonsult Anna Jeppsson Blomberg på ajb@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan via www.kimm.se senast 3 juni. Obs! Vi tar inte emot ansökningar via mejl.

 

Sök rollen Senast 3 juni, 2018

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

  1. Ansökan

    Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar kompetensbaserat genom hela vår rekryteringsprocess.

  2. Urval

    Vi gör en objektiv och samlad bedömning av din kompetens. Vi tittar på tidigare erfarenheter såväl som testresultat för att finna dig med bäst förutsättningar att lyckas i rollen. Alla får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

  3. Intervju

    Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

  4. Anställning

    Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

  5. Uppföljning

    Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Här ligger Systembolaget

Kungsträdgårdsgatan 14, Stockholm

Kontakta mig för mer information

Anna Jeppsson Blomberg

Anna Jeppsson Blomberg

Sök rollen!

Vi behöver få in din ansökan senast 3 juni, 2018

Sök rollen

Fler lediga jobb

Nytt

Category Manager to the leading Nordic brand within gluten-free products

Semper is the leading brand within the gluten-free food segment and is the Hero group’s centre of excellence for this category. As the demand for gluten-free products is growing, Semper & Hero are now looking for an experienced marketing-oriented Category Manager with analytical skills to continue the profitable growth and development of the segment.
At the Hero group we are passionate about naturally good food and want to provide consumers with healthy, nutritious products of high quality and with a strong focus on social and environmental sustainability.

Stockholm

Läs mer & ansök

Nytt

Kommunikationspartner till Sveaskog

Har du bred erfarenhet av att arbeta inom kommunikationsområdet och är van att utveckla samarbeten med lokalpress och media? Är du proaktiv och har förmåga att skapa förtroende och bygga relationer? Har ett samhällsengagemang och är politiskt intresserad? Då tror vi att den här rollen är intressant för dig!

Umeå Sista ansökningsdag: 13 juni, 2018

Läs mer & ansök

Digital Designer

At this very moment, we at STS are in the middle of a huge digital transformation and we are building a whole new marketing team in Gothenburg, that will lead us to new places both in cyberspace and IRL. We have turned young people into world citizens for almost 60 years and hopefully you will agree with us that our products are more relevant than ever. We are a group of passionate, experienced travellers and we are really looking forward to starting this journey with you!

Göteborg Sista ansökningsdag: 8 juni, 2018

Läs mer & ansök