Head of Communications Sweden & Technology Solutions

Göteborg Rekrytering

Ta chansen och bli en del av oss och den resa vi är på mot att nå får fulla potential, både som bolag och som individer. Vi erbjuder dig en vardag med nya utmaningar, vänliga och jordnära kollegor som kommer imponera på dig med sin intelligens samt ett bolag som hela tiden utmanar status quo. Vi letar efter dig som är en skarp kommunikatör som gillar att arbeta i en föränderlig miljö där du kan använda hela din expertis inom kommunikationsområdet.

Sök rollen Senast 2 februari, 2020

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Friskvård
  • Karriärmöjligheter
  • Kollektivavtal
  • Lunchförmåner

När du kliver in i rollen som Head of Communications Sweden & Technology Solutions ansvarar du för att driva intern och extern kommunikation på den svenska marknaden. Dessutom agerar du som en viktig rådgivare i frågor rörande kommunikation för vårt nya globala affärsområde Technology Solutions. Med andra ord kommer du att vara mitt i händelsernas centrum och spela en stor roll i att påverka hur våra ledare kommunicerar och säkerställa att det görs på ett så smart och effektivt sätt som möjligt. Du erbjuds en roll i en internationell miljö där du får påverka och använda hela din expertis inom kommunikationsområdet.

Ditt nya jobb
I rollen arbetar du proaktivt med att identifiera PR-möjligheter och agerar på potentiella hot och kriser både inom Sverige och affärsområdet Technology Solutions. Du ansvarar för att ta fram, driva och genomföra interna och externa kommunikationsplaner. En viktig del av ditt arbete är att agera bollplank och rådgivare kring strategiska och operativa kommunikationsfrågor för att driva medarbetarnas engagemang samt för att vi ska ha fortsatt tillväxt och ökad varumärkeskännedom. 

Det är en heltidstjänst placerad i Bohus (10 minuter med tåg från Göteborg) och din närmsta chef är Global Chief Communications Officer, som är placerad i Amsterdam. Rollen som Head of Communications Sweden & Technology Solutions innefattar inget personalansvar, utan har ett funktionsansvar för kommunikationen för Sverige och affärsområdet Technology Solutions. Det team du ingår i är det globala kommunikationsteamet och du har en kollega precis som du är placerad i Bohus. I övrigt har du ett nära samarbete med ledare i både Sverige och globalt inom affärsområdet Technology Solutions.

Huvudsakliga arbetsuppgifter

  • Utveckla, bygga och bibehålla nära relationer med både lokal och nationell media
  • Vara talesperson, bl.a. i krissituationer, främst för den svenska marknaden
  • Implementera globala initiativ och kampanjer på den svenska marknaden
  • Utveckla vår kriskommunikationsprocess och andra kommunikationsprocesser
  • Samarbeta med ledare för att identifiera möjligheter och hot, för att sedan utveckla och genomföra kommunikationsstrategier kopplat till dessa
  • Agera rådgivare för affärsområdet Technology Solutions i deras strategiska kommunikation och problemhantering
  • Vara rådgivare kring internkommunikation för verksamheten och våra produktionsanläggningar
  • Producera externt material, exempelvis pressreleaser, på både engelska och svenska
  • Ansvarig för byråsamarbeten

Vårt erbjudande
Vill du arbeta med hållbarhet, innovation, säkerhet och samarbete? Nouryon är ett bolag där vi vill arbeta tillsammans och hela tiden utvecklas med ett starkt framtidsfokus. Våra anställda har idéer om hur vi kan bygga en hållbar framtid och det är med deras driv och passion vi gör dessa till verklighet. Om det låter som något som passar dig och vi får möjlighet att arbeta ihop med dig, så kommer vi att hjälpa dig att växa med oss genom dina höga ambitioner. Vi erbjuder dig karriärmöjligheter, både lokalt och globalt, där vi redan från dag ett vill stötta dig i din personliga utveckling. Allt detta får du göra i en dynamisk, internationell, proaktiv arbetsmiljö med stor mångfald. Visst låter det spännande?

Dina erfarenheter
För att få rätt förutsättningar in i rollen behöver du ha erfarenheter från strategiskt arbete och att operativt driva frågor gällande externkommunikation samt ha erfarenhet av internkommunikation. Du behöver vara van och trygg med att hantera frågor och vara talesperson i krissituationer. I dina tidigare roller har du arbetat nära ledning där du stöttat och tränat dem i mediahantering och till att bli trygga talare både internt och externt. Du har erfarenhet och intresserar dig av att förstå affären och dess prioriteringar, och utgår ifrån dessa när du tar fram kommunikationsinitiativ och -planer. Rollen kräver att du är en duktig skribent och kan obehindrat skriva professionella texter på både engelska och svenska.

Vem är du?
En lösningsorienterad person som har lätt för att prioritera och omprioritera beroende på vad situationen kräver. Hos oss kommer du trivas ifall du som person föredrar att arbeta med eget ansvar och ett självständigt arbete samt om du gillar att bygga relationer för att få igenom initiativ och idéer, med ett ständigt fokus på kunden och affären. I och med din erfarenhet känner du dig trygg i din kompetens och kan agera rådgivare i olika situationer till ledare på alla nivåer. Eftersom du kommer arbeta med kriskommunikation, har du även vana att arbeta under press och hanterar dessa situationer lugnt och professionellt.

Ansökan och frågorI den här rekryteringsprocessen har Nouryon valt att samarbeta med attraktionsrekryteringsbyrån Wise Professionals/KIMM. Dom är specialister på rekrytering inom marknad- och kommunikationsområdet och frågor gällande processen eller tjänsten ställs till ansvariga rekryteringskonsulter på KIMM, Stina Scheller (stina@kimm.se) och Marios Maletsikas (mm@kimm.se). För att säkerställa en objektiv, kompetensbaserad och icke-diskriminerade rekrytering kommer du att få svara på urvalsfrågor i samband med din ansökan och genomföra arbetspsykologiska tester om du går vidare i denna process.

More about Nouryon
Nouryon has about 10,000 employees and operates in over 80 countries around the world. Over the course of our nearly 400-year journey to become a global specialty chemicals leader, we have built up a wealth of expertise, forged long-term customer partnerships, and earned a place among the best performing companies in our industry in terms of safety, sustainability, and reliability. Our products play an essential role in everyday life for people around the globe.

We are organized in three Businesses:

  • Performance Formulations focuses on business lines based on tailored performance that require a high level of customer intimacy, such as those for personal care and agriculture.
  • Technology Solutions includes business lines that are an integrated part of our customers’ processes, such as catalysts and additives for the polymer and pulp industries.
  • Industrial Chemicals encompasses our salt-chlorine value chain, which supplies end markets ranging from lightweight metals and plastics to pharmaceuticals.

Read more about us on our website.

Sök rollen Senast 2 februari, 2020

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete..

Urval

Vi ser till kompetens och arbetspotential vilket innebär att du som kandidat får genomföra arbetspsykologiska tester tidigt i processen. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt för att kunna göra den bästa matchningen på kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Kontakta mig för mer information

Marios Maletsikas

Rekryteringskonsult, Göteborg

Sök rollen!

Vi behöver få in din ansökan senast 2 februari, 2020

Sök rollen

Fler lediga jobb

Nytt

Head of Marketing med försäljningsfokus

Guide Gloves är ett internationellt bolag som utvecklar högkvalitativa arbets- och skyddshandskar. Vår vision är en värld där alla skall vara trygga och säkra på sin arbetsplats, och vi ska nå dit genom att bli den mest innovativa, mest flexibla och snabbast-till-marknaden-tillverkaren av handskar. I världen! Just nu investerar vi kraftigt i att förstärka vår sälj-och marknadsförmåga, och letar därför efter en person som står redo för nästa steg i karriären. Vi söker dig som är full utav energi, passion och kreativitet och erkänt duktig på säljdriven marknadsföring. Detta är en unik möjlighet att få aktivt bidra till att utveckla Guide Gloves till att ta ännu större plats på den internationella marknaden – vill du hänga med?

Stockholm Sista ansökningsdag: 11 februari, 2020 Tipsa en vän

Läs mer & ansök

Senior Digital and Graphic Designer – Musti Group

We’re looking for the best talent, those with a passion for building strong brands to join us in growing our Nordic markets, with a consumer first approach. The right candidate will be a key player in accelerating and further developing our brand and communication directly to consumers. You will be joining an innovative, fast growing and exciting company with passion for pets. We are now looking for an energetic and quality-focused senior digital and graphic designer to join our inhouse creative team in Stockholm

Stockholm Sista ansökningsdag: 8 februari, 2020 Tipsa en vän

Läs mer & ansök

Marketing Specialist till vår kund i city

Söker du en digital roll i en spännande miljö? Har du erfarenhet från att skapa intresseväckande och mervärdesskapande digitalt innehåll som bidrar till ökad trafik och konverteringar? Då kan rollen som Marketing Specialist vara något för dig. Det här är ett konsultuppdrag via oss på KIMM/Wise Professionals med start omgående. För rätt person finns möjlighet att bli anställd direkt hos kund.

Stockholm Sista ansökningsdag: 4 februari, 2020 Tipsa en vän

Läs mer & ansök