Skip to content
Denna position har redan blivit tillsatt

Senior Insight Manager till HKScan

Stockholm
Har du en gedigen erfarenhet av att arbeta med marknadsanalys och är en van användare av Nielsendata och andra datakällor? Har du dessutom erfarenhet av att ta fram vad som driver konsumenten och vad som styr marknaden, samt vana av att genomföra kvalitativa och kvantitativa undersökningar, då är detta rollen för dig! Ansök via länken nedan! Detta är ett konsultuppdrag hos Wise Professionals på heltid under 6 månader med god chans till förlängning eller anställning direkt hos HKScan. Start omgående eller enl. överenskommelse.

Om HKScan

HKScan gör livet godare, både idag och imorgon, och det strategiska målet är att växa som ett mångsidigt livsmedelsföretag. Med över 100 års erfarenhet tillverkar de nästan 7000 medarbetarna lokalt producerad mat och deras produkter utgör en del av konsumenternas måltider, både till vardag och fest. HK Scans hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Deras starka varumärken omfattar HK®, Scan®, Pärsons®, Kariniemen®, Via®, Rakvere®, Tallegg® and Rose™. Läs gärna mer om HKSCan här We make life tastier – from farm to fork – HKScan och kika gärna in på denna film som visar på HKScans satsning på medarbetare, hållbarhet och den lokala förankring.

Om rollen

Insights uppgift är att ge en djupare förståelse för köpbeteende, konsumentpreferenser och marknadstrender som hjälper HKScan att fatta rätt produkt- och marknadsföringsbeslut. Insights huvuduppgift är att vägleda organisationen i rätt riktning. Då tidigare ansvarig för Insight i Sverige har valt att gå vidare i karriären behöver HKScan nu stärka upp teamet med en senior konsult. Är du rätt person finns även chans till en anställning.

Du kommer att ansvara för nedan 4 områden;

Rapportering & Analys Marknadsutveckling

  • Löpande rapportering av marknadens och HKScans kategoriutveckling inom Retail och Foodservice.
  • Inköp relevant marknadsdata och säkerställa långsiktig research- & rapportstruktur.
  • Analyser vid behov för att förstå marknadsutvecklingen och identifiera möjligheter och utmaningar framåt för HKScan.

Konsumenttrender (flyttat upp)

  • Förstå beteenden och förändringar i samhället som påverkar vårt sätt att konsumera livsmedel och vad som ligger framför oss.
  • Tillhandahålla insikt om hur konsumenter agerar och vilka drivkrafter, attityder och värderingar som är av central betydelse för att de ska vilja fortsätta konsumera HKScans produkter.

Insikter Affärsutveckling

  • Bidra i interna affärsprojekt med shopper-, konsument- och kanalinsikter baserat på ad hoc research och marknadsanalyser, genomförda utifrån identifierade tillväxtmöjligheter.
  • Insikter rörande vilka lanseringar eller förändringar vi bör prioritera för att öka intäkterna och lönsamheten kopplat till produktkoncept, förpackning, design, prissättning, etc.

Insikter Varumärkesbyggande initiativ

  • Via regelbunden varumärkestracking, kampanjmätningar och ad hoc research säkerställa att HKScans marknadsaktiviteter och kommunikation ger avsedd effekt, stärker vår varumärkesstrategi och ökar preferensen för våra varumärken.

Om dig:

Du är specialist inom ditt område men trivs med att samarbeta med olika gränssnitt och med olika samarbetskonstellationer. Du är nyfiken och intresserad av att förstå konsumenter och omvärlden. Du är en god lyssnare men har även förmågan att ta egna initiativ och driva på framåt inom dina ansvarsområden. Du gillar att sätta dig in i komplexa sammanhang och med ett öppet sinne hitta lösningar. Du har en hög analytisk förmåga och gillar att förmedla framtagna insikter och entusiasmera din publik på ett trovärdigt sätt.

Ansvarsområden och arbetsuppgifter

  • Samla in, analysera, sammanställa och sprida kunskaper om trender, insikter, konsumentbeteenden och övriga marknads- och konsumentanalyser inom både livsmedel och relaterade områden samt utveckla dessa till agerbara insikter.
  • Etablera, äga och förvalta undersökningar som vägledande vid konceptutveckling, produktutveckling, varumärkeskommunikation och strategisk affärssinriktning.
  • Genomföra kvalitativa och kvantitativa studier från uppstart till överlämning till organisationen, såsom koncepttester, designtester, kategoristudier, brand trackings och kampanjtester.
  • Leda konsumentinsiktsprojekt tillsammans med externa partners.
  • Ansvarig för nedladdning av marknadsdata och uppdatering av interna standardrapporter.
  • Kontinuerlig marknadsdataanalys och intern rapportering utifrån främst Nielsendata.
  • Stödja organisationen, främst marknads- och säljteam, med data, analyser och insikter.
  • Konsument- och shopperanalyser för att identifiera nya affärsmöjligheter.
  • Marknadsanalys Foodservice.
  • Medverka i egenskap av insight-kompetens i olika affärsutvecklingsprojekt.
  • Ad hoc analyser.
  • Ansvarig säkerställa att insightbudgeten investeras på ett optimalt sätt, dvs relation mellan investering och affärsnytta.

Önskad bakgrund:

  • Stor kunskap inom Nielsen för att självständigt ta fram rätt information och genomföra mer djupgående analyser.
  • Erfarenhet av att driva och se behov av inom vilka områden vi behöver förstå konsumenten ytterligare, strukturera och genomföra koncepttester.
  • Erfarenhet av att samköra olika typer av datakällor.
  • Förmåga att skapa uppdragsbeskrivning till externa parter. Erfarenhet av att genomföra tester.

Vi ser gärna att du har:

  • Minst 5 års arbetslivserfarenhet från liknande roll
  • Starkt analytiskt och kommersiellt tankesätt, kunna översätta data till konkreta initiativ.
  • Erfarenhet av att arbeta självständigt, på ett metodiskt, systematiskt och strukturerat sätt.
  • Förmågan att ta egna initiativ och driva projekt framåt.
  • Bakgrund i att arbeta med marknads- och konsumentundersökningar, koncepttestning och brand tracking
  • Erfarenhet av att arbeta med Nielsen och GfK data.
  • Erfarenhet av projektledning och förmåga att hantera många olika kontaktytor internt och externt.
  • Flytande svenska och engelska i tal och skrift.
  • Universitetsexamen i ekonomi, ingenjör eller marknadsföring.
  • Har du tidigare erfarenhet av liknande roll inom FMCG är det starkt meriterande

Intresserad?

Känner du att detta är rätt för dig? Skicka då in ditt CV samt ett par exempel från din portfölj via ansökningsknappen nedan. Önskar du mer information eller har frågor om uppdraget, kontakta Sofie Garpered på sg@kimm.se eller Eva Erlandsson på ee@kimm.se. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.

Vi ser fram emot att höra från dig!

Om KIMM & Wise Professionals

Vi på KIMM är specialister på rekrytering och attraktion inom kommunikation och marknadsföring. Vi arbetar på uppdrag av Sveriges starkaste varumärken tillsammans med arbetsgivare som månar om sina medarbetares arbetsglädje. Idag finns vi i Sveriges storstadsregioner Stockholm, Göteborg och Öresund och är ett affärsområde inom Wise Professionals – rekryteringsbyrån som designar, utvecklar och erbjuder hållbara rekryteringslösningar. Exempel på organisationer som vi samarbetar med hittar du här.

Är du nyfiken på att arbeta som konsult genom oss, läs mer här. Vi vill att våra medarbetare på KIMM & Wise Professionals ska ha den roligaste tiden i karriären. Det gäller såklart även för dig som uthyrd konsult. Vi är måna om att du känner dig som en del av gänget och det berättar vi gärna mer om.

Förmåner: Friskvård, Kollektivavtal