Yrkesguide: Kommunikationschef
Vad innebär det egentligen att jobba som kommunikationschef? Vad behöver man för utbildning, vilka är ens ansvarsområden och arbetsuppgifter – och vilka personliga egenskaper är viktigast för att lyckas i rollen? Här hittar du allt om vad en kommunikationschef både gör och tjänar.
Vad gör en kommunikationschef?
Som kommunikationschef har du som uppgift att leda och utveckla arbetet på kommunikationsavdelningen på ett företag eller i en organisation. Rollen kan även kallas kommunikationsansvarig, marknads- och kommunikationschef, kommunikationsdirektör eller CCO (Chief Communication Officer). Kommunikationschefen har det övergripande ansvaret för vilket budskap som företaget eller organisationen förmedlar – både externt och internt.
I en stor organisation, där kommunikationsavdelningen har många medarbetare, fokuserar kommunikationschefen framför allt på ledarskap och strategi. I en mindre organisation blir din roll som kommunikationschef ofta mer operativ. Den kan då även innefatta att själv producera visst marknadsmaterial eller genomföra kommunikationsaktiviteter. Som kommunikationschef rapporterar du i regel direkt till VD och ingår ofta i företagets ledningsgrupp.
Vanliga arbetsuppgifter för en kommunikationschef
- Huvudansvar för företagets/organisationens visuella varumärke, tonalitet och budskapsplattform
- Ta fram övergripande kommunikationsstrategier och säkerställa att dessa följs
- Sätta upp strategiska mål och KPI:er för det externa och interna kommunikationsarbetet
- Följa upp resultat av kampanjer och andra kommunikationsinsatser
- Agera beställare gentemot externa samarbetspartners, som t.ex. reklam- och PR-byråer
- Rekrytera och leda medarbetare på kommunikationsavdelningen
- Agera kommunikationsrådgivare åt VD och övriga ledningsgruppen
- Stötta chefer och medarbetare i olika kommunikationsfrågor
- Ingå i organisationens arbetsgrupp för krishantering
Lön – vad tjänar en kommunikationschef?
Månadslönen för en kommunikationschef varierar från ca 48 000 till uppemot 90 000 kronor, beroende på din tidigare erfarenhet, antal anställda och hur stort ansvar rollen innebär. Löneökningarna över tid är generellt högre i den privata sektorn än i den offentliga. Medan kommunikationschefer i åldersspannet 35-44 år tjänar ungefär lika mycket i de två sektorerna är genomsnittslönen för åldersspannet 45-54 år hela 18 000 kronor högre för privatanställda än offentliganställda. (Källor: Unionen, SCB)
Framtiden för kommunikationschefer
Det föränderliga medielandskapet, liksom ökade möjligheter till mätbarhet, ställer allt högre krav på kommunikationschefer att hålla sig uppdaterade inom digitala verktyg och kanaler. Framtidens kommunikationschef behöver vara skicklig på att rekrytera eftertraktad kompetens till sitt team – och kunna avgöra vilka funktioner som istället kan köpas in från konsulter och byråer. Samarbetet med HR för att bygga ett starkt employer brand blir också viktigare för kommunikationschefen framöver.
Behöver du rekrytera eller hyra en kommunikationschef?
På KIMM jobbar vi kvalitativt med siktet inställt på att hitta den perfekta matchningen. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt Kommunikationschef för just era behov!
Utbildning och erfarenhet – hur blir man kommunikationschef?
En kommunikationschef är sällan nyexaminerad, utan har i regel ett antal års erfarenhet av att arbeta operativt inom kommunikationsområdet. I grunden finns ofta en högskoleutbildning inom exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap, marknadsföring eller journalistik. Även ekonomiutbildning förekommer. Ibland har kommunikationschefen även genomgått kompletterande utbildningar inom ledarskap och/eller projektledning.
En kommunikationschef kan tidigare ha haft roller som exempelvis kommunikatör, kommunikationsstrateg, informatör eller journalist. Tidigare erfarenhet av chefsbefattningar med personalansvar är meriterande för dig som söker din första tjänst som kommunikationschef.
Personliga egenskaper för att lyckas som kommunikationschef
Precis som inom alla yrken inom kommunikation behöver du som kommunikationschef vara öppen och intresserad av din omvärld. Du behöver kunna tänka analytiskt och strategiskt för att formulera och uppnå organisationens önskade varumärkesposition på lång sikt, liksom affärsmål och KPI:er på kortare sikt. Goda ledaregenskaper är också viktiga, liksom förmågan att bygga starka relationer såväl inom som utanför din organisation.
För att kunna kommunicera på rätt sätt i en eventuell krissituation – internt och externt – behöver du vara både proaktiv och kunna fatta snabba beslut vid behov. Som kommunikationschef kan du även behöva representera företaget gentemot media, vilket ställer krav på att kunna behålla lugnet och formulera genomtänkta svar även under press.
Fler viktiga personliga egenskaper hos en kommunikationschef:
- Strategisk
- Analytisk
- Strukturerad
- Resultatinriktad
- Nyfiken
- Trygg
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!