Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content

Yrkesguide: Marknadskommunikatör

Vad innebär det egentligen att jobba som marknadskommunikatör? Vad behöver man för utbildning, vilka är ens ansvarsområden och arbetsuppgifter – och vilka personliga egenskaper är viktigast för att lyckas i rollen? Här hittar du allt om vad en marknadskommunikatör både gör och tjänar.

Vad gör en marknadskommunikatör?

En marknadskommunikatör arbetar med att planera, utforma, förmedla och utvärdera budskap för företag och organisationer. Arbetet handlar om att skapa relationer, sprida nyheter, bygga varumärken och bidra till att verksamheten når sina mål. En marknadskommunikatör har ofta uppgifter även inom internkommunikation och kan ge stöd och rådgivning i kommunikationsfrågor till olika beslutsfattare. Dock är det primära fokuset för en marknadskommunikatör den externa kommunikationen. En klassisk kommunikatör å andra sidan har ofta lika stort fokus på intern så väl som extern kommunikation. Det är en bred och ansvarsfull roll som innefattar en stor del omvärldsbevakning och analys för att förstå vilka samhälleliga faktorer som påverkar verksamheten, varumärket och företaget i stort.

Som marknadskommunikatör arbetar du vanligen på marknads- och kommunikationsavdelningar på företag och organisationer inom såväl privat som offentlig sektor. I rollen som marknadskommunikatör arbetar du i allt större utsträckning via sociala medier. Du är kreativ och lägger stor tid på den strategiska delen av ditt jobb, som kan innefatta arbetet med texter, pressmeddelanden samt behandling av bild och film i alla relevanta kanaler.

I rollen som marknadskommunikatör är det inte ovanligt att man är i direktkontakt med till exempel kunder, politiker, journalister med flera. Att bygga relationer och utåt sätt vara i sitt kommunikativa esse är av största vikt för att lyckas.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadskommunikatör

  • Utforma pressmeddelanden, pressreleaser och artiklar
  • Skriva och utforma nyhetsbrev
  • Ansvara för strategin bakom och implementationen av företagets strategi för sociala medier
  • Planera och utföra kampanjer
  • Hantera kriskommunikation
  • Fungera som presskontakt och medietränare

Lön – vad tjänar en marknadskommunikatör?

En nyexaminerad marknadskommunikatör tjänar i snitt 32 500 kronor i månaden, vilket är medianlönen för specialister eller akademiker med en utbildning inom kommunikation. 10 år efter examen är medianlönen för en marknadskommunikatör 37 500 kronor, och 20 år efter examen 41 000 kronor. (Källa: Saco)

En marknadskommunikatörs lön skiljer sig tydligt åt mellan rollerna, där specialister tjänar bättre än generalister. Även strategiska marknadskommunikatörer (exempelvis kommunikationsstrateg, kommunikationsansvarig och kommunikationskonsult) har en högre lön än de administrativa och koordinerande rollerna (exempelvis marknadskoordinator och webbredaktör).

Utbildning till marknadskommunikatör

Det finns flera olika vägar att gå för att få ett jobb som marknadskommunikatör. I grunden behöver du en utbildning inom området och ett genuint intresse för din omvärld och kommunikation i allmänhet. Jobbet kan kräva tidigare yrkeslivserfarenhet inom området, men det finns också många kurser som kan ge den kunskap som efterfrågas. Allt från kommunikation och medievetenskap till journalistik är vanliga utbildningsområden för en marknadskommunikatör. Många arbetsgivare efterfrågar en högskole/universitetsexamen eller en yrkesutbildning inom media eller kommunikation, men det kan också vara en fördel att ha läst på folkhögskola eller andra yrkesförberedande kurser.

Fler viktiga personliga egenskaper hos en marknadskommunikatör:

  • Analytisk
  • Social
  • Självgående
  • Trivs i högt tempo
  • Driven
  • Rådgivande
  • Kreativ
  • Strukturerad
  • Resultatinriktad
  • Ansvarsfull

Framtiden för en marknadskommunikatör

De flesta marknadskommunikatörer behöver arbeta väldigt nära verksamhetens kärna för att förstå dess behov, utmaningar och affärsmodell på djupet. Samtidigt behöver marknadskommunikatören ligga nära marknaden inom relevanta fält för att hålla sig ajour kring externa faktorer som kan komma att påverka den egna verksamheten på både kort och lång sikt. Allt fler bolag efterfrågar nischade och specialiserade marknadskommunikatörer för att kunna hantera organisationens alla typer av utmaningar och möjligheter.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadskommunikatör

För att lyckas i rollen som marknadskommunikatör finns det en stor fördel om du har arbetat inom kommunikation eller liknande arbetsuppgifter i några år. Ett stort plus är alltid ett genuint intresse för att bevaka omvärlden för att förstå hur den egna verksamheten kan påverkas av externa faktorer. Utöver det behöver du vara social, utåtriktad, nyfiken, analytisk och ha stor passion för kommunikation.

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Guide

Bygg ditt dream team

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt tema att arbeta i? Vilka kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen? 
Event

Webbinarium | Så får du koll på Social Media Manager-rollen

Blogg

Så får du koll på Social Media Manager-rollen 

95% av alla internetanvändare använder sociala medier dagligen (Svenskarna & Internet 2021). Som användare översköljs vi av tusentals kommersiella meddelanden varje dag. Att sociala medier har fått en framträdande roll i mediemixen för de flesta företag har nog inte gått någon förbi, så då är det väl bara att anställa en social media manager så är saken biff? – Nja, inte riktigt, skriver Jessica Audsley, VD och grundare av Rock Social, en byrå för social media strategi och digital marknadsföring. 
Blogg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Gör marknadsarbetet hållbart utan att tappa fart och resultat

Hur ser det ut på din marknads- eller kommunikationsavdelning? Har ni en tydlig målbild, välförankrade strategier, mätbara delmål och nedbrutna nyckeltal? En känsla av att vara i kontroll över balansen mellan långsiktigt arbete och kortsiktiga insatser? En fin dynamik i teamet med medarbetare som trivs och utvecklas? Tid för reflektion och lärande? Grattis, ni är troligtvis ganska unika.
Blogg

Generalist eller specialist: Vad behöver jag egentligen?

Det finns idag så otroligt många olika kanaler och mer data än någonsin tidigare att ta hänsyn till. Detta ställer höga krav och förväntningar på dagens marknad och kommunikationsmedarbetare. Kompetensförsörjning är en stor del av arbetet för dig som ansvarar för att driva marknad- och kommunikationsarbetet framåt. Men hur bygger man egentligen sitt drömteam inom marknad och kommunikation? Ska man rekrytera bred kompetens eller mer specialiserad?
Blogg

Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!

Företag skriker efter marknadspersonal och många tror att en Digital Marknadsspecialist kan lösa alla deras problem och behov. Dem söker en analytiker, en kreatör, en marknadsprojektledare, en strateg, en Hubspot-guru, CRM/systemförvaltare och en SoMe expert i en och samma person. Nu är det nog dags för oss (både företag och digitala marknadsförare) att sänka våra förväntningar – och börja tänka realistiskt.
Blogg

Anställa, hyra in eller använda byrå?

Har du behov av kompetens till marknadsfunktionen och är osäker på om det är bäst att anställa, hyra in en konsult eller anlita byrå? Vad som blir bäst beror på era behov och möjligheter. Med hjälp av ett gäng frågor och en översikt över de olika alternativen hoppas vi kunna göra valen tydligare för dig. Och du, vi på Kimm finns här som bollplank! Hör av dig så hjälps vi åt att komma fram till bästa lösningen.
Blogg

Tre trender som påverkar din marknads-avdelning

Det är otroligt svårt att definiera vad marknad har som viktigaste uppgift idag, och det kommer bli ännu svårare framöver. Våra kära marknadsavdelningar har fått utökat ansvar. Traditionella marknadsuppgifter blandas upp med nyare och avgörande arbetsuppgifter för att företaget ska kunna ta strategiska och datadrivna beslut.
Blogg

Driva företag och rekrytera på distans: detta ska du tänka på

Viseos medgrundare Marcus Sandström har mer än tio års erfarenhet av att driva företag på distans och delar i den här artikeln med sig av sina tips för att driva företaget framåt 
Blogg

Varför rekryterar vi ”digitala” specialister?

Varför är ordet “digital” bland det trendigaste vi kan ha med i en titel och våra rekryteringsannonser idag? Och vad avgör om en kandidat faktiskt är digital eller inte? Följ med på vår spaning kring ordet digital och utmaningen att förstå och tolka vad företag faktiskt behöver när de söker nya medarbetare.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #1

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag. Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här reder jag ut lite frågetecken kring begreppet begåvning.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #2

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag.Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här är några saker att ha koll på när man väljer begåvningstest.
Blogg

Talent Management, har ni börjat?

Arbetar du på en HR-avdelning men är inte direkt involverad i företagets rekryteringar? Eller är du rekryteringsansvarig endast med fokus på nyrekrytering? Många företag lägger krutet på att hitta nya talanger men har ingen strategi för att behålla och utveckla befintliga medarbetare, är inte det konstigt?
Blogg

Hitta rätt i testdjungeln – utan fikonspråk

Debatten kring testverktyg i samband med rekrytering är het just nu. Spännande och bra! Som oberoende, van och flitig testanvändare hoppas jag kunna reda ut några av frågetecknen i ämnet.
Blogg

Rekrytera utan CV – Case Handelsbanken

Att rekrytera utan CV – går det? Ja, ibland kanske frågan är den motsatta – går det att rekrytera med CV? Här får vi dela med oss av ett case från Handelsbanken, där man valde att rekrytera utan CV, av flera olika anledningar.
Blogg

Frågor om privatlivet? Fastna inte i klistret!

Vad gör du på fritiden? Hur ser ditt privatliv ut? Ska man som rekryterande chef fråga om privatlivet redan under intervjun?
Blogg

Vilken tur att jag googlade. Det verkar ju vara en riktig partyprisse!

På Google hittar man all info man behöver! Eller? Brukar du söka på Google på de kandidater du har i en rekryteringsprocess? Ska man göra det?
Blogg

När sökte du jobb hos dig själv senast?

Kandidatupplevelse… vad är det? Det spelar väl ingen roll hur vi gör i våra rekryteringsprocesser, alla vill ju jobba hos oss. Eller? På senare tid börjar kandidatupplevelsen äntligen bli något som många vill jobba aktivt med i sina rekryteringsprocesser. Det borde vara lika givet att arbeta med kandidatupplevelse som med kundupplevelse (och för många organisationer är det här dessutom samma personer) men ännu är vi inte där.
Blogg

Snubbla inte på ett stvafel!

Att läsa ansökningshandlingar och gallra bland CV är inte bara tidskrävande och ineffektivt. Det är dessutom inte särskilt träffsäkert som urvalsmetod. Trots det låter många rekryterande chefer CV och personliga brev vara det som skiljer agnarna från vetet. En kandidat som pluggat och gjort ”rätt saker”, och dessutom lyckats få till en tilltalande ingress, fina formuleringar och säljande ordval ligger sannolikt mycket bra till i de flesta ansökningsprocesser på dagens arbetsmarknad.
Ta del av mer inspiration