Skip to content

Success Story – Marknadsföreningen Stockholm

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.

Marie Sommar stod inför en ersättningsrekrytering!

Marie Sommar, VD på Marknadsföreningen Stockholm, stod inför en stor utmaning när en av hennes medarbetare lämnade för ett nytt uppdrag som marknadschef. Marie insåg att hon stod inför en svår och komplex rekryteringsprocess. Som en ideell förening var det avgörande att hitta en ny stjärna till en rimlig kostnad, samtidigt som tiden var knapp.

”Jo, det slog onekligen ner som en blixt som det ofta gör. På samma gång som jag var glad för min medarbetares skull som fått chansen att kliva på sitt första marknadschefsjobb, så fick jag själv en ny utmaning på mitt bord. Gah – hur ska vi få ihop det nu på kort sikt? Vår medlemsansvarig som också är projektledare sitter på mängder av detaljer och fungerar som spindeln i nätet för oss kring event och projektet Årets Marknadschef. Vi är ett litet och agilt team där Q4 alltid är fylld av planering för rivstarten kommande år, förutom många medlemsförnyelser och nya medlemsskap. Vi hade också precis dragit igång arbetet kring utmärkelsen Årets Marknadschef med att sätta jurygrupper, partnerförsäljning och skulle trycka på knappen kring all kommunikation att ta in nomineringar. Jag såg framför mig att vi skulle behöva omprioritera eller pausa vissa saker helt. Det blir både kännbart och sårbart när någon lämnar i ett litet team.”

Marie Sommar, VD på Marknadsföringen Stockholm

Marknadsföreningen Stockholm

– en mötesplats och plattform för utveckling och ständigt lärande för marknadsföraren sedan 1919.

Inom marknad & kommunikation är förändringarna ständiga och snabba. Genom MIS olika event, utbildningar, rådgivningstjänster och mycket annat gör vi allt för att en medlem hos oss ska bli vassare, mer framgångsrik och tryggare i sin yrkesroll.

Så säkrade KIMM en värdefull tillgång till teamet på MIS!

För Marie Sommar var det viktigt att hitta en rekryteringspartner som förstod verksamheten och behoven. Det var här Marie valde att ta kontakt med oss på KiMM. Tillsammans med teamet på KIMM, Marie Thorslund och Maggie Klingenstierna, inleddes rekryteringsprocessen rekordsnabbt.

Under första veckan togs kompetensprofilen fram och rekryteringsannonsen var ute. Marie Sommar anser att fördelarna med att göra en ”Start-up” med KiMM är många. Hon framhäver tillgången till ett professionellt maskineri och expertis som viktiga fördelar. Samtidigt berättar hon hur mycket hon uppskattade snabbheten och ett proffsigt arbete genom hela processen samt ett ovärderligt bollplank vid slutintervjuer och referenstagning.

Trots initiala farhågor kring att få tillräckligt med ansökningar under julhelgerna överträffades förväntningarna. Genom en kombination av traditionell annonsering och en personlig film med den nuvarande medarbetaren Jenny ökade antalet ansökningar till tjänsten rekordsnabbt.

En ”drömspelare” på plats som snabbt levererade!

Resultatet av rekryteringen blev Elina, som snabbt anpassade sig till sin roll som projektledare för ”Årets Marknadschef”. Marie beskriver Elina som en ”drömspelare” och är mycket nöjd med rekryteringen. På frågan om Marie har några tips till andra som sitter i samma situation och måste tillsätta en person snabbt svarar hon:

”I dessa tider så vet jag att många behöver hålla extra hårt i budgetar, men det kan bli kostsammare med en snabb felrekrytering än att lägga en viss peng på att få proffshjälp och komma i mål med rätt person. Det är också centralt att hinna med bra återkopplingar och inte riskera en dålig upplevelse kring ditt varumärke. Kandidater är ofta branschkollegor, kunder eller i vårt fall potentiella eller befintliga medlemmar.”

3 anledningar till varför Marknadsförening Stockholm valde att samarbeta med oss

  1. Snabb och effektiv process: Start up-upplägget möjliggjorde en rekordsnabb process, där kompetensprofilen sattes inom kort och rekryteringsprocessen kunde starta i gång snabbt.
  2. Erfaret och engagerade konsulter: KIMMs erfarna team inom marknadsföring och kommunikation visade sig vara en idealisk partner, med kontinuerlig återkoppling och engagerat stöd genom hela rekryteringsprocessen.
  3. Fördelarna med en Start-Up: Genom att välja en start-up process fick Marknadsföreningen Stockholm tillgång till ett välorganiserat rekryteringsmaskineri, vilket avlastade dem och möjliggjorde fokus på slutintervjuerna. Resultatet blev en smidig rekrytering och en ny, framstående medarbetare som snabbt integrerades i teamet.

Intresserad av en Start-up?

Skulle du ha startat din rekrytering igår? Är du osäker på vad det egentligen är du och ditt företag/din organisation behöver? Genom Start Up får ni ta del av vårt stora nätverk av superbra kandidater inom marknad & kommunikation som ofta är digitala stjärnor.

Let’s talk!

Vi vill gärna komma i kontakt med dig. Vi vet att din tid är dyrbar och svarar därför inom 24 timmar. Hör av dig!