Skip to content

Enhetschef Kommunikation till Riksteatern

Stockholm
Ansök senast 31 May 2025
Vill du leda kommunikationsarbetet för en av Sveriges mest engagerande kulturinstitutioner? Riksteatern söker en enhetschef för kommunikation – en nyckelroll för dig som vill kombinera ledarskap, varumärkesutveckling och samhällsengagemang i en kreativ miljö.

Om rollen

Som enhetschef för kommunikation har du det övergripande ansvaret för att planera, leda, följa upp och utveckla både medarbetare och verksamhet. Du driver arbetet med att stärka Riksteaterns varumärke och kommunikation i alla kanaler – internt och externt – med fokus på strategisk kommunikation, genomslag och målgruppsanpassning. Du ingår i Marknads- och kommunikationsavdelningens ledningsgrupp och samarbetar nära andra chefer och funktioner i organisationen. Du har också en viktig roll i att implementera och verkställa målen för Riksteaterns nya organisation.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Leda och utveckla kommunikationsenheten med fokus på strategi, varumärke, marknadsföring av repertoaren samt folkrörelse och medlemmar.
  • Personalansvar för 5 personer.
  • Utveckla marknadskommunikation, extern och intern kommunikation, kanalval och opinionsbildning.
  • Implementera och verkställa nya organisationens mål och syfte.
  • Förändringsledning.
  • Projektleda större kommunikationsinsatser och samordna planering inom avdelningen.
  • Säkerställa att enhetens arbete håller hög kvalitet och är resurseffektivt.
  • Budgetansvar.
  • Utvärdera och utveckla kommunikationsinsatsernas effekt och bidra till att nå publikmål.

Om dig

Du är en trygg och erfaren ledare med förmåga att skapa struktur, engagemang och riktning. Du har ett strategiskt tänk men trivs också med att vara operativ. Du är van att arbeta i komplexa organisationer och har ett stort intresse för kultur och kommunikation.

Vi ser gärna att du har/är:

  • Minst 10 års erfarenhet av marknads-/kommunikationsarbete på senior nivå.
  • Minst 7 års erfarenhet av personalansvar.
  • Erfarenhet av att ansvara för PR, press och egna kanaler såsom webb, intranät, nyhetsbrev och sociala medier.
  • Erfarenhet av att utveckla och implementera kommunikationsstrategier i komplexa organisationer.
  • Erfarenhet av förändringsledning.
  • Erfarenhet av budgetansvar.
  • Väl bevandrad i digitala landskapet.
  • Erfarenhet av kommunikationsarbete inom kultur, underhållning eller upplevelsebranschen.

Meriterande erfarenhet

  • Erfarenhet av kommunikation inom ideell sektor eller folkrörelse.
  • Erfarenhet av påverkans- och opinionsarbete.
  • Erfarenhet av kommersiell kommunikation.

Om Riksteatern

Riksteatern är hela Sveriges scen – en folkrörelse och en nationell turnerande institution som arbetar för att alla, oavsett var man bor, ska ha tillgång till scenkonst av hög kvalitet. Vi producerar och turnerar med teater, dans och annan scenkonst i hela landet, ofta i samarbete med fria grupper och andra institutioner. Vårt huvudkontor ligger i Hallunda, söder om Stockholm.

Bra att veta

Riksteatern som arbetsgivare erbjuder villkor som följer kollektivavtal. Fackliga representanter är Charly Wassberg Borbos, Scen och Film och Emilie Larsson, Akademikerföreningen. Båda nås via Riksteaterns växel 08-531 991 00.

Låter det intressant?

I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM / Wise Professionals. Vi ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev på kimm.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail pga GDPR. Processen innehåller arbetspsykologiska tester.

Skicka in din ansökan så snart som möjligt. Vi gör löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.

Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult Maggie Klingenstierna på maggie.klingenstierna@kimm.se.

Varmt välkommen med din ansökan!

Förmåner: Friskvård, Förtroendearbetstid, Kollektivavtal

Liknande jobb