Skip to content

Yrkesguide: Marketing Automation Specialist

Vad gör en marketing automation specialist egentligen? Hur lång utbildning krävs, vilka arbetsuppgifter ingår och vad behöver du ha för personliga egenskaper för att lyckas i rollen? Här hittar du allt om att jobba som marketing automation specialist – från ansvarsområden till lön.

Vad gör en marketing automation specialist?

Rollen som marketing automation specialist (ofta förkortat MA-specialist) rör sig i gränslandet mellan marknadsföring, tech och försäljning. Alternativa titlar kan vara lead generation specialist eller marketing automation coordinator. Din uppgift som MA-specialist är att effektivisera bearbetningen av de målgrupper ditt företag önskar nå. Målet är att på ett skalbart sätt kunna leda fler potentiella kunder steg för steg genom köpresan och fram till affär.

Som marketing automation specialist ansvarar du för att sätta upp olika marknads- och säljdrivande aktiviteter som triggas av dynamiskt genererad data. Det kan till exempel handla om e-postutskick, sms eller annonser i sociala medier. Vem som nås av vilken kommunikation baseras på vilket innehåll målgruppen har tagit del av tidigare och hur de agerat på detta. På så sätt förser du potentiella kunder med skräddarsydda budskap och konverteringspunkter som är relevanta utifrån var i köpresan de befinner sig.

Vanliga arbetsuppgifter för en marketing automation specialist

  • Kartlägga olika steg i kundresan
  • Analysera målgrupper och dela upp dem i relevanta segment
  • Sätta upp målgruppsanpassade digitala kommunikationsflöden, t.ex. i ett CRM-system (Customer Relationship Management)
  • Stötta sälj genom att skapa strukturer för leadskvalificering
  • Genomföra och utvärdera digitala kampanjer
  • Testa, följa upp och optimera olika former av digital kommunikation för att maximera konvertering

Lön – vad tjänar en marketing automation specialist?

Eftersom marketing automation specialist är en relativt ny roll på arbetsmarknaden är det svårt att hitta specifik lönestatistik. Därför tittar vi istället på den bredare kategorin digitala marknadsförare, där MA-specialister ingår tillsammans med roller som exempelvis content manager eller SEO-specialist. Här ligger ingångslönerna mellan 25 000 och 32 000 kronor i månaden, medan den som har mer än sju års erfarenhet tjänar mellan 40 000 och 49 000 kronor. (Källa: Nordic Tech Institute) Faktorer som påverkar din lön positivt är bland annat eftertraktade specialistkunskaper – något du har om du är MA-specialist.

Vilken utbildning behövs för att bli marketing automation specialist?

Att ha en universitets- eller högskoleutbildning i botten är meriterande för en MA-specialist, men sällan ett krav. Idag finns nischade tvååriga yrkeshögskoleutbildningar för att bli marketing automation specialist. För att antas till en sådan behöver du ha en gymnasieexamen. Kurser och utbildningar inom growth marketing eller digital marknadsföring kan också vara relevanta för dig som vill jobba som MA-specialist.

Behöver du rekrytera eller hyra en Marketing automation specialist?

Med vår specialistkompetens inom marknad och kommunikation, hjälper vi dig snabbt att hitta rätt Marketing automation specialist för dig och din verksamhet!

Framtiden för MA-specialister

Efterfrågan på specialister inom marketing automation är hög på dagens arbetsmarknad, och trenden ser ut att hålla i sig. En vidareutbildning till marketing automation specialist kan därför vara ett smart nästa steg i karriären för dig som tidigare har arbetat inom sälj eller marknadsföring, men även med exempelvis webbutveckling.

Personliga egenskaper för att lyckas som marketing automation specialist

För att trivas och bli framgångsrik i rollen som MA-specialist bör du vara tekniskt intresserad och gilla problemlösning. Du behöver snabbt kunna sätta dig in i olika system, hålla dina kunskaper uppdaterade och vara beredd att anpassa dig i takt med att nya digitala verktyg och kanaler gör entré på marknaden. 

Det är också en fördel om du är nyfiken och kreativ. En viktig del av rollen är nämligen att hela tiden testa, mäta, följa upp, justera och optimera dina flöden och aktiviteter utifrån användardata och resultat.

Fler viktiga personliga egenskaper hos en marketing automation specialist:

  • Strategisk
  • Analytisk
  • Strukturerad
  • Noggrann
  • Självständig

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration här
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Event

Webinar: Så byggde Beijer Bygg starka och framgångsrika egna kanaler

Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Ta del av mer inspiration här