Yrkesguide: Marketing Automation Specialist
Vad gör en marketing automation specialist egentligen? Hur lång utbildning krävs, vilka arbetsuppgifter ingår och vad behöver du ha för personliga egenskaper för att lyckas i rollen? Här hittar du allt om att jobba som marketing automation specialist – från ansvarsområden till lön.
Vad gör en marketing automation specialist?
Rollen som marketing automation specialist (ofta förkortat MA-specialist) rör sig i gränslandet mellan marknadsföring, tech och försäljning. Alternativa titlar kan vara lead generation specialist eller marketing automation coordinator. Din uppgift som MA-specialist är att effektivisera bearbetningen av de målgrupper ditt företag önskar nå. Målet är att på ett skalbart sätt kunna leda fler potentiella kunder steg för steg genom köpresan och fram till affär.
Som marketing automation specialist ansvarar du för att sätta upp olika marknads- och säljdrivande aktiviteter som triggas av dynamiskt genererad data. Det kan till exempel handla om e-postutskick, sms eller annonser i sociala medier. Vem som nås av vilken kommunikation baseras på vilket innehåll målgruppen har tagit del av tidigare och hur de agerat på detta. På så sätt förser du potentiella kunder med skräddarsydda budskap och konverteringspunkter som är relevanta utifrån var i köpresan de befinner sig.
Vanliga arbetsuppgifter för en marketing automation specialist
- Kartlägga olika steg i kundresan
- Analysera målgrupper och dela upp dem i relevanta segment
- Sätta upp målgruppsanpassade digitala kommunikationsflöden, t.ex. i ett CRM-system (Customer Relationship Management)
- Stötta sälj genom att skapa strukturer för leadskvalificering
- Genomföra och utvärdera digitala kampanjer
- Testa, följa upp och optimera olika former av digital kommunikation för att maximera konvertering
Lön – vad tjänar en marketing automation specialist?
Eftersom marketing automation specialist är en relativt ny roll på arbetsmarknaden är det svårt att hitta specifik lönestatistik. Därför tittar vi istället på den bredare kategorin digitala marknadsförare, där MA-specialister ingår tillsammans med roller som exempelvis content manager eller SEO-specialist. Här ligger ingångslönerna mellan 25 000 och 32 000 kronor i månaden, medan den som har mer än sju års erfarenhet tjänar mellan 40 000 och 49 000 kronor. (Källa: Nordic Tech Institute) Faktorer som påverkar din lön positivt är bland annat eftertraktade specialistkunskaper – något du har om du är MA-specialist.
Vilken utbildning behövs för att bli marketing automation specialist?
Att ha en universitets- eller högskoleutbildning i botten är meriterande för en MA-specialist, men sällan ett krav. Idag finns nischade tvååriga yrkeshögskoleutbildningar för att bli marketing automation specialist. För att antas till en sådan behöver du ha en gymnasieexamen. Kurser och utbildningar inom growth marketing eller digital marknadsföring kan också vara relevanta för dig som vill jobba som MA-specialist.
Behöver du rekrytera eller hyra en Marketing automation specialist?
Med vår specialistkompetens inom marknad och kommunikation, hjälper vi dig snabbt att hitta rätt Marketing automation specialist för dig och din verksamhet!
Framtiden för MA-specialister
Efterfrågan på specialister inom marketing automation är hög på dagens arbetsmarknad, och trenden ser ut att hålla i sig. En vidareutbildning till marketing automation specialist kan därför vara ett smart nästa steg i karriären för dig som tidigare har arbetat inom sälj eller marknadsföring, men även med exempelvis webbutveckling.
Personliga egenskaper för att lyckas som marketing automation specialist
För att trivas och bli framgångsrik i rollen som MA-specialist bör du vara tekniskt intresserad och gilla problemlösning. Du behöver snabbt kunna sätta dig in i olika system, hålla dina kunskaper uppdaterade och vara beredd att anpassa dig i takt med att nya digitala verktyg och kanaler gör entré på marknaden.
Det är också en fördel om du är nyfiken och kreativ. En viktig del av rollen är nämligen att hela tiden testa, mäta, följa upp, justera och optimera dina flöden och aktiviteter utifrån användardata och resultat.
Fler viktiga personliga egenskaper hos en marketing automation specialist:
- Strategisk
- Analytisk
- Strukturerad
- Noggrann
- Självständig
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!