Skip to content

Yrkesguide: Marknadskommunikatör

Vad innebär det egentligen att jobba som marknadskommunikatör? Vad behöver man för utbildning, vilka är ens ansvarsområden och arbetsuppgifter – och vilka personliga egenskaper är viktigast för att lyckas i rollen? Här hittar du allt om vad en marknadskommunikatör både gör och tjänar.

Vad gör en marknadskommunikatör?

En marknadskommunikatör arbetar med att planera, utforma, förmedla och utvärdera budskap för företag och organisationer. Arbetet handlar om att skapa relationer, sprida nyheter, bygga varumärken och bidra till att verksamheten når sina mål. En marknadskommunikatör har ofta uppgifter även inom internkommunikation och kan ge stöd och rådgivning i kommunikationsfrågor till olika beslutsfattare. Dock är det primära fokuset för en marknadskommunikatör den externa kommunikationen. En klassisk kommunikatör å andra sidan har ofta lika stort fokus på intern så väl som extern kommunikation. Det är en bred och ansvarsfull roll som innefattar en stor del omvärldsbevakning och analys för att förstå vilka samhälleliga faktorer som påverkar verksamheten, varumärket och företaget i stort.

Som marknadskommunikatör arbetar du vanligen på marknads- och kommunikationsavdelningar på företag och organisationer inom såväl privat som offentlig sektor. I rollen som marknadskommunikatör arbetar du i allt större utsträckning via sociala medier. Du är kreativ och lägger stor tid på den strategiska delen av ditt jobb, som kan innefatta arbetet med texter, pressmeddelanden samt behandling av bild och film i alla relevanta kanaler.

I rollen som marknadskommunikatör är det inte ovanligt att man är i direktkontakt med till exempel kunder, politiker, journalister med flera. Att bygga relationer och utåt sätt vara i sitt kommunikativa esse är av största vikt för att lyckas.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadskommunikatör

  • Utforma pressmeddelanden, pressreleaser och artiklar
  • Skriva och utforma nyhetsbrev
  • Ansvara för strategin bakom och implementationen av företagets strategi för sociala medier
  • Planera och utföra kampanjer
  • Hantera kriskommunikation
  • Fungera som presskontakt och medietränare

Lön – vad tjänar en marknadskommunikatör?

En nyexaminerad marknadskommunikatör tjänar i snitt 32 500 kronor i månaden, vilket är medianlönen för specialister eller akademiker med en utbildning inom kommunikation. 10 år efter examen är medianlönen för en marknadskommunikatör 37 500 kronor, och 20 år efter examen 41 000 kronor. (Källa: Saco)

En marknadskommunikatörs lön skiljer sig tydligt åt mellan rollerna, där specialister tjänar bättre än generalister. Även strategiska marknadskommunikatörer (exempelvis kommunikationsstrateg, kommunikationsansvarig och kommunikationskonsult) har en högre lön än de administrativa och koordinerande rollerna (exempelvis marknadskoordinator och webbredaktör).

Utbildning till marknadskommunikatör

Det finns flera olika vägar att gå för att få ett jobb som marknadskommunikatör. I grunden behöver du en utbildning inom området och ett genuint intresse för din omvärld och kommunikation i allmänhet. Jobbet kan kräva tidigare yrkeslivserfarenhet inom området, men det finns också många kurser som kan ge den kunskap som efterfrågas. Allt från kommunikation och medievetenskap till journalistik är vanliga utbildningsområden för en marknadskommunikatör. Många arbetsgivare efterfrågar en högskole/universitetsexamen eller en yrkesutbildning inom media eller kommunikation, men det kan också vara en fördel att ha läst på folkhögskola eller andra yrkesförberedande kurser.

Fler viktiga personliga egenskaper hos en marknadskommunikatör:

  • Analytisk
  • Social
  • Självgående
  • Trivs i högt tempo
  • Driven
  • Rådgivande
  • Kreativ
  • Strukturerad
  • Resultatinriktad
  • Ansvarsfull

Framtiden för en marknadskommunikatör

De flesta marknadskommunikatörer behöver arbeta väldigt nära verksamhetens kärna för att förstå dess behov, utmaningar och affärsmodell på djupet. Samtidigt behöver marknadskommunikatören ligga nära marknaden inom relevanta fält för att hålla sig ajour kring externa faktorer som kan komma att påverka den egna verksamheten på både kort och lång sikt. Allt fler bolag efterfrågar nischade och specialiserade marknadskommunikatörer för att kunna hantera organisationens alla typer av utmaningar och möjligheter.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadskommunikatör

För att lyckas i rollen som marknadskommunikatör finns det en stor fördel om du har arbetat inom kommunikation eller liknande arbetsuppgifter i några år. Ett stort plus är alltid ett genuint intresse för att bevaka omvärlden för att förstå hur den egna verksamheten kan påverkas av externa faktorer. Utöver det behöver du vara social, utåtriktad, nyfiken, analytisk och ha stor passion för kommunikation.

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Så framtidssäkrar du inhousebyrån

Ta del av mer inspiration