Yrkesguide: Marknadskommunikatör
Vad innebär det egentligen att jobba som marknadskommunikatör? Vad behöver man för utbildning, vilka är ens ansvarsområden och arbetsuppgifter – och vilka personliga egenskaper är viktigast för att lyckas i rollen? Här hittar du allt om vad en marknadskommunikatör både gör och tjänar.
Vad gör en marknadskommunikatör?
En marknadskommunikatör arbetar med att planera, utforma, förmedla och utvärdera budskap för företag och organisationer. Arbetet handlar om att skapa relationer, sprida nyheter, bygga varumärken och bidra till att verksamheten når sina mål. En marknadskommunikatör har ofta uppgifter även inom internkommunikation och kan ge stöd och rådgivning i kommunikationsfrågor till olika beslutsfattare. Dock är det primära fokuset för en marknadskommunikatör den externa kommunikationen. En klassisk kommunikatör å andra sidan har ofta lika stort fokus på intern så väl som extern kommunikation. Det är en bred och ansvarsfull roll som innefattar en stor del omvärldsbevakning och analys för att förstå vilka samhälleliga faktorer som påverkar verksamheten, varumärket och företaget i stort.
Som marknadskommunikatör arbetar du vanligen på marknads- och kommunikationsavdelningar på företag och organisationer inom såväl privat som offentlig sektor. I rollen som marknadskommunikatör arbetar du i allt större utsträckning via sociala medier. Du är kreativ och lägger stor tid på den strategiska delen av ditt jobb, som kan innefatta arbetet med texter, pressmeddelanden samt behandling av bild och film i alla relevanta kanaler.
I rollen som marknadskommunikatör är det inte ovanligt att man är i direktkontakt med till exempel kunder, politiker, journalister med flera. Att bygga relationer och utåt sätt vara i sitt kommunikativa esse är av största vikt för att lyckas.
Vanliga arbetsuppgifter för en marknadskommunikatör
- Utforma pressmeddelanden, pressreleaser och artiklar
- Skriva och utforma nyhetsbrev
- Ansvara för strategin bakom och implementationen av företagets strategi för sociala medier
- Planera och utföra kampanjer
- Hantera kriskommunikation
- Fungera som presskontakt och medietränare
Lön – vad tjänar en marknadskommunikatör?
En nyexaminerad marknadskommunikatör tjänar i snitt 32 500 kronor i månaden, vilket är medianlönen för specialister eller akademiker med en utbildning inom kommunikation. 10 år efter examen är medianlönen för en marknadskommunikatör 37 500 kronor, och 20 år efter examen 41 000 kronor. (Källa: Saco)
En marknadskommunikatörs lön skiljer sig tydligt åt mellan rollerna, där specialister tjänar bättre än generalister. Även strategiska marknadskommunikatörer (exempelvis kommunikationsstrateg, kommunikationsansvarig och kommunikationskonsult) har en högre lön än de administrativa och koordinerande rollerna (exempelvis marknadskoordinator och webbredaktör).
Utbildning till marknadskommunikatör
Det finns flera olika vägar att gå för att få ett jobb som marknadskommunikatör. I grunden behöver du en utbildning inom området och ett genuint intresse för din omvärld och kommunikation i allmänhet. Jobbet kan kräva tidigare yrkeslivserfarenhet inom området, men det finns också många kurser som kan ge den kunskap som efterfrågas. Allt från kommunikation och medievetenskap till journalistik är vanliga utbildningsområden för en marknadskommunikatör. Många arbetsgivare efterfrågar en högskole/universitetsexamen eller en yrkesutbildning inom media eller kommunikation, men det kan också vara en fördel att ha läst på folkhögskola eller andra yrkesförberedande kurser.
Fler viktiga personliga egenskaper hos en marknadskommunikatör:
- Analytisk
- Social
- Självgående
- Trivs i högt tempo
- Driven
- Rådgivande
- Kreativ
- Strukturerad
- Resultatinriktad
- Ansvarsfull
Framtiden för en marknadskommunikatör
De flesta marknadskommunikatörer behöver arbeta väldigt nära verksamhetens kärna för att förstå dess behov, utmaningar och affärsmodell på djupet. Samtidigt behöver marknadskommunikatören ligga nära marknaden inom relevanta fält för att hålla sig ajour kring externa faktorer som kan komma att påverka den egna verksamheten på både kort och lång sikt. Allt fler bolag efterfrågar nischade och specialiserade marknadskommunikatörer för att kunna hantera organisationens alla typer av utmaningar och möjligheter.
Personliga egenskaper för att lyckas som marknadskommunikatör
För att lyckas i rollen som marknadskommunikatör finns det en stor fördel om du har arbetat inom kommunikation eller liknande arbetsuppgifter i några år. Ett stort plus är alltid ett genuint intresse för att bevaka omvärlden för att förstå hur den egna verksamheten kan påverkas av externa faktorer. Utöver det behöver du vara social, utåtriktad, nyfiken, analytisk och ha stor passion för kommunikation.
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!