Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content

KIMM Inhouse ger dig verktygen för att lyckas som marknadschef

Som ledare inom marknad och kommunikation förväntas man ofta ha svar på allt. Men så är det ju inte alltid. Känner du igen dig?

Rollen som marknadschef har aldrig varit mer utmanande

På KIMM möter vi marknadschefer varje dag, och vi ser vilka deras daily struggles är och kraven som de ställs inför. Det har nog aldrig varit mer spännande och utmanande än nu att vara ledare inom marknad och kommunikation, samtidigt blir rollen alltmer komplex och kräver ständig utveckling och lärande. Många upplever att:

  • Svårt att hantera osäkerheten på marknaden
  • Utmanande att hitta rätt kompetens
  • Utveckling av nya plattformar går i rasande fart
  • Chefen förväntas leverera mer på mindre resurser
  • Ställs högre krav på att rättfärdiga marknadsarbetet
  • Nya roller och titlar växer fram dagligen

KIMM Inhouse, där vi som ingår själva arbetat många år i olika roller inom marknad och kommunikation, kan hjälpa dig med i princip allt du behöver för att lyckas i din roll som ledare. Oavsett om du vill lära dig att skriva en tydlig brief till en extern byrå, övertyga er CFO om att investeringen är ett måste, eller hur du bygger det mest hållbara teamet för era behov, så finns vi här för dig.

Vi tror att du är…

En ambitiös och framåtlutad ledare inom marknad och kommunikation som behöver ett bollplank att utbyta idéer och tankar med. Kanske ska du bygga upp ett nytt marknadsteam, eller så driver du redan ett inhouse team.

Du vill ta ditt och teamets arbete till nästa nivå, skapa fler interna synnergier, få en större effekt av ert arbete eller bara rent av ha någon extern att prata med om vad ert nästa steg bör vara.

Det här kan vi hjälpa dig med:

Organisation & ledarskap

– Vi hjälper dig att sätta rätt team på plats!

– Vi guidar dig i hur du leder teamet på bästa sätt.

– Är du i behov av att bolla med någon som förstår dina utmaningar?

– Vi coachar dig vägen framåt i marknads- och kommunikationsdjungeln.

Den kreativa processen

– Vilken kampanj behöver jag för att driva mitt brand?

– Hur blir jag en bra beställare/ kravställare internt och externt?

– Hur får jag mitt team att se kopplingen mellan det kreativa arbetet och företagets mål?

Arbeta mer effektivt med din budget

– Hur planerar jag min marknadsbudget på bästa sätt?

– Vad kostar det att ta in extern hjälp jämfört med att bygga ett internt marknadsteam?

Workshops & utbildning

– Lär dig att leda andra genom kreativa processer.

– För- och nackdelar med att outsourca marknadsarbetet

– Vad inspirerar dagens marknadsförare?

Vilka är vi då?

Alexandra Flink

Säg hej till vår Inhouse Coach. Alexandra Flink har 25 års erfarenhet av media- och reklamproduktion. Läs mer om Alexandras erfarenhet här.

Maggie Klingenstierna

Maggie har över 20 års erfarenhet som rekryterande chef inom marknad och kommunikation. Läs mer om vem Maggie är!

Marie Thorslund

Marie Thorslund är en passionerad ledare, ledarskapscoach, entreprenör och möjliggörare som brinner för att hjälpa människor att utvecklas. Läs mer om Maries resa här.

Osäker på vad du behöver hjälp med?

Boka 30 kostnadsfria minuter med vår coach så hjälper vi dig att klura ut exakt vad du behöver för att bli en bättre och tryggare ledare.

Vad säger våra kunder om oss?

Här kan du ta del av några citat från kunder som vi hjälpt med olika former av strategi och rådgivning.

”Alexandra har med säker hand konsulterat och utvecklat mina inhouse team och kreatörer i att finna effektivare arbetsflöden och kostnadssmarta produktionslösningar. Hon har varit en tillgång i processen från ax till limpa, från idé till realiserandet av kommunikationslösningar.”

Glenda Marevind Marknadschef på Intersport

”Alexandra såg direkt synergier och hur Kappahl kunde göra stora besparingar genom förhandlingar med nya leverantörer och smartare interna arbetsprocesser.”

Paula Swerin Operational lead på Monki

“Det blir väldigt roligt att jobba tillsammans med en leverantör som tar emot problem och bemöter utmaningar med pepp och engagemang, och vi har fått väldigt bra service.”

Linus Gottfridsson Sono

Bli inspirerad

Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Event

Dags att snacka lite Marketing Automation!

Blogg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Guide

Bygg ditt dream team

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt team att arbeta i? Vilken kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen? 
Blogg

Så får du koll på Social Media Manager-rollen 

95% av alla internetanvändare använder sociala medier dagligen (Svenskarna & Internet 2021). Som användare översköljs vi av tusentals kommersiella meddelanden varje dag. Att sociala medier har fått en framträdande roll i mediemixen för de flesta företag har nog inte gått någon förbi, så då är det väl bara att anställa en social media manager så är saken biff? – Nja, inte riktigt, skriver Jessica Audsley, VD och grundare av Rock Social, en byrå för social media strategi och digital marknadsföring. 
Blogg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Gör marknadsarbetet hållbart utan att tappa fart och resultat

Hur ser det ut på din marknads- eller kommunikationsavdelning? Har ni en tydlig målbild, välförankrade strategier, mätbara delmål och nedbrutna nyckeltal? En känsla av att vara i kontroll över balansen mellan långsiktigt arbete och kortsiktiga insatser? En fin dynamik i teamet med medarbetare som trivs och utvecklas? Tid för reflektion och lärande? Grattis, ni är troligtvis ganska unika.
Blogg

Generalist eller specialist: Vad behöver jag egentligen?

Det finns idag så otroligt många olika kanaler och mer data än någonsin tidigare att ta hänsyn till. Detta ställer höga krav och förväntningar på dagens marknad och kommunikationsmedarbetare. Kompetensförsörjning är en stor del av arbetet för dig som ansvarar för att driva marknad- och kommunikationsarbetet framåt. Men hur bygger man egentligen sitt drömteam inom marknad och kommunikation? Ska man rekrytera bred kompetens eller mer specialiserad?
Blogg

Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!

Företag skriker efter marknadspersonal och många tror att en Digital Marknadsspecialist kan lösa alla deras problem och behov. Dem söker en analytiker, en kreatör, en marknadsprojektledare, en strateg, en Hubspot-guru, CRM/systemförvaltare och en SoMe expert i en och samma person. Nu är det nog dags för oss (både företag och digitala marknadsförare) att sänka våra förväntningar – och börja tänka realistiskt.
Blogg

Anställa, hyra in eller använda byrå?

Har du behov av kompetens till marknadsfunktionen och är osäker på om det är bäst att anställa, hyra in en konsult eller anlita byrå? Vad som blir bäst beror på era behov och möjligheter. Med hjälp av ett gäng frågor och en översikt över de olika alternativen hoppas vi kunna göra valen tydligare för dig. Och du, vi på Kimm finns här som bollplank! Hör av dig så hjälps vi åt att komma fram till bästa lösningen.
Blogg

Tre trender som påverkar din marknads-avdelning

Det är otroligt svårt att definiera vad marknad har som viktigaste uppgift idag, och det kommer bli ännu svårare framöver. Våra kära marknadsavdelningar har fått utökat ansvar. Traditionella marknadsuppgifter blandas upp med nyare och avgörande arbetsuppgifter för att företaget ska kunna ta strategiska och datadrivna beslut.
Blogg

Driva företag och rekrytera på distans: detta ska du tänka på

Viseos medgrundare Marcus Sandström har mer än tio års erfarenhet av att driva företag på distans och delar i den här artikeln med sig av sina tips för att driva företaget framåt 
Blogg

Varför rekryterar vi ”digitala” specialister?

Varför är ordet “digital” bland det trendigaste vi kan ha med i en titel och våra rekryteringsannonser idag? Och vad avgör om en kandidat faktiskt är digital eller inte? Följ med på vår spaning kring ordet digital och utmaningen att förstå och tolka vad företag faktiskt behöver när de söker nya medarbetare.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #1

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag. Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här reder jag ut lite frågetecken kring begreppet begåvning.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #2

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag.Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här är några saker att ha koll på när man väljer begåvningstest.
Blogg

Talent Management, har ni börjat?

Arbetar du på en HR-avdelning men är inte direkt involverad i företagets rekryteringar? Eller är du rekryteringsansvarig endast med fokus på nyrekrytering? Många företag lägger krutet på att hitta nya talanger men har ingen strategi för att behålla och utveckla befintliga medarbetare, är inte det konstigt?
Blogg

Hitta rätt i testdjungeln – utan fikonspråk

Debatten kring testverktyg i samband med rekrytering är het just nu. Spännande och bra! Som oberoende, van och flitig testanvändare hoppas jag kunna reda ut några av frågetecknen i ämnet.
Blogg

Rekrytera utan CV – Case Handelsbanken

Att rekrytera utan CV – går det? Ja, ibland kanske frågan är den motsatta – går det att rekrytera med CV? Här får vi dela med oss av ett case från Handelsbanken, där man valde att rekrytera utan CV, av flera olika anledningar.
Blogg

Frågor om privatlivet? Fastna inte i klistret!

Vad gör du på fritiden? Hur ser ditt privatliv ut? Ska man som rekryterande chef fråga om privatlivet redan under intervjun?
Blogg

Vilken tur att jag googlade. Det verkar ju vara en riktig partyprisse!

På Google hittar man all info man behöver! Eller? Brukar du söka på Google på de kandidater du har i en rekryteringsprocess? Ska man göra det?