Skip to content

KIMM ger dig verktygen för att lyckas som inhouse- och marknadschef

Som ledare inom marknad och kommunikation förväntas man ofta ha svar på allt. Men så är det ju inte alltid. Känner du igen dig?

Rollen som marknadschef har aldrig varit mer utmanande

På KIMM möter vi marknadschefer varje dag och ser hur rollen blir allt mer komplex i ständig utveckling.

Många upplever att det är utmanande att hitta rätt kompetens, svårt att hantera osäkerheten på marknaden och att de samtidigt förväntas leverera mer på mindre resurser.

Vi på KIMM Inhouse har själva arbetat många år i olika ledande roller inom marknad och kommunikation. Vi hjälper dig med det du behöver för att lyckas i din roll som ledare. Oavsett om du vill lära dig att skriva en tydlig brief till en extern byrå, övertyga er CFO om att investeringen är ett måste, eller hur du bygger det mest hållbara teamet för era behov, så finns vi här för dig.

Det här hjälper vi dig med

Vi vet att ditt behov är unikt och därför skräddarsyr vi en lösning och anpassar vårt samarbete baserat på vad just du behöver.

Exempel på hur ett upplägg kan se ut:

  • Ett par timmars konsultation fysiskt eller digitalt
  • Fysik närvaro under en tid hos er, för att definiera och operativt genomföra rätt handlingsplan för just er.
  • Workshops inom förutbestämda ämnen där behov av up-skilling finns.

Nedan finner du ett axplock av områden vi kan hjälpa dig med, oavsett behov så bokar vi gärna in en kostnadsfri första konsultation med dig så att vi kan sätta bollen i rullning tillsammans.

Organisation & ledarskap

– Vi hjälper dig att sätta rätt team på plats.

– Bolla idéer och tankar med någon som förstår dina utmaningar.

– Vi hjälper dig att driva ett hållbart team.

– Re- och upskilling av ditt team.

Den kreativa processen

– Hur blir jag en bättre beställare/ kravställare internt och externt.

– Hur får jag mitt team att se kopplingen mellan det kreativa arbetet och företagets mål.

– Hur jag leder och stimulerar på bästa sätt.

Arbeta kostnadssmart

– Hur planerar jag min marknadsbudget på bästa sätt.

– Arbeta mer kreativt med en begränsad budget.

– Vad kostar det att ta in extern hjälp jämfört med att bygga ett internt marknadsteam.

Osäker på vad du behöver hjälp med?

Boka 30 kostnadsfria minuter med vår coach så hjälper vi dig att klura ut exakt vad du behöver för att bli en bättre och tryggare ledare.

Lite om oss på KIMM Inhouse

Maggie Klingenstierna

Ledarskap, bygga inhouse-team och starka kommunikationsplattformar är några av de områden som Maggie är allra mest passionerad kring.

Marie Thorslund

I ledande roller inom marknad och kommunikation har Marie i över 25 år arbetat med att bygga team och coachat människor till att nå sin fulla potential.

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations

I en tid då gränserna mellan sälj och marknad/kommunikation suddas ut blir det allt viktigare att skapa ett smidigt samarbete som levererar verkligt affärsvärde. Revenue Operations (RevOps) är en modell för att skapa struktur och samarbete, men det betyder inte att du behöver slå ihop avdelningarna på en gång. Här ger vi tips på hur ni kan börja jobba närmare varandra – gradvis och strategiskt.
Blogg

Så lyfter du teamet med en kompetens-kartläggning

Har du någonsin känt att din marknadsavdelning mest agerar “brandkår” – alltid redo att släcka akuta bränder, men sällan tid att vara riktigt strategisk eller kreativ? Du är inte ensam. Många marknadschefer, kommunikationschefer och HR-ledare brottas med samma utmaning. Men det behöver inte vara så.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Ta del av mer inspiration