Skip to content

KIMM ger dig verktygen för att lyckas som inhouse- och marknadschef

Som ledare inom marknad och kommunikation förväntas man ofta ha svar på allt. Men så är det ju inte alltid. Känner du igen dig?

Rollen som marknadschef har aldrig varit mer utmanande

På KIMM möter vi marknadschefer varje dag och ser hur rollen blir allt mer komplex i ständig utveckling.

Många upplever att det är utmanande att hitta rätt kompetens, svårt att hantera osäkerheten på marknaden och att de samtidigt förväntas leverera mer på mindre resurser.

Vi på KIMM Inhouse har själva arbetat många år i olika ledande roller inom marknad och kommunikation. Vi hjälper dig med det du behöver för att lyckas i din roll som ledare. Oavsett om du vill lära dig att skriva en tydlig brief till en extern byrå, övertyga er CFO om att investeringen är ett måste, eller hur du bygger det mest hållbara teamet för era behov, så finns vi här för dig.

Det här hjälper vi dig med

Vi vet att ditt behov är unikt och därför skräddarsyr vi en lösning och anpassar vårt samarbete baserat på vad just du behöver.

Exempel på hur ett upplägg kan se ut:

  • Ett par timmars konsultation fysiskt eller digitalt
  • Fysik närvaro under en tid hos er, för att definiera och operativt genomföra rätt handlingsplan för just er.
  • Workshops inom förutbestämda ämnen där behov av up-skilling finns.

Nedan finner du ett axplock av områden vi kan hjälpa dig med, oavsett behov så bokar vi gärna in en kostnadsfri första konsultation med dig så att vi kan sätta bollen i rullning tillsammans.

Organisation & ledarskap

– Vi hjälper dig att sätta rätt team på plats.

– Bolla idéer och tankar med någon som förstår dina utmaningar.

– Vi hjälper dig att driva ett hållbart team.

– Re- och upskilling av ditt team.

Den kreativa processen

– Hur blir jag en bättre beställare/ kravställare internt och externt.

– Hur får jag mitt team att se kopplingen mellan det kreativa arbetet och företagets mål.

– Hur jag leder och stimulerar på bästa sätt.

Arbeta kostnadssmart

– Hur planerar jag min marknadsbudget på bästa sätt.

– Arbeta mer kreativt med en begränsad budget.

– Vad kostar det att ta in extern hjälp jämfört med att bygga ett internt marknadsteam.

Osäker på vad du behöver hjälp med?

Boka 30 kostnadsfria minuter med vår coach så hjälper vi dig att klura ut exakt vad du behöver för att bli en bättre och tryggare ledare.

Lite om oss på KIMM Inhouse

Alexandra Flink

Med över 25 års erfarenhet är Alexandra marknadschefens bästa bollplank och har många framgångsrika projekt och case i ryggen.

Alexandra Åbrandt

Alexandra är kommunikationsvetare, ledarskapskonsult, coach och mentor med 25 års erfarenhet av att leda både big business, events, kreativ utveckling och människor.  

Maggie Klingenstierna

Ledarskap, bygga inhouse-team och starka kommunikationsplattformar är några av de områden som Maggie är allra mest passionerad kring.

Marie Thorslund

I ledande roller inom marknad och kommunikation har Marie i över 25 år arbetat med att bygga team och coachat människor till att nå sin fulla potential.

Vad säger våra kunder om oss?

Här kan du ta del av några citat från kunder som vi hjälpt med olika former av strategi och rådgivning.

”Alexandra har med säker hand konsulterat och utvecklat mina inhouse team och kreatörer i att finna effektivare arbetsflöden och kostnadssmarta produktionslösningar. Hon har varit en tillgång i processen från ax till limpa, från idé till realiserandet av kommunikationslösningar.”

Glenda Marevind Marknadschef på Intersport

”Alexandra såg direkt synergier och hur Kappahl kunde göra stora besparingar genom förhandlingar med nya leverantörer och smartare interna arbetsprocesser.”

Paula Swerin Operational lead

”Jag har jobbat med Alexandra under många år och uppskattar Alexandras förmåga att på ett smidigt sätt hålla ihop helheten i produktionen. En av hennes styrkor är att sätta samman ett komplett produktion med matchat team utifrån kreativ brief och budget på ett framgångsrikt sätt”

Kristina Hermansson Marknadschef Cellbes

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Event

Webinar: Så byggde Beijer Bygg starka och framgångsrika egna kanaler

Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Ta del av mer inspiration