Skip to content

Strategiska tjänster & Rådgivning

Framtidssäkra ditt team inom marknad& kommunikation.

Genom att navigera nya trender, den digitala utvecklingen och förändrade affärslandskap säkerställer vi att din marknads-, kommunikations- och revenue management-funktion blir en strategisk och respekterad del av organisationen – med rätt kompetens, struktur och förutsättningar för att både driva affären framåt och skapa en hållbar arbetsmiljö.

Vi hjälper dig att bygga och utveckla ett starkt och välmående team som är rustat för framtiden.

Marknads- och kommunikationslandskapet förändras snabbt. Med rätt stöd kan ditt team inte bara hänga med – utan ligga steget före, bidra strategiskt till affären och göra det på ett hållbart sätt. Vi ser möjligheterna i förändring och hjälper dig att förflytta teamet från ett reaktivt läge till att bli en proaktiv, affärsstrategisk och respekterad partner i din organisation.

Oavsett om du står inför en större förändring, vill utveckla ditt team, få en starkare position inom bolaget eller behöver förstärka med ny kompetens, finns vi här som en rådgivande partner.

Vi träffar Marknads- Kommunikations- och Revenueavdelningar varje dag, och har sjäva en bakgrund inom vår bransch. Det gör att vi kan sätta oss in i och förstå er specifika situation, och hjälpa er stärka er position.

Kompetensinventering – har du rätt styrkor i ditt team?

För att skapa en framgångsrik marknads- och kommunikationsfunktion krävs rätt kompetens på rätt plats. Vi hjälper dig att kartlägga teamets nuvarande styrkor och identifiera utvecklingsområden:


✅ Vilka kompetenser har ni idag?
✅ Vad kan ni re-skilla och up-skilla?
✅ Behöver ni rekrytera, ta in konsulter eller omfördela resurser?

Vi hjälper dig skapa ett team som är redo att möta framtidens utmaningar.

Trendinsikter – vilka kunskaper och kompetenser krävs framåt?

Vår bransch och omvärld förändras snabbt – för att fortsätta skapa affärsvärde behöver du ha koll på de trender och färdigheter som kommer att forma framtiden. Vi hjälper dig och ditt team att identifiera de viktigaste områdena att utveckla.

✅ Hur AI och automatisering påverkar, och vilka kompetenser som krävs.
✅ Hur förändrade kundbeteenden och köpresa ställer nya krav på marknad och kommunikation.
✅ Vad MarCom-team behöver förstå och behärska för att stärka samarbetet med sälj och bidra till revenue growth.

Få en tydlig bild av vilka insikter, färdigheter och resurser som kommer att vara avgörande för att skapa resultat – både idag och imorgon.


Bli en strategisk funktion – från kostnad till investering

Marknad och kommunikation ska vara en affärsdrivande funktion, inte ses som en kostnad.

Vi hjälper er att ta en strategisk position internt och öka er påverkan i organisationen:

✅ Lär dig hur ni tydligare kopplar era insatser till affärsmålen.
✅ Få smarta argument för att stärka er position och närvaro i ledningen.
✅ Få konkreta verktyg för att visa ROI på marknadsföringsinsatser.

Ta plats som en nyckelspelare i företagets framgång!

Såhär kan vi stötta dig

Skapa ett starkt, strategiskt och framtidssäkert team

Vi hjälper marknads- och kommunikationsavdelningar att utvecklas, växa och ta en tydligare strategisk roll i verksamheten.

  • Kompetenskartläggning – Vi analyserar nuläget, identifierar styrkor, utvecklingsområden och framtida behov.
  • Framtidssäkra teamet – Vi säkerställer att ni har rätt kompetens och struktur för att möta både dagens och morgondagens trender inom marknad och kommunikation.
  • Strategiskt arbetssätt – Vi skapar processer som gör marknad och kommunikation till en proaktiv och affärsdrivande funktion.

Individuell rådgivning för ledare

Att leda ett team i ständig utveckling kräver trygghet, strategiskt tänkande och stark förankring i ledningen. Vi stöttar ledare i att:

✔️ Stärka sin position och påverkan i ledningsgruppen
✔️ Koppla marknadsinsatser till affärsmål och visa värde
✔️ Anpassa sig till nya trender och teknologier inom marknad och kommunikation
✔️ Utveckla kommunikativt och inkluderande ledarskap

Låt oss hjälpa dig och ditt team att ta nästa steg och framtidssäkra er framgång! 🚀

Osäker på vad du behöver hjälp med?

Boka 30 kostnadsfria minuter med vår coach så hjälper vi dig att klura ut exakt vad du behöver för att bli en bättre och tryggare ledare.

Vi som jobbar med Strategiska Tjänster hos KiMM

Marie Thorslund

I ledande roller inom marknad och kommunikation har Marie i över 25 år arbetat med att bygga team och coachat människor till att nå sin fulla potential.

Maggie Klingenstierna

Ledarskap, bygga inhouse-team och starka kommunikationsplattformar är några av de områden som Maggie är allra mest passionerad kring.

Jenny Berge

VD för SalesOnly, en del av Wise och vårt systerföretag som vi samarbetar med. I de fall då vi hjälper ett revenue team eller en revenue manager jobbar vi tillsammans med Jenny och teamet för att täcka in kunskap och kompetens gällande både marknad, kommunikation och sälj.

Vad säger våra kunder om oss?

Nyfiken på att lära känna oss bättre? Hör gärna av dig så tar vi en kaffe!

”KiMM har med säker hand konsulterat och utvecklat mina inhouse team och kreatörer i att finna effektivare arbetsflöden och kostnadssmarta produktionslösningar. Hon har varit en tillgång i processen från ax till limpa, från idé till realiserandet av kommunikationslösningar.”

Glenda Marevind Marknadschef på Intersport

”KiMM såg direkt synergier och hur Kappahl kunde göra stora besparingar genom förhandlingar med nya leverantörer och smartare interna arbetsprocesser.”

Paula Swerin Operational lead

”Vi har samarbetat under många år och jag uppskattar deras förmåga att på ett smidigt sätt hålla ihop helheten i produktionen. En av deras styrkor är att sätta samman ett komplett produktion med matchat team utifrån kreativ brief och budget på ett framgångsrikt sätt”

Kristina Hermansson Marknadschef Cellbes

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Event

Marknadssnack för dig som arbetar med digital marknadsföring

Blogg

Så gör du trovärdig hållbarhets-kommunikation

Världen är i behov av en kraftfull omställning i form av hållbarhet. Vi behöver bygga ett välmående samhälle som fungerar inom planetens gränser. I och med EU-lagstiftningen “green claims” faller ett större ansvar på företagens hållbarhetsarbete. 
Blogg

Så lyfter du teamet med en kompetens-kartläggning

Har du någonsin känt att din marknadsavdelning mest agerar “brandkår” – alltid redo att släcka akuta bränder, men sällan tid att vara riktigt strategisk eller kreativ? Du är inte ensam. Många marknadschefer, kommunikationschefer och HR-ledare brottas med samma utmaning. Men det behöver inte vara så.
Blogg

Säljinsikter som marknad och kommunikation behöver ha koll på!

I dagens digitala landskap funkar det inte längre att sälj och marknad arbetar separat. Rapporten “The Future State of Sales Skills 2025”, med svar från nästan 600 B2B-säljare, visar tydligt att det finns stora kompetensluckor – men också enorm potential för den organisation som lyckas integrera sina insatser.
Blogg

Tillväxt, förändring eller vikariat? Så hittar du rätt interimkonsult direkt!

I en snabbt föränderlig affärsvärld krävs rätt kompetens vid rätt tillfälle för att upprätthålla momentum och driva tillväxt. På KIMM har vi själva en bakgrund inom marknad, kommunikation, PR och försäljning, vilket gör att vi verkligen förstår era behov. Vi vet att en stark marknads- och kommunikationsfunktion är avgörande för företagets framgång – och att rätt kompetens i rätt tid kan vara skillnaden mellan att tappa fart eller ta nästa steg framåt.
katarina gick från försäljningschef till marknadschef
Blogg

Från försäljning till marknad – en resa som bygger broar mellan affärsområden

Hur kan erfarenhet från försäljning ge en konkurrensfördel inom marknad och kommunikation? Katarina Joneströms resa från Regional Försäljningschef till Marknadschef på Ahlsell är ett tydligt exempel på hur förståelse för kunden kan skapa en starkare koppling mellan sälj och marknad. Med en bakgrund inom mediebranschen, rekrytering och försäkring har hon samlat insikter som idag gör henne till en ledare med ett unikt perspektiv.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations

I en tid då gränserna mellan sälj och marknad/kommunikation suddas ut blir det allt viktigare att skapa ett smidigt samarbete som levererar verkligt affärsvärde. Revenue Operations (RevOps) är en modell för att skapa struktur och samarbete, men det betyder inte att du behöver slå ihop avdelningarna på en gång. Här ger vi tips på hur ni kan börja jobba närmare varandra – gradvis och strategiskt.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
Ta del av mer inspiration