Cookie-inställningar Vår webbplats använder cookies för att webbplatsen ska fungera korrekt och för att din användarupplevelse ska bli ännu bättre. Du kan läsa mer om dem samt konfigurera dina inställningar
Skip to content

Vi hjälper dig gärna i den första delen av din rekrytering

Har ni många ansökningar och lite tid? Har ni en rekryteringsprocess där fokus ligger på personliga egenskaper snarare än tidigare meriter? Genom en First Opinion hjälper vi dig med den avgörande, tidskrävande och svåra första delen av urvalet.

First opinion- såhär fungerar det!

Med objektiva metoder och kvalitetssäkrade verktyg ökar både träffsäkerhet och kandidatupplevelse, samtidigt som ni sparar tid och resurser för HR och rekryterande chefer. Resultatet blir en tydlig rekommendation kring hur ni själva kan jobba vidare med kandidaturvalet, baserad på potential och objektivitet. Som en följd av samarbetet är det också vanligt att mångfalden i rekryteringsutfallet tydligt ökar.

När har ni användning av en First Opinion?

Vi vet hur ansträngande det kan vara att komma igång med sin rekryteringsprocess. Bland det mest utmanande kan vara att göra det första urvalet. Vi på KIMM hjälper dig gärna i den första delen av processen. Men när passar upplägget first opinion?

Har du fått in många ansökningar? Vid stora och tidskrävande urval kan det vara skönt att ha en partner som förstår rollen och vilka kavitationer som krävs och vilka som är ”nice to have”.

Lägger ni stor vikt vid de personliga egenskaperna? Vi med! När personliga egenskaper är avgörande för tjänsten, snarare än tidigare meriter kan det vara skönt att ha en partner som har lång erfarenhet av rekrytering och personbedömningar.

Det är kandidatensmarknad och det där guldkornet kan snabbt försvinna. Med first opinion kan vi snabbt komma in och hjälpa er hitta fler guldkorn så att ni har fler att välja mellan.

Rekrytering som främjar jämställdhet och mångfald

På KIMM jobbar vi ständigt med att utveckla oss själva och våra kunder inom frågor som rör mångfald. Vi vill utmana, och ibland föreslår vi därför kandidater som vid första anblick kanske inte verkar matcha den aktuella rollen. Självklart går kompetens först – men det kan vara svårt att bedöma kompetens och potential när man inte har vanan inne. Eftersom vi på KIMM är specialister på personbedömning så kan vi se det som andra inte ser. Det gagnar både den enskilde kandidaten, men också näringslivet i stort då mixade grupper av människor med olika bakgrund, åldrar och förutsättningar tenderar att skapa intressanta arbetsplatser – och samtidigt leverera goda resultat inom marknad.

Några av våra kunder

Vi vill komma i kontakt med dig

Hör av dig till oss om du har några frågor!

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration
Guide

Bygg ditt dream team

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt tema att arbeta i? Vilka kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen? 
Event

Webbinarium | Så får du koll på Social Media Manager-rollen

Blogg

Så får du koll på Social Media Manager-rollen 

95% av alla internetanvändare använder sociala medier dagligen (Svenskarna & Internet 2021). Som användare översköljs vi av tusentals kommersiella meddelanden varje dag. Att sociala medier har fått en framträdande roll i mediemixen för de flesta företag har nog inte gått någon förbi, så då är det väl bara att anställa en social media manager så är saken biff? – Nja, inte riktigt, skriver Jessica Audsley, VD och grundare av Rock Social, en byrå för social media strategi och digital marknadsföring. 
Blogg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Gör marknadsarbetet hållbart utan att tappa fart och resultat

Hur ser det ut på din marknads- eller kommunikationsavdelning? Har ni en tydlig målbild, välförankrade strategier, mätbara delmål och nedbrutna nyckeltal? En känsla av att vara i kontroll över balansen mellan långsiktigt arbete och kortsiktiga insatser? En fin dynamik i teamet med medarbetare som trivs och utvecklas? Tid för reflektion och lärande? Grattis, ni är troligtvis ganska unika.
Blogg

Generalist eller specialist: Vad behöver jag egentligen?

Det finns idag så otroligt många olika kanaler och mer data än någonsin tidigare att ta hänsyn till. Detta ställer höga krav och förväntningar på dagens marknad och kommunikationsmedarbetare. Kompetensförsörjning är en stor del av arbetet för dig som ansvarar för att driva marknad- och kommunikationsarbetet framåt. Men hur bygger man egentligen sitt drömteam inom marknad och kommunikation? Ska man rekrytera bred kompetens eller mer specialiserad?
Blogg

Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!

Företag skriker efter marknadspersonal och många tror att en Digital Marknadsspecialist kan lösa alla deras problem och behov. Dem söker en analytiker, en kreatör, en marknadsprojektledare, en strateg, en Hubspot-guru, CRM/systemförvaltare och en SoMe expert i en och samma person. Nu är det nog dags för oss (både företag och digitala marknadsförare) att sänka våra förväntningar – och börja tänka realistiskt.
Blogg

Anställa, hyra in eller använda byrå?

Har du behov av kompetens till marknadsfunktionen och är osäker på om det är bäst att anställa, hyra in en konsult eller anlita byrå? Vad som blir bäst beror på era behov och möjligheter. Med hjälp av ett gäng frågor och en översikt över de olika alternativen hoppas vi kunna göra valen tydligare för dig. Och du, vi på Kimm finns här som bollplank! Hör av dig så hjälps vi åt att komma fram till bästa lösningen.
Blogg

Tre trender som påverkar din marknads-avdelning

Det är otroligt svårt att definiera vad marknad har som viktigaste uppgift idag, och det kommer bli ännu svårare framöver. Våra kära marknadsavdelningar har fått utökat ansvar. Traditionella marknadsuppgifter blandas upp med nyare och avgörande arbetsuppgifter för att företaget ska kunna ta strategiska och datadrivna beslut.
Blogg

Driva företag och rekrytera på distans: detta ska du tänka på

Viseos medgrundare Marcus Sandström har mer än tio års erfarenhet av att driva företag på distans och delar i den här artikeln med sig av sina tips för att driva företaget framåt 
Blogg

Varför rekryterar vi ”digitala” specialister?

Varför är ordet “digital” bland det trendigaste vi kan ha med i en titel och våra rekryteringsannonser idag? Och vad avgör om en kandidat faktiskt är digital eller inte? Följ med på vår spaning kring ordet digital och utmaningen att förstå och tolka vad företag faktiskt behöver när de söker nya medarbetare.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #1

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag. Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här reder jag ut lite frågetecken kring begreppet begåvning.
Blogg

Att veta vad man ska göra när man inte vet vad man ska göra #2

Att testa kandidaters begåvning blir vanligare och vanligare vid rekryteringar idag.Som alltid vid rekrytering gäller det att ha superkoll på vad man mäter (vad är egentligen begåvning?), att man har träffsäkra verktyg för att mäta begåvning och att man drar korrekta slutsatser av de resultat man får. Här är några saker att ha koll på när man väljer begåvningstest.
Blogg

Talent Management, har ni börjat?

Arbetar du på en HR-avdelning men är inte direkt involverad i företagets rekryteringar? Eller är du rekryteringsansvarig endast med fokus på nyrekrytering? Många företag lägger krutet på att hitta nya talanger men har ingen strategi för att behålla och utveckla befintliga medarbetare, är inte det konstigt?
Blogg

Hitta rätt i testdjungeln – utan fikonspråk

Debatten kring testverktyg i samband med rekrytering är het just nu. Spännande och bra! Som oberoende, van och flitig testanvändare hoppas jag kunna reda ut några av frågetecknen i ämnet.
Blogg

Rekrytera utan CV – Case Handelsbanken

Att rekrytera utan CV – går det? Ja, ibland kanske frågan är den motsatta – går det att rekrytera med CV? Här får vi dela med oss av ett case från Handelsbanken, där man valde att rekrytera utan CV, av flera olika anledningar.
Blogg

Frågor om privatlivet? Fastna inte i klistret!

Vad gör du på fritiden? Hur ser ditt privatliv ut? Ska man som rekryterande chef fråga om privatlivet redan under intervjun?
Blogg

Vilken tur att jag googlade. Det verkar ju vara en riktig partyprisse!

På Google hittar man all info man behöver! Eller? Brukar du söka på Google på de kandidater du har i en rekryteringsprocess? Ska man göra det?
Blogg

När sökte du jobb hos dig själv senast?

Kandidatupplevelse… vad är det? Det spelar väl ingen roll hur vi gör i våra rekryteringsprocesser, alla vill ju jobba hos oss. Eller? På senare tid börjar kandidatupplevelsen äntligen bli något som många vill jobba aktivt med i sina rekryteringsprocesser. Det borde vara lika givet att arbeta med kandidatupplevelse som med kundupplevelse (och för många organisationer är det här dessutom samma personer) men ännu är vi inte där.
Blogg

Snubbla inte på ett stvafel!

Att läsa ansökningshandlingar och gallra bland CV är inte bara tidskrävande och ineffektivt. Det är dessutom inte särskilt träffsäkert som urvalsmetod. Trots det låter många rekryterande chefer CV och personliga brev vara det som skiljer agnarna från vetet. En kandidat som pluggat och gjort ”rätt saker”, och dessutom lyckats få till en tilltalande ingress, fina formuleringar och säljande ordval ligger sannolikt mycket bra till i de flesta ansökningsprocesser på dagens arbetsmarknad.
Ta del av mer inspiration