Skip to content

Konsultporträtt

Säg hej till Annie Olsson

En digital marknadskoordinator vars äventyr ledde henne till oss på KIMM!

Mitt äventyr

Mitt intresse för mediebranschen sträcker sig tillbaka till gymnasietiden då jag läste samhälle med inriktning media. Efter studenten valde jag att direkt börja studera medie- och kommunikationsvetenskap. Sommaren 2022 efter examen gick flyttlasset från hemstaden till Stockholm. Sedan dess har jag jobbat med marknadsföring och ångrar inte en sekund att jag tog steget att flytta iväg.

Jobba på KIMM

Jag har jobbat som konsult på KIMM i sju månader och trivs som fisken i vattnet. Min konsultchef Eva är fantastisk och vi har nära kontakt med varandra. Hon är väldigt mån om att jag ska ha det bra och ser till att jag har alla möjligheter för att lyckas i min roll. Jag trivs väldigt bra på min arbetsplats och har roliga arbetsuppgifter. Samtidigt känner jag att jag hela tiden utvecklas väldigt mycket som konsult vilket är viktigt för mig.

Vad betyder mod för dig?

Som jag nämnde ovan är utveckling väldigt viktigt för mig. För att utvecklas måste man våga. Det krävs mod för att gå utanför sin comfort zone och testa det som känns svårt och jobbigt. Efter att ha gjort något utmanande blir man stolt över sig själv och kommer att våga ännu mer nästa gång. Det är så jag tror att man växer, både på ett personligt plan och i sin yrkesroll.

Hur kom du i kontakt med KIMM?

Av en slump fick jag syn på en jobbannons via KIMM. Jag tyckte att det lät som en spännande roll som passade mig. Jag sökte tjänsten och blev kontaktad av en rekryterare, Sofie. Jag fick sedan en intervju med Sofie och sedan ett möte med Eva som skulle komma att bli min konsultchef. Jag fick ett väldigt bra intryck av dem båda två och av tjänsten. Därför kändes det självklart att jag ville bli konsult hos KIMM.

En dag i mitt liv som konsult

Före lunch

Jag brukar starta morgonen med att planera dagen och se över vad som behöver göras. Sedan har jag möte med teamet för att stämma av vad alla har på agendan. Resten av förmiddagen blir det vanligtvis fler möten.

@svg(’images.process-line-desktop’)
@svg(’images.process-line-mobile’)

Efter lunch

Som digital marknadskoordinator har jag många olika arbetsuppgifter och bollar i luften samtidigt. En eftermiddag kan innehålla allt från att skapa innehåll till sociala medier och hemsidan till att koordinera event.

@svg(’images.process-line-desktop’)
@svg(’images.process-line-mobile’)

På kvällen

Efter jobbet blir det ofta ett pass på gymmet. Senare på kvällen gillar jag att titta på en bra serie och äta en god middag.

@svg(’images.process-line-desktop’)
@svg(’images.process-line-mobile’)

Vad säger våra kunder om oss?

Här kan du ta del av några citat från kunder som vi hjälpt med olika former av strategi och rådgivning.

”Alexandra har med säker hand konsulterat och utvecklat mina inhouse team och kreatörer i att finna effektivare arbetsflöden och kostnadssmarta produktionslösningar. Hon har varit en tillgång i processen från ax till limpa, från idé till realiserandet av kommunikationslösningar.”

Glenda Marevind Marknadschef på Intersport

”Alexandra såg direkt synergier och hur Kappahl kunde göra stora besparingar genom förhandlingar med nya leverantörer och smartare interna arbetsprocesser.”

Paula Swerin Operational lead

”Jag har jobbat med Alexandra under många år och uppskattar Alexandras förmåga att på ett smidigt sätt hålla ihop helheten i produktionen. En av hennes styrkor är att sätta samman ett komplett produktion med matchat team utifrån kreativ brief och budget på ett framgångsrikt sätt”

Kristina Hermansson Marknadschef Cellbes

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Event

Webinar: Så byggde Beijer Bygg starka och framgångsrika egna kanaler

Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Event

Dags att snacka lite Marketing Automation!

Blogg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Ta del av mer inspiration