Skip to content

Konsultporträtt

Säg hej till Annie Olsson

En digital marknadskoordinator vars äventyr ledde henne till oss på KIMM!

Mitt äventyr

Mitt intresse för mediebranschen sträcker sig tillbaka till gymnasietiden då jag läste samhälle med inriktning media. Efter studenten valde jag att direkt börja studera medie- och kommunikationsvetenskap. Sommaren 2022 efter examen gick flyttlasset från hemstaden till Stockholm. Sedan dess har jag jobbat med marknadsföring och ångrar inte en sekund att jag tog steget att flytta iväg.

Jobba på KIMM

Jag har jobbat som konsult på KIMM i sju månader och trivs som fisken i vattnet. Min konsultchef Eva är fantastisk och vi har nära kontakt med varandra. Hon är väldigt mån om att jag ska ha det bra och ser till att jag har alla möjligheter för att lyckas i min roll. Jag trivs väldigt bra på min arbetsplats och har roliga arbetsuppgifter. Samtidigt känner jag att jag hela tiden utvecklas väldigt mycket som konsult vilket är viktigt för mig.

Vad betyder mod för dig?

Som jag nämnde ovan är utveckling väldigt viktigt för mig. För att utvecklas måste man våga. Det krävs mod för att gå utanför sin comfort zone och testa det som känns svårt och jobbigt. Efter att ha gjort något utmanande blir man stolt över sig själv och kommer att våga ännu mer nästa gång. Det är så jag tror att man växer, både på ett personligt plan och i sin yrkesroll.

Hur kom du i kontakt med KIMM?

Av en slump fick jag syn på en jobbannons via KIMM. Jag tyckte att det lät som en spännande roll som passade mig. Jag sökte tjänsten och blev kontaktad av en rekryterare, Sofie. Jag fick sedan en intervju med Sofie och sedan ett möte med Eva som skulle komma att bli min konsultchef. Jag fick ett väldigt bra intryck av dem båda två och av tjänsten. Därför kändes det självklart att jag ville bli konsult hos KIMM.

En dag i mitt liv som konsult

Före lunch

Jag brukar starta morgonen med att planera dagen och se över vad som behöver göras. Sedan har jag möte med teamet för att stämma av vad alla har på agendan. Resten av förmiddagen blir det vanligtvis fler möten.

Efter lunch

Som digital marknadskoordinator har jag många olika arbetsuppgifter och bollar i luften samtidigt. En eftermiddag kan innehålla allt från att skapa innehåll till sociala medier och hemsidan till att koordinera event.

På kvällen

Efter jobbet blir det ofta ett pass på gymmet. Senare på kvällen gillar jag att titta på en bra serie och äta en god middag.

Vad säger våra kunder om oss?

Här kan du ta del av några citat från kunder som vi hjälpt med olika former av strategi och rådgivning.

”Alexandra har med säker hand konsulterat och utvecklat mina inhouse team och kreatörer i att finna effektivare arbetsflöden och kostnadssmarta produktionslösningar. Hon har varit en tillgång i processen från ax till limpa, från idé till realiserandet av kommunikationslösningar.”

Glenda Marevind Marknadschef på Intersport

”Alexandra såg direkt synergier och hur Kappahl kunde göra stora besparingar genom förhandlingar med nya leverantörer och smartare interna arbetsprocesser.”

Paula Swerin Operational lead

”Jag har jobbat med Alexandra under många år och uppskattar Alexandras förmåga att på ett smidigt sätt hålla ihop helheten i produktionen. En av hennes styrkor är att sätta samman ett komplett produktion med matchat team utifrån kreativ brief och budget på ett framgångsrikt sätt”

Kristina Hermansson Marknadschef Cellbes

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations

I en tid då gränserna mellan sälj och marknad/kommunikation suddas ut blir det allt viktigare att skapa ett smidigt samarbete som levererar verkligt affärsvärde. Revenue Operations (RevOps) är en modell för att skapa struktur och samarbete, men det betyder inte att du behöver slå ihop avdelningarna på en gång. Här ger vi tips på hur ni kan börja jobba närmare varandra – gradvis och strategiskt.
Blogg

Så lyfter du teamet med en kompetens-kartläggning

Har du någonsin känt att din marknadsavdelning mest agerar “brandkår” – alltid redo att släcka akuta bränder, men sällan tid att vara riktigt strategisk eller kreativ? Du är inte ensam. Många marknadschefer, kommunikationschefer och HR-ledare brottas med samma utmaning. Men det behöver inte vara så.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Ta del av mer inspiration