Skip to content

Konsultporträtt

Säg hej till Annie Olsson

En digital marknadskoordinator vars äventyr ledde henne till oss på KIMM!

Mitt äventyr

Mitt intresse för mediebranschen sträcker sig tillbaka till gymnasietiden då jag läste samhälle med inriktning media. Efter studenten valde jag att direkt börja studera medie- och kommunikationsvetenskap. Sommaren 2022 efter examen gick flyttlasset från hemstaden till Stockholm. Sedan dess har jag jobbat med marknadsföring och ångrar inte en sekund att jag tog steget att flytta iväg.

Jobba på KIMM

Jag har jobbat som konsult på KIMM i sju månader och trivs som fisken i vattnet. Min konsultchef Eva är fantastisk och vi har nära kontakt med varandra. Hon är väldigt mån om att jag ska ha det bra och ser till att jag har alla möjligheter för att lyckas i min roll. Jag trivs väldigt bra på min arbetsplats och har roliga arbetsuppgifter. Samtidigt känner jag att jag hela tiden utvecklas väldigt mycket som konsult vilket är viktigt för mig.

Vad betyder mod för dig?

Som jag nämnde ovan är utveckling väldigt viktigt för mig. För att utvecklas måste man våga. Det krävs mod för att gå utanför sin comfort zone och testa det som känns svårt och jobbigt. Efter att ha gjort något utmanande blir man stolt över sig själv och kommer att våga ännu mer nästa gång. Det är så jag tror att man växer, både på ett personligt plan och i sin yrkesroll.

Hur kom du i kontakt med KIMM?

Av en slump fick jag syn på en jobbannons via KIMM. Jag tyckte att det lät som en spännande roll som passade mig. Jag sökte tjänsten och blev kontaktad av en rekryterare, Sofie. Jag fick sedan en intervju med Sofie och sedan ett möte med Eva som skulle komma att bli min konsultchef. Jag fick ett väldigt bra intryck av dem båda två och av tjänsten. Därför kändes det självklart att jag ville bli konsult hos KIMM.

En dag i mitt liv som konsult

Före lunch

Jag brukar starta morgonen med att planera dagen och se över vad som behöver göras. Sedan har jag möte med teamet för att stämma av vad alla har på agendan. Resten av förmiddagen blir det vanligtvis fler möten.

Efter lunch

Som digital marknadskoordinator har jag många olika arbetsuppgifter och bollar i luften samtidigt. En eftermiddag kan innehålla allt från att skapa innehåll till sociala medier och hemsidan till att koordinera event.

På kvällen

Efter jobbet blir det ofta ett pass på gymmet. Senare på kvällen gillar jag att titta på en bra serie och äta en god middag.

Vad säger våra kunder om oss?

Här kan du ta del av några citat från kunder som vi hjälpt med olika former av strategi och rådgivning.

”Alexandra har med säker hand konsulterat och utvecklat mina inhouse team och kreatörer i att finna effektivare arbetsflöden och kostnadssmarta produktionslösningar. Hon har varit en tillgång i processen från ax till limpa, från idé till realiserandet av kommunikationslösningar.”

Glenda Marevind Marknadschef på Intersport

”Alexandra såg direkt synergier och hur Kappahl kunde göra stora besparingar genom förhandlingar med nya leverantörer och smartare interna arbetsprocesser.”

Paula Swerin Operational lead

”Jag har jobbat med Alexandra under många år och uppskattar Alexandras förmåga att på ett smidigt sätt hålla ihop helheten i produktionen. En av hennes styrkor är att sätta samman ett komplett produktion med matchat team utifrån kreativ brief och budget på ett framgångsrikt sätt”

Kristina Hermansson Marknadschef Cellbes

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
Event

Webinar 24-månadersregeln

mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

E-kaffe med årets marknadschef!

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Ta del av mer inspiration