Skip to content
Jobba som konsult för Wise Professionals

Konsultporträtt

Säg hej till Linn Karlsson

När en spännande chans dök upp – ett uppdrag att arbeta på Axis Communications med Marketing Automation, så erbjöds hon en tidsbegränsad anställning som konsult hos Wise Professionals.

Mitt äventyr

De senaste fem åren har varit utvecklande både när det gäller karriären och övriga livet. I början av 2019 sa jag upp mig från en stabil anställning som digital marknadsansvarig – för att göra någon form av sent sabbatsår. Jag köpte en enkelbiljett till Grekland och höll mig sedan vid Medelhavet under ett år innan covid-19 tvingade hem mig. Under denna period startade jag en firma för att kunna arbeta som digital nomad, främst som frilansskribent.

När Malta byttes mot Malmö blev frilansarbetet inte lika inspirerande. Istället arbetade jag som redaktör på 1177.se under en period för att stötta upp under pandemin.

Att jobba på KIMM

Under mitt första år på Wise har jag känt ett stort stöd från mina konsultchefer. Arbetsformen var ny för mig, men det har fungerat väldigt smidigt. Då det operativa arbetet leds av chefen på kundföretaget, har dialogen med konsultchefen mer handlat om feedback längs vägen och praktiska frågor. Här har jag fått generös support och vägledning. Wise har hela tiden varit enkla att ha att göra med och väldigt uppmuntrande i sin kommunikation.

Vad betyder mod för dig?

Att vara modig har jag fått utmana många gånger under min tid som konsult på Wise. Att ständigt ta sig igenom saker som initialt känns utmanande är självutvecklande. Axis är det första globala företaget som jag arbetar för och jag lär mig fortfarande nya saker varje dag. I min roll ingår det bland annat att fungera som en gatekeeper och det krävs inte sällan just mod för att stå för sina beslut. En mycket stimulerande arbetsplats för den som vill utvecklas.

Hur kom du i kontakt med KIMM?

Jag började se mig om efter ett nytt jobb efter en föräldraledighet. Hade många trådar ute, men ett av mina kriterier var att jag ville arbeta för ett etablerat varumärke. En chans dök upp – ett uppdrag att arbeta på Axis Communications med Marketing Automation. Mycket spännande. En tidsbegränsad anställning via Wise Professionals erbjöds och här är jag nu efter drygt ett år som konsult på Wise.

En dag i mitt liv som konsult

Före lunch

Kaffe är en central del av morgonen. När det är avklarat brukar jag ta tag i det som är mest urgent på den långa to-do-listan. Sedan varvas dagen med möten och fokustid framför skärmen.

Efter lunch

Arbetet fortsätter enligt samma mönster som under förmiddagen. Som produktägare ingår det i mina arbetsuppgifter att undersöka vilka förändringar som ska göras i vårt system för Marketing Automation, kommunicera med våra användare och inte minst att ständigt samarbeta tätt med IT-avdelningen.

På kvällen

Brukar det bli någon hinderbana

eller annan lek hemma med sonen. Matlagning eller det underbara konceptet ”brinner” (breakfast-for-dinner). Läs- och sångstund. Sen, tack och god natt.

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Så framtidssäkrar du inhousebyrån

Ta del av mer inspiration