Skip to content

Lediga jobb inom kommunikation & PR

Här hittar du våra lediga jobb inom kommunikation & PR för dig som är redo att ta nästa steg i karriären. Vi på KIMM är specialister på rekrytering inom just marknadsföring & kommunikation och kan hjälpa till att hitta tjänsten som passar just dig alldeles perfekt. Oavsett om det rör sig om en fast tjänst eller varierande konsultuppdrag genom oss. 

Just nu söker vi

Arbetsuppgifter inom kommunikation & PR

När du arbetar med kommunikation & PR jobbar du ofta nära eller på ett företags marknadsavdelning. Arbetet handla om att förmedla ett budskap och sprida nyheter till medier, kunder eller andra målgrupper. Du kan också arbeta med verksamhetens interna kommunikation.

Jobbet innebär ofta en vardag med varierande arbetsuppgifter. Ena dagen ägnar du åt omvärldsbevakning och målgruppsanalyser för att nästa dag skriva pressmeddelanden eller planera inför en mässa. Det är ett yrke som ställer höga krav på både struktur och kreativitet.

Några exempel på arbetsuppgifter inom kommunikation och PR är:

  • Skriva pressreleaser
  • Hantera sociala medier
  • Samarbeta med reklam- och marknadsföringsbyråer
  • Genomföra analyser av målgrupper, marknader och omvärlden.
  • Formulera strategier

Eftertraktade arbetsroller inom kommunikation & PR

Många av oss som arbetar på KIMM har tidigare arbetat inom kommunikation & PR. Vi förstår branschen och vet vad de olika yrkesrollerna innebär. Vi har förståelse för de tjänster vi tillsätter, vilka utmaningar man ställs inför och vilka egenskaper och kompetenser som är viktiga. Några av de vanligaste rollerna vi rekryterar är:

  • Kommunikatör
  • Copywriter
  • Pressansvarig
  • Informatör
  • PR-konsult

Bra egenskaper för jobb inom kommunikation & PR

Det krävs en bred uppsättning av egenskaper och färdigheter när du arbetar inom kommunikation och PR. En av de viktigaste egenskaperna är en stark skriftlig och verbal kommunikationsförmåga. Du behöver kunna kommunicera organisationens budskap på ett tydligt och effektivt sätt till allmänheten och andra intressenter. Du bör också ha en kreativ ådra som hjälper till att utveckla nya och innovativa idéer för att locka uppmärksamhet och öka organisationens varumärkesmedvetenhet.

En annan viktig egenskap är analytisk förmåga. Att kunna analysera data och tolka resultaten av dina insatser är en förutsättning framgångsrika pr-insatser. Digitaliseringens framfart gör att den här typen av egenskaper blir alltmer viktiga. Av samma anledning är det också bra om du är flexibel och öppen för trender och nya teknologier.

Det är också positivt att du har en social kompetens och har lätt för att samarbeta i team. En stor del av arbetet inom PR och kommunikation handlar om att samarbeta med media, externa byråer och kollegor inom och över avdelningsgränserna.

Vad för typisk utbildning krävs för kommunikatör eller PR-ansvarig

För att arbeta inom kommunikation & PR behövs det ofta någon form av utbildning i grunden. Det finns både klassiska akademiska utbildningar på högskola och universitet men det blir allt vanligare med yrkesutbildningar och yrkesförberedande kurser. Kommunikation är ett brett område och relevanta utbildningar kan handla om allt från journalistik och medievetenskap till marknadsföring och copywriting. 

Många yrkesutbildningar innefattar ofta ett eller flera praktiska kurser där du genomför praktik på ett företag. På så sätt kan du tidigt skaffa dig erfarenhet av yrket och samtidigt bygga upp ett nätverk av kontakter i branschen.

Vanliga löneanspråk

Lönen för en medarbetare inom kommunikation och PR skiljer sig beroende bland annat på typ av tjänst, tidigare erfarenhet och om du arbetar i privat eller offentlig sektor. Det kan också skilja sig åt beroende på vilken typ av roll du har. Specialister har generellt sett högre lön en generalister. Lönen kan också skilja sig kraftigt beroende på hur stort ansvar du har. Strategiska roller där du har ett större helhetsansvar har en högre lön än mer administrativa och operativa roller. 

Data från SCB visar att genomsnittslönen för specialister inom PR och kommunikation i genomsnitt 43 000 kronor i månaden. Beroende på tidigare erfarenhet utbildningsnivå och vilken sektor du arbetar i kan det skilja sig från ungefär 28 000 kr till 50 000 kronor i månaden.

Hitta ditt nästa kommunikationsjobb i din stad med KIMM

De flesta av våra lediga tjänster ligger i Stockholm, Göteborg eller Malmö men vi arbetar över hela Sverige. Om du inte hittar något passande jobb i din stad just idag så fortsätt håll ögonen öppna. Det kan dyka upp tillfällen och möjligheter även i andra städer och orter. 

Därför ska du söka jobb via KIMM

Många av oss som arbetar på KIMM idag har själva tidigare jobbat inom kommunikation och PR. Vi känner till branschen och vet vilka utmaningar du som medarbetare kan ställas inför. Med förståelse, nyfikenhet, passion och mod hittar vi den perfekta matchningen för dig och ser till arbetslivet blir ett roligt och inspirerande äventyr. Vi gör alltid vårt bästa för du ska känna dig sedd, utmanad och förstådd. Kontakta oss och ta nästa steg mot drömjobbet.

Anställningsprocessen med oss

Den första kontakten

Vägen mot drömjobbet kan starta på olika sätt. Du kontaktar oss eller vi hör av oss till dig. Men det är nu det börjar.

Vi lär känna dig

Vi finns här för dig var du än befinner dig i karriären. Det spelar ingen roll vilken bakgrund eller erfarenhet du har eller vad du drömmer. Vi sätter dig alltid först och stöttar dig i din resa mot drömjobbet.

Hitta rätt matchning

Ibland tar det tid, ibland går det fort. Men det viktiga är att det blir rätt. Vi på KIMM samarbetar med flera stora och spännande verksamheter som ständigt söker efter nya stjärnor. När vi hittar uppdraget som passar just dig hör vi av oss.

Vi säger på återseende

Oavsett om du hittar ditt drömjobb eller fortfarande är öppen för nya äventyr så finns vi här. Vi är med dig under hela din karriär – om du vill.

Registrera ditt CV

Är du öppen för ett nytt äventyr men letar inte aktivt? Låt oss göra jobbet åt dig. Bli en del av vårt community så håller vi ögonen öppna. När det dyker upp ett jobb som passar just dig hör vi av oss. Det har aldrig varit enklare att söka nytt jobb.

Ta del av inspiration

Mer inspiration
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Event

Webinar: Så byggde Beijer Bygg starka och framgångsrika egna kanaler

Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Mer inspiration