Skip to content

Lediga jobb inom marknadsföring och reklam

Här hittar du våra lediga roller inom marknadsföring och reklam – oavsett om du söker en fast anställning eller om du är intresserad av att gå ut på konsultuppdrag via oss. Vi ser fram emot att höra från dig!

Just nu söker vi

Arbetsuppgifter inom marknadsföring

Marknadsföring är ett brett yrkesområde med en stor variation av arbetsuppgifter och utmaningar. Du kan arbeta både strategiskt och operativt med traditionell marknadsföringskanaler så väl som digitala. Arbetsuppgifter kan handla om att arrangera mässor och presskonferenser, formulera marknadsstrategier men även följa upp och analysera. Du kan arbeta med att ta fram grafiskt material i form av både film och foto eller med copywriting och textskapande.

Några exempel på arbetsuppgifter inom marknadsföring är:

  • Skapa innehåll för sociala medier
  • Skriva nyhetsbrev
  • Grafisk design
  • Omvärldsbevakning
  • Genomföra analyser av marknaden, målgrupper och omvärlden.

Eftertraktade arbetsroller inom marknadsföring

De mest eftertraktade arbetsrollerna inom marknadsföring just nu är framförallt rollen inom digital marknadsföring som:

  • Marketing Automation Specialist
  • Media Specialist
  • Projektledare
  • Digital Strateg
  • Copywriter

Varför jobba med marknadsföring?

Marknadsföring är ett område i ständig förändring där du hela tiden utmanas och utvecklas. Som marknadsförare är den ena arbetsdagen sällan den andra lik vilket gör att yrket sällan blir tråkigt eller enformigt. Som marknadsförare är du ofta en del av flera tvärfunktionella team och samarbetar med båda andra avdelningar och externa partners vilket ger en bred förståelse för företagets verksamhet och möjlighet att utveckla många färdigheter.

Få yrkesroller erbjuder så många möjligheter till att kombinera kreativ och analytisk förmåga som rollen som marknadsförare. Tycker du även om att arbeta strategiskt ena dagen för att andra dagen grotta ner dig i en praktisk uppgift passar marknadsföring som handen i handsken.

Bra egenskaper för jobb inom marknadsföring

För att lyckas inom marknadsföring är det bra att ha en kombination av kreativa, strategiska och analytiska färdigheter. En given egenskap är goda färdigheter i kommunikation, både skriftligt och verbalt. En stor del av arbetet går ut på att förmedla ett budskap till kunder och andra intressegrupper. Men det är också till fördel för att kunna bygga relationer och samarbeta med samarbetspartners och kollegor.

Kreativitet är självklart värdefullt när det kommer till att ta fram nya kampanjer, skapa innehåll och utveckla idéer som bidrar till att få ut verksamhetens budskap och väcka engagemang. Det är också fördelaktigt med en analytisk ådra. Digitaliseringens framfart har gjort att marknadsförare numera har tillgång till en stor mängd data som används för att utvärdera tidigare insatser och för att ta beslut om kommande kampanjer.

Vad för typisk utbildning krävs för marknadsförare?

Det finns flera olika typer av utbildningar som är värdefulla när du arbetar med marknadsföring. En vanlig bakgrund är en högskole- eller universitetsexamen inom marknadsföring, försäljning, journalistik eller media- och kommunikation.

Numera är det också vanligt med en yrkesförberedande utbildning där flera yrkeshögskolor erbjuder både längre utbildningar och enskilda kurser inom marknadsföring. IHM, Berghs och Sälj- och marknadshögskolan är några exempel på yrkeshögskolor som har utbildningar inom både traditionell och digital marknadsföring.

Vanliga löneanspråk

Beroende på yrkesroll och yrkesroll kan lönen för en marknadsförare variera kraftigt. Det skiljer sig även åt mellan offentlig och privat sektor samt var i landet du arbetar.

Enligt SCB ligger lönen för en nyutexaminerad eller nya i branschen på omkring 30 000 kronor i månaden, med mer erfarenhet kan lönenöka till omkring 50 000 kronor. Medellönen i offentlig sektor är knappt 46 000 kronor och i privat sektor knappt 49 000 kronor.

Hitta ditt nästa marknadsföringsjobb i din stad med KIMM

Vi har kontor och lokal närvaro i Stockholm, Göteborg och Malmö men vi har lediga tjänster även i andra städer och orter. Ta dig en titt bland våra lediga jobb för att se om det finns något som passar just dig. Om du inte hittar något intressant just idag, håll ögonen öppna. Det dyker alltid upp fler tillfällen och möjligheter.

Därför ska du söka jobb via KIMM

Vi är specialister på att tillsätta roller inom marknadsföring

Vi arbetar med marknadens starkaste och mest relevanta varumärken. Vi väljer våra uppdrag med stor omsorg och säkerställer att du som kandidat matchas med ett företag som delar dina värderingar.

Vi har själva arbetat med marknadsföring

Många av oss som jobbar på KIMM har själva arbetat med marknadsföring. Detta för att vi förstår vilken kompetens som krävs och vilka utmaningar du dagligen ställs inför.

Vi sätter alltid dig som kandidat på första plats

Du som letar efter ditt nästa äventyr är viktigast för oss. Vi vill följa med dig på din resa i karriären idag och i framtiden. När vi matchar dig med ett företag gör vi det ur ett långsiktigt perspektiv.

Anställningsprocessen med oss

Den första kontakten

Vägen mot ditt nya marknadsföringsjobb kan starta på olika sätt. Du kontaktar oss eller vi hör av oss till dig. Men det är nu det börjar

Vi lär känna dig

Vi finns här för dig var du än befinner dig i karriären. Det spelar ingen roll vilken bakgrund eller erfarenhet du har eller vad du drömmer. Vi sätter dig alltid först och stöttar dig i din resa mot drömjobbet.

Hitta rätt matchning

Ibland tar det tid, ibland går det fort. Men det viktiga är att det blir rätt. Vi på KIMM samarbetar med flera stora och spännande verksamheter som ständigt söker efter nya stjärnor. När vi hittar uppdraget som passar just dig hör vi av oss.

Vi säger “Vi ses igen!”

Oavsett om du hittar ditt drömjobb eller fortfarande är öppen för nya äventyr så finns vi här. Vi är med dig under hela din karriär – om du vill.

Registrera ditt CV

Kan du tänka dig ett nytt äventyr men letar inte aktivt efter ett nytt jobb? Bli en del av vårt community så gör vi jobbet åt dig. När det dyker upp en tjänst som passar din profil hör vi av oss till dig. Att söka jobb har aldrig varit enklare.

Ta del av inspiration

Mer inspiration
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Event

Webinar: Så byggde Beijer Bygg starka och framgångsrika egna kanaler

Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Mer inspiration