Skip to content

Lediga jobb inom marknadsföring och reklam

Här hittar du våra lediga roller inom marknadsföring och reklam – oavsett om du söker en fast anställning eller om du är intresserad av att gå ut på konsultuppdrag via oss. Vi ser fram emot att höra från dig!

Just nu söker vi

Arbetsuppgifter inom marknadsföring

Marknadsföring är ett brett yrkesområde med en stor variation av arbetsuppgifter och utmaningar. Du kan arbeta både strategiskt och operativt med traditionell marknadsföringskanaler så väl som digitala. Arbetsuppgifter kan handla om att arrangera mässor och presskonferenser, formulera marknadsstrategier men även följa upp och analysera. Du kan arbeta med att ta fram grafiskt material i form av både film och foto eller med copywriting och textskapande.

Några exempel på arbetsuppgifter inom marknadsföring är:

  • Skapa innehåll för sociala medier
  • Skriva nyhetsbrev
  • Grafisk design
  • Omvärldsbevakning
  • Genomföra analyser av marknaden, målgrupper och omvärlden.

Eftertraktade arbetsroller inom marknadsföring

De mest eftertraktade arbetsrollerna inom marknadsföring just nu är framförallt rollen inom digital marknadsföring som:

  • Marketing Automation Specialist
  • Media Specialist
  • Projektledare
  • Digital Strateg
  • Copywriter

Varför jobba med marknadsföring?

Marknadsföring är ett område i ständig förändring där du hela tiden utmanas och utvecklas. Som marknadsförare är den ena arbetsdagen sällan den andra lik vilket gör att yrket sällan blir tråkigt eller enformigt. Som marknadsförare är du ofta en del av flera tvärfunktionella team och samarbetar med båda andra avdelningar och externa partners vilket ger en bred förståelse för företagets verksamhet och möjlighet att utveckla många färdigheter.

Få yrkesroller erbjuder så många möjligheter till att kombinera kreativ och analytisk förmåga som rollen som marknadsförare. Tycker du även om att arbeta strategiskt ena dagen för att andra dagen grotta ner dig i en praktisk uppgift passar marknadsföring som handen i handsken.

Bra egenskaper för jobb inom marknadsföring

För att lyckas inom marknadsföring är det bra att ha en kombination av kreativa, strategiska och analytiska färdigheter. En given egenskap är goda färdigheter i kommunikation, både skriftligt och verbalt. En stor del av arbetet går ut på att förmedla ett budskap till kunder och andra intressegrupper. Men det är också till fördel för att kunna bygga relationer och samarbeta med samarbetspartners och kollegor.

Kreativitet är självklart värdefullt när det kommer till att ta fram nya kampanjer, skapa innehåll och utveckla idéer som bidrar till att få ut verksamhetens budskap och väcka engagemang. Det är också fördelaktigt med en analytisk ådra. Digitaliseringens framfart har gjort att marknadsförare numera har tillgång till en stor mängd data som används för att utvärdera tidigare insatser och för att ta beslut om kommande kampanjer.

Vad för typisk utbildning krävs för marknadsförare?

Det finns flera olika typer av utbildningar som är värdefulla när du arbetar med marknadsföring. En vanlig bakgrund är en högskole- eller universitetsexamen inom marknadsföring, försäljning, journalistik eller media- och kommunikation.

Numera är det också vanligt med en yrkesförberedande utbildning där flera yrkeshögskolor erbjuder både längre utbildningar och enskilda kurser inom marknadsföring. IHM, Berghs och Sälj- och marknadshögskolan är några exempel på yrkeshögskolor som har utbildningar inom både traditionell och digital marknadsföring.

Vanliga löneanspråk

Beroende på yrkesroll och yrkesroll kan lönen för en marknadsförare variera kraftigt. Det skiljer sig även åt mellan offentlig och privat sektor samt var i landet du arbetar.

Enligt SCB ligger lönen för en nyutexaminerad eller nya i branschen på omkring 30 000 kronor i månaden, med mer erfarenhet kan lönenöka till omkring 50 000 kronor. Medellönen i offentlig sektor är knappt 46 000 kronor och i privat sektor knappt 49 000 kronor.

Hitta ditt nästa marknadsföringsjobb i din stad med KIMM

Vi har kontor och lokal närvaro i Stockholm, Göteborg och Malmö men vi har lediga tjänster även i andra städer och orter. Ta dig en titt bland våra lediga jobb för att se om det finns något som passar just dig. Om du inte hittar något intressant just idag, håll ögonen öppna. Det dyker alltid upp fler tillfällen och möjligheter.

Därför ska du söka jobb via KIMM

Vi är specialister på att tillsätta roller inom marknadsföring

Vi arbetar med marknadens starkaste och mest relevanta varumärken. Vi väljer våra uppdrag med stor omsorg och säkerställer att du som kandidat matchas med ett företag som delar dina värderingar.

Vi har själva arbetat med marknadsföring

Många av oss som jobbar på KIMM har själva arbetat med marknadsföring. Detta för att vi förstår vilken kompetens som krävs och vilka utmaningar du dagligen ställs inför.

Vi sätter alltid dig som kandidat på första plats

Du som letar efter ditt nästa äventyr är viktigast för oss. Vi vill följa med dig på din resa i karriären idag och i framtiden. När vi matchar dig med ett företag gör vi det ur ett långsiktigt perspektiv.

Anställningsprocessen med oss

Den första kontakten

Vägen mot ditt nya marknadsföringsjobb kan starta på olika sätt. Du kontaktar oss eller vi hör av oss till dig. Men det är nu det börjar

Vi lär känna dig

Vi finns här för dig var du än befinner dig i karriären. Det spelar ingen roll vilken bakgrund eller erfarenhet du har eller vad du drömmer. Vi sätter dig alltid först och stöttar dig i din resa mot drömjobbet.

Hitta rätt matchning

Ibland tar det tid, ibland går det fort. Men det viktiga är att det blir rätt. Vi på KIMM samarbetar med flera stora och spännande verksamheter som ständigt söker efter nya stjärnor. När vi hittar uppdraget som passar just dig hör vi av oss.

Vi säger ”Vi ses igen!”

Oavsett om du hittar ditt drömjobb eller fortfarande är öppen för nya äventyr så finns vi här. Vi är med dig under hela din karriär – om du vill.

Registrera ditt CV

Kan du tänka dig ett nytt äventyr men letar inte aktivt efter ett nytt jobb? Bli en del av vårt community så gör vi jobbet åt dig. När det dyker upp en tjänst som passar din profil hör vi av oss till dig. Att söka jobb har aldrig varit enklare.

Ta del av inspiration

Mer inspiration
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Mer inspiration