Skip to content

Yrkesguide: Marknadsansvarig

Vad gör en marknadsansvarig? Vilka egenskaper är viktiga för rollen, vilken utbildning är meriterande – och vad tjänar en marknadsansvarig egentligen? Läs mer om hur det är att arbeta som marknadsansvarig, vad som behövs för att bli framgångsrik i rollen och vilka ansvarsområden som ingår i det långsiktiga och kortsiktiga arbetet.

Vad gör en marknadsansvarig?

En marknadsansvarig är i regel ansvarig för att driva ett företags eller organisations marknadsarbete och aktiviteter och är således den som har det yttersta ansvaret för att säkerställa och se till att intern och extern kommunikation når ut enligt plan. Som marknadsansvarig arbetar du mot tydligt uppsatta mål och KPI:er som syftar till att bygga företagets varumärke, marknadsföra era produkter, tjänster och erbjudanden, öka antalet nya kontakter och stärka relationen med era befintliga kunder. En marknadsansvarig är den som sätter den långsiktiga visionen och strategin för marknadsteamet.  I rollen som marknadsansvarig ingår även alla relationer med externa leverantörer så som mediebyråer, kreativa byråer, webbyråer, PR byråer och så vidare. Analys och marknadsundersökningar är andra ansvarsområden som ingår i rollen oavsett om tjänsten köpt in från extern leverantör eller hanteras internt av marknadsteamet eller annan funktion i organisationen.

I rollen som marknadsansvarig har du ofta det direkta ledarskapet av hela eller delar av marknadsteamet. Du är med och driver teamets utveckling och säkerställer att rätt kompetens finns på plats för att företaget skall kunna nå sina kort- och långsiktiga mål. Marknadsansvarig agerar ofta som marknadsteamets dirigent och ingår i bolagets ledningsgrupp. Andra titlar på marknadsansvarig kan vara marknadschef, CMO, marknadsdirektör eller Head of Marketing. Titeln avgörs ofta på bolagets storlek.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsansvarig

Att få rollen som marknadsansvarig är ofta en långsiktig vision och dröm för många som börjar sin karriär inom marknad och kommunikation. Det är en otroligt bred och utvecklande roll där man får arbeta med en mångfald av arbetsuppgifter- både operativt och strategiskt. En marknadsansvarigs vanligaste arbetsuppgifter kan bland annat bestå av:

  • Ta fram och utveckla marknadsplaner och strategier
  • Driva igenom förändringsprocesser
  • Utveckla och förbättra företagets varumärkes- och kommunikationsplattformar
  • Utveckla företagets produkt- eller tjänsteerbjudande
  • Definiera kort- och långsiktiga mål och KPI:er för marknadsteamet
  • Bygga ett välfungerande samarbete med andra delar av organisationen
  • Leda, inspirera och utveckla medarbetare
  • Analysera och ta action på identifierade ROI:s (Return on Investment)
  • Vara företagets externa spokesperson

Lön – vad tjänar en marknadsansvarig?

En marknadsansvarig tjänar vanligen mellan 60 000-80 000 kronor i månaden, ofta beroende på bransch, ort och arbetsplats. Enligt statistik från 2021 tjänar en marknadsansvarig i snitt 68 800 kronor i månaden (källa: SCB). Lönen varierar även beroende på om du är man eller kvinna, där män i snitt tjänar 8-12 000 kronor mer i månaden. Marknadsansvariga med formell eftergymnasial utbildning har som regel alltid något högre lön, och snittlönen är också högre för marknadsansvariga som arbetar inom offentlig sektor.

Utbildning till marknadsansvarig

En marknadsansvarig, likt CMO:n och/eller marknadschefen har ofta en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet. Vanligaste inriktningen är inom kommunikation, marknadsföring eller ekonomi. Marknadsansvariga har vanligen tidigare flerårig erfarenhet från roller inom marknad eller försäljning och ledarskap. För att arbeta som marknadsansvarig finns det en stor mängd av relevanta yrkeshögskoleutbildningar inom exempelvis digital marknadsföring, analys eller affärsutveckling som kan vara till nytta för en aspirerande marknadsansvarig.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsansvarig?

Med vår specialistkompetens inom marknad och kommunikation, hjälper vi dig snabbt att hitta rätt marknadsansvarig för dig och din verksamhet!

Framtiden för en marknadsansvarig

För att lyckas i rollen som marknadsansvarig behöver du stärka dina egna kunskaper och samtidigt bygga ett starkt marknadsteam, genom att kompetensutveckla och rekrytera rätt. Att integrera marknad och försäljning är en av marknadsansvariges viktigaste uppgifter – och det kommer att fortsätta vara nödvändigt för att bygga effektiva team och processer.

Som marknadsansvarig måste du också ha en ständig blick utåt, då det föränderliga digitala landskapet, ny teknik och konkurrenter hela tiden påverkar företagets positionering och ställer nya krav på er marknadsföring. Framtidens marknadsansvariga behöver därför visa på värdet och konkret ROI för sina investeringar, samt vässa sina analytiska kunskaper för att kunna fatta datadrivna beslut som hjälper företaget att nå sina mål.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsansvarig

– Affärsdriven
– Kreativ
– Strategisk
– Strukturerad
– Visionär
– Lösningsorienterad
– Analytisk
– Kommunikativ

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration här
Event

Webinar 24-månadersregeln

mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

E-kaffe med årets marknadschef!

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Ta del av mer inspiration här