Yrkesguide: Marknadsansvarig
Vad gör en marknadsansvarig? Vilka egenskaper är viktiga för rollen, vilken utbildning är meriterande – och vad tjänar en marknadsansvarig egentligen? Läs mer om hur det är att arbeta som marknadsansvarig, vad som behövs för att bli framgångsrik i rollen och vilka ansvarsområden som ingår i det långsiktiga och kortsiktiga arbetet.
Vad gör en marknadsansvarig?
En marknadsansvarig är i regel ansvarig för att driva ett företags eller organisations marknadsarbete och aktiviteter och är således den som har det yttersta ansvaret för att säkerställa och se till att intern och extern kommunikation når ut enligt plan. Som marknadsansvarig arbetar du mot tydligt uppsatta mål och KPI:er som syftar till att bygga företagets varumärke, marknadsföra era produkter, tjänster och erbjudanden, öka antalet nya kontakter och stärka relationen med era befintliga kunder. En marknadsansvarig är den som sätter den långsiktiga visionen och strategin för marknadsteamet. I rollen som marknadsansvarig ingår även alla relationer med externa leverantörer så som mediebyråer, kreativa byråer, webbyråer, PR byråer och så vidare. Analys och marknadsundersökningar är andra ansvarsområden som ingår i rollen oavsett om tjänsten köpt in från extern leverantör eller hanteras internt av marknadsteamet eller annan funktion i organisationen.
I rollen som marknadsansvarig har du ofta det direkta ledarskapet av hela eller delar av marknadsteamet. Du är med och driver teamets utveckling och säkerställer att rätt kompetens finns på plats för att företaget skall kunna nå sina kort- och långsiktiga mål. Marknadsansvarig agerar ofta som marknadsteamets dirigent och ingår i bolagets ledningsgrupp. Andra titlar på marknadsansvarig kan vara marknadschef, CMO, marknadsdirektör eller Head of Marketing. Titeln avgörs ofta på bolagets storlek.
Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsansvarig
Att få rollen som marknadsansvarig är ofta en långsiktig vision och dröm för många som börjar sin karriär inom marknad och kommunikation. Det är en otroligt bred och utvecklande roll där man får arbeta med en mångfald av arbetsuppgifter- både operativt och strategiskt. En marknadsansvarigs vanligaste arbetsuppgifter kan bland annat bestå av:
- Ta fram och utveckla marknadsplaner och strategier
- Driva igenom förändringsprocesser
- Utveckla och förbättra företagets varumärkes- och kommunikationsplattformar
- Utveckla företagets produkt- eller tjänsteerbjudande
- Definiera kort- och långsiktiga mål och KPI:er för marknadsteamet
- Bygga ett välfungerande samarbete med andra delar av organisationen
- Leda, inspirera och utveckla medarbetare
- Analysera och ta action på identifierade ROI:s (Return on Investment)
- Vara företagets externa spokesperson
Lön – vad tjänar en marknadsansvarig?
En marknadsansvarig tjänar vanligen mellan 60 000-80 000 kronor i månaden, ofta beroende på bransch, ort och arbetsplats. Enligt statistik från 2021 tjänar en marknadsansvarig i snitt 68 800 kronor i månaden (källa: SCB). Lönen varierar även beroende på om du är man eller kvinna, där män i snitt tjänar 8-12 000 kronor mer i månaden. Marknadsansvariga med formell eftergymnasial utbildning har som regel alltid något högre lön, och snittlönen är också högre för marknadsansvariga som arbetar inom offentlig sektor.
Utbildning till marknadsansvarig
En marknadsansvarig, likt CMO:n och/eller marknadschefen har ofta en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet. Vanligaste inriktningen är inom kommunikation, marknadsföring eller ekonomi. Marknadsansvariga har vanligen tidigare flerårig erfarenhet från roller inom marknad eller försäljning och ledarskap. För att arbeta som marknadsansvarig finns det en stor mängd av relevanta yrkeshögskoleutbildningar inom exempelvis digital marknadsföring, analys eller affärsutveckling som kan vara till nytta för en aspirerande marknadsansvarig.
Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsansvarig?
Med vår specialistkompetens inom marknad och kommunikation, hjälper vi dig snabbt att hitta rätt marknadsansvarig för dig och din verksamhet!
Framtiden för en marknadsansvarig
För att lyckas i rollen som marknadsansvarig behöver du stärka dina egna kunskaper och samtidigt bygga ett starkt marknadsteam, genom att kompetensutveckla och rekrytera rätt. Att integrera marknad och försäljning är en av marknadsansvariges viktigaste uppgifter – och det kommer att fortsätta vara nödvändigt för att bygga effektiva team och processer.
Som marknadsansvarig måste du också ha en ständig blick utåt, då det föränderliga digitala landskapet, ny teknik och konkurrenter hela tiden påverkar företagets positionering och ställer nya krav på er marknadsföring. Framtidens marknadsansvariga behöver därför visa på värdet och konkret ROI för sina investeringar, samt vässa sina analytiska kunskaper för att kunna fatta datadrivna beslut som hjälper företaget att nå sina mål.
Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsansvarig
– Affärsdriven
– Kreativ
– Strategisk
– Strukturerad
– Visionär
– Lösningsorienterad
– Analytisk
– Kommunikativ
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!