Skip to content

Yrkesguide: Marknadsansvarig

Vad gör en marknadsansvarig? Vilka egenskaper är viktiga för rollen, vilken utbildning är meriterande – och vad tjänar en marknadsansvarig egentligen? Läs mer om hur det är att arbeta som marknadsansvarig, vad som behövs för att bli framgångsrik i rollen och vilka ansvarsområden som ingår i det långsiktiga och kortsiktiga arbetet.

Vad gör en marknadsansvarig?

En marknadsansvarig är i regel ansvarig för att driva ett företags eller organisations marknadsarbete och aktiviteter och är således den som har det yttersta ansvaret för att säkerställa och se till att intern och extern kommunikation når ut enligt plan. Som marknadsansvarig arbetar du mot tydligt uppsatta mål och KPI:er som syftar till att bygga företagets varumärke, marknadsföra era produkter, tjänster och erbjudanden, öka antalet nya kontakter och stärka relationen med era befintliga kunder. En marknadsansvarig är den som sätter den långsiktiga visionen och strategin för marknadsteamet.  I rollen som marknadsansvarig ingår även alla relationer med externa leverantörer så som mediebyråer, kreativa byråer, webbyråer, PR byråer och så vidare. Analys och marknadsundersökningar är andra ansvarsområden som ingår i rollen oavsett om tjänsten köpt in från extern leverantör eller hanteras internt av marknadsteamet eller annan funktion i organisationen.

I rollen som marknadsansvarig har du ofta det direkta ledarskapet av hela eller delar av marknadsteamet. Du är med och driver teamets utveckling och säkerställer att rätt kompetens finns på plats för att företaget skall kunna nå sina kort- och långsiktiga mål. Marknadsansvarig agerar ofta som marknadsteamets dirigent och ingår i bolagets ledningsgrupp. Andra titlar på marknadsansvarig kan vara marknadschef, CMO, marknadsdirektör eller Head of Marketing. Titeln avgörs ofta på bolagets storlek.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsansvarig

Att få rollen som marknadsansvarig är ofta en långsiktig vision och dröm för många som börjar sin karriär inom marknad och kommunikation. Det är en otroligt bred och utvecklande roll där man får arbeta med en mångfald av arbetsuppgifter- både operativt och strategiskt. En marknadsansvarigs vanligaste arbetsuppgifter kan bland annat bestå av:

  • Ta fram och utveckla marknadsplaner och strategier
  • Driva igenom förändringsprocesser
  • Utveckla och förbättra företagets varumärkes- och kommunikationsplattformar
  • Utveckla företagets produkt- eller tjänsteerbjudande
  • Definiera kort- och långsiktiga mål och KPI:er för marknadsteamet
  • Bygga ett välfungerande samarbete med andra delar av organisationen
  • Leda, inspirera och utveckla medarbetare
  • Analysera och ta action på identifierade ROI:s (Return on Investment)
  • Vara företagets externa spokesperson

Lön – vad tjänar en marknadsansvarig?

En marknadsansvarig tjänar vanligen mellan 60 000-80 000 kronor i månaden, ofta beroende på bransch, ort och arbetsplats. Enligt statistik från 2021 tjänar en marknadsansvarig i snitt 68 800 kronor i månaden (källa: SCB). Lönen varierar även beroende på om du är man eller kvinna, där män i snitt tjänar 8-12 000 kronor mer i månaden. Marknadsansvariga med formell eftergymnasial utbildning har som regel alltid något högre lön, och snittlönen är också högre för marknadsansvariga som arbetar inom offentlig sektor.

Utbildning till marknadsansvarig

En marknadsansvarig, likt CMO:n och/eller marknadschefen har ofta en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet. Vanligaste inriktningen är inom kommunikation, marknadsföring eller ekonomi. Marknadsansvariga har vanligen tidigare flerårig erfarenhet från roller inom marknad eller försäljning och ledarskap. För att arbeta som marknadsansvarig finns det en stor mängd av relevanta yrkeshögskoleutbildningar inom exempelvis digital marknadsföring, analys eller affärsutveckling som kan vara till nytta för en aspirerande marknadsansvarig.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsansvarig?

Med vår specialistkompetens inom marknad och kommunikation, hjälper vi dig snabbt att hitta rätt marknadsansvarig för dig och din verksamhet!

Framtiden för en marknadsansvarig

För att lyckas i rollen som marknadsansvarig behöver du stärka dina egna kunskaper och samtidigt bygga ett starkt marknadsteam, genom att kompetensutveckla och rekrytera rätt. Att integrera marknad och försäljning är en av marknadsansvariges viktigaste uppgifter – och det kommer att fortsätta vara nödvändigt för att bygga effektiva team och processer.

Som marknadsansvarig måste du också ha en ständig blick utåt, då det föränderliga digitala landskapet, ny teknik och konkurrenter hela tiden påverkar företagets positionering och ställer nya krav på er marknadsföring. Framtidens marknadsansvariga behöver därför visa på värdet och konkret ROI för sina investeringar, samt vässa sina analytiska kunskaper för att kunna fatta datadrivna beslut som hjälper företaget att nå sina mål.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsansvarig

– Affärsdriven
– Kreativ
– Strategisk
– Strukturerad
– Visionär
– Lösningsorienterad
– Analytisk
– Kommunikativ

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration här
Event

Marknadssnack för dig som arbetar med digital marknadsföring

Blogg

Så gör du trovärdig hållbarhets-kommunikation

Världen är i behov av en kraftfull omställning i form av hållbarhet. Vi behöver bygga ett välmående samhälle som fungerar inom planetens gränser. I och med EU-lagstiftningen “green claims” faller ett större ansvar på företagens hållbarhetsarbete. 
Blogg

Så lyfter du teamet med en kompetens-kartläggning

Har du någonsin känt att din marknadsavdelning mest agerar “brandkår” – alltid redo att släcka akuta bränder, men sällan tid att vara riktigt strategisk eller kreativ? Du är inte ensam. Många marknadschefer, kommunikationschefer och HR-ledare brottas med samma utmaning. Men det behöver inte vara så.
Blogg

Säljinsikter som marknad och kommunikation behöver ha koll på!

I dagens digitala landskap funkar det inte längre att sälj och marknad arbetar separat. Rapporten “The Future State of Sales Skills 2025”, med svar från nästan 600 B2B-säljare, visar tydligt att det finns stora kompetensluckor – men också enorm potential för den organisation som lyckas integrera sina insatser.
Blogg

Tillväxt, förändring eller vikariat? Så hittar du rätt interimkonsult direkt!

I en snabbt föränderlig affärsvärld krävs rätt kompetens vid rätt tillfälle för att upprätthålla momentum och driva tillväxt. På KIMM har vi själva en bakgrund inom marknad, kommunikation, PR och försäljning, vilket gör att vi verkligen förstår era behov. Vi vet att en stark marknads- och kommunikationsfunktion är avgörande för företagets framgång – och att rätt kompetens i rätt tid kan vara skillnaden mellan att tappa fart eller ta nästa steg framåt.
katarina gick från försäljningschef till marknadschef
Blogg

Från försäljning till marknad – en resa som bygger broar mellan affärsområden

Hur kan erfarenhet från försäljning ge en konkurrensfördel inom marknad och kommunikation? Katarina Joneströms resa från Regional Försäljningschef till Marknadschef på Ahlsell är ett tydligt exempel på hur förståelse för kunden kan skapa en starkare koppling mellan sälj och marknad. Med en bakgrund inom mediebranschen, rekrytering och försäkring har hon samlat insikter som idag gör henne till en ledare med ett unikt perspektiv.
Blogg

Trendspaning: marknadsföring & kompetenser 2025 och framåt

Under vårt senaste marknadssnack delade Mira Thimmayya med sig av sina trendspaningar från Web Summit 2024 – en av världens största tech- och marknadsföringskonferenser. Här är de sex viktigaste insikterna för oss som arbetar med att bygga varumärken och skapa framtidens marknadsföring. Du får också våra reflektioner om hur våra team, ledningsgrupper och roller måste utvecklas för att möta de nya kraven från vår egen Marie Thorslund.
Blogg

Så sätter du nästa års marknadsbudget – fällor och framgångsrecept

Dags att sätta nästa års budget? Det kan kännas som ett pussel, men det är också din chans att visa marknadsavdelningens verkliga värde för företaget. Här får du inte bara inspiration utan också konkreta insikter om vanliga fallgropar och tips på hur du pitchar din budget till styrelsen och ledningen.
Blogg

7 saker vi lärt oss under första året med Marknadssnack

När vi startade Marknadssnack var vår vision enkel: att skapa en plats där vi kunde prata ärligt om marknadsföring – allt det vi älskar, och det som ibland känns svårt. Det blev ett digitalt community med över 400 marknadsförare, marknadschefer och kommunikatörer bland andra. Ett år senare kan vi stolt säga att vi har haft samtal som inte bara inspirerat, utan också utmanat oss att tänka nytt. Här är de 7 viktigaste insikterna från vårt första år.
Blogg

Stärk samarbetet mellan marknad och sälj med Revenue Operations

I en tid då gränserna mellan sälj och marknad/kommunikation suddas ut blir det allt viktigare att skapa ett smidigt samarbete som levererar verkligt affärsvärde. Revenue Operations (RevOps) är en modell för att skapa struktur och samarbete, men det betyder inte att du behöver slå ihop avdelningarna på en gång. Här ger vi tips på hur ni kan börja jobba närmare varandra – gradvis och strategiskt.
Blogg

10 sätt marknadschefer kan boosta sitt team med AI (och få dem att må bättre!)

AI är en kraftfull allierad för marknadschefer som vill hjälpa sina team att jobba smartare, effektivare och må bättre. Men för att få ut det mesta av AI är det lika viktigt att skapa en inkluderande dialog och ge teamet rätt förutsättningar för att lära sig och använda verktygen. Här är våra bästa tips!
Det senaste inom martech från KiMM
Blogg

Det senaste inom ”MarTech” – Verktygen som förändrar marknadsarbetet

I en tid där teknik och marknadsföring smälter samman, är Martech (marketing technology) ett område som ständigt utvecklas. För marknadschefer och digitala marknadsförare är det avgörande att hålla sig uppdaterade om de senaste trenderna och verktygen som kan hjälpa till att driva effektivare kampanjer, förbättra kundresan och öka ROI. Här är några av de hetaste trenderna inom Martech just nu!
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Executive Search: Så hittar du toppchefer och ledare inom marknadsföring och kommunikation

Att hitta rätt ledare inom marknadsföring och kommunikation är en kritisk uppgift som kan avgöra er organisations framgång. Men hur skiljer sig processen för att rekrytera dessa toppositioner från vanlig rekrytering?
mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
Blogg

Marknad + HR = Magi! – Så stärker vi företaget tillsammans

I en värld där konkurrensen är hårdare än någonsin och företagskulturen spelar en avgörande roll för att attrahera och behålla talanger, blir samarbetet mellan marknadsavdelningen och HR-avdelningen allt viktigare.
Blogg

Framtidssäkra ditt MarCom team!

I en värld där automatisering och snabba förändringar är normen, är marknadsavdelningens roll mer avgörande än någonsin. Det räcker inte längre med att bara vara en stödjande funktion. Marknadsföringen ska vara en strategisk partner och en drivkraft för företagets tillväxt. För att stå rustad inför 2025 behöver marknadsteamen vara både proaktiva och synliga, och de måste samarbeta med sälj och produkt för att skapa en helhet som driver företaget framåt.
Event

Marknadssnack: Kreativitet – en framgångsfaktor!

Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Poddtips: Bli en bättre, smartare och skarpare marknadsförare i sommar!

Vi har samlat de bösta poddarna för dig som vill utvecklas som marknadsförare. Perfekt för lite sommarlyssning i hängmattan!
Ta del av mer inspiration här