Yrkesguide: Marknadsassistent
Marknadsassistenten har sedan många år haft en väldigt viktig och central roll i marknadsteamet. Men vad gör egentligen en marknadsassistent? Vilka arbetsuppgifter ingår i rollen? Vilken lön kan man förvänta sig och vilken utbildning kan vara relevant att ha med sig in i rollen? Här får du reda på allt du behöver veta om just rollen som marknadsassistent.
Vad gör en marknadsassistent?
En marknadsassistent har ett väldigt omväxlande arbete där inga dagar ser likadana ut. Det handlar oftast om att hålla många bollar i luften och se till att projekt rullar på som de ska samtidigt som teamet eller organisationen får den information de behöver för att själva ha bättre koll på läget. Ena dagen kanske marknadsassistenten hjälper till med inlägg på sociala medier, för att dagen efter sätta ihop en presentation till säljteamet som ska ut på ett viktigt kundbesök. Tredje dagen kanske man sitter och uppdaterar information på företagets hemsida.
Med tanke på rollens omväxlande arbetsuppgifter är det viktigt att marknadsassistenten trivs i en miljö där snabbhet, flexibilitet och organisationsförmåga står högt på agendan. Marknadsassistenten får ofta mycket ansvar och fria händer att använda sin kreativa förmåga, både när det kommer till bild och text. Stundtals behöver även mer administrativa uppgifter utföras, så ett intresse för att kunna kombinera projektarbete med operativt arbete är en bra mix att besitta. Kortfattat kan man säga att en marknadsassistent får på daglig basis arbeta både högt och lågt, strategiskt och operativt. En kombination som kan vara otroligt uppfyllande och utvecklande för många personer.
Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsassistent
En marknadsassistent arbetar i regel mer med produktion av olika former av marknadsmaterial än strategisk planering, dock skiljer det sig så klart åt från företag till företag. Några av marknadsassistentens vanligaste arbetsuppgifter är att:
- Hjälpa till att övervaka och planera aktiva marknadsföringskampanjer
- Komma med förslag på förbättringar av marknadsaktiviteter för att öka ROI:n (Return on Investment)
- Komma med kreativa idéer för att experimentera med företagets eller varumärkets marknadsaktiviteter
- Samarbeta och koordinera arbetet med influencers och ambassadörer
- Framtagande av olika former av säljmaterial
- Vara tillgänglig för att med kort varsel kunna assistera olika behov som uppstår i marknadsteamet eller organisationen
Lön – vad tjänar en marknadsassistent?
En marknadsassistent tjänar i genomsnitt mellan 30 000 kronor till 37 000 kronor (Källa: Unionen). Lönen varierar beroende på till exempel arbetslivserfarenhet, tidigare uppnådda resultat, utvecklingspotential, utbildningsnivå, efterfrågan av tjänsten på arbetsmarknaden samt ansvarsområden som rollen kommer att innehålla.
Utbildning till marknadsassistent
Det finns flera vägar man kan gå för att börja arbeta som marknadsassistent. De flesta marknadsavdelningar och organisationer har som krav att man bör ha minst gymnasieutbildning med till exempel ekonomisk inriktning. Utöver det kan det vara meriterande att ha någon form av högskoleutbildning i till exempel ekonomi, samhällsvetenskap eller marknad och kommunikation. Har man dessutom arbetslivserfarenhet från marknad och kommunikation, försäljning och reklam är det både värdefullt och meriterande för en potential framtida arbetsgivare.
Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadsassistent.
Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsassistent?
Med arbetslivserfarenhet från branschen, kan du känna dig trygg i att vi förstår dina utmaningar. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt Marknadsassistent för just era behov!
Framtiden för en marknadsassistent
Marknadsassistenten är en vanligt förekommande roll som varit relevant och efterfrågad under många år. Rollen behövs ofta inom de flesta marknadsteam, oavsett om det är på ett privatägt företag eller inom den offentliga sektorn. Rollen efterfrågas även ofta på till exempel reklam, PR- eller eventbyråer. Rollen har stor inverkan och betydelse för det rekryterande teamet och chefen, därför kommer rollen som marknadsassistent alltid att efterfrågas.
Då större delar av dagens marknadsavdelningars arbete sker digitalt, både när det gäller marknads- och CRM system, samt sociala medier kommer en marknadsassistent att behöva göra sig bekant med och bli bekväm med att arbeta med olika plattformar och digitala verktyg. Några exempel på vanligt förekommande verktyg är Photoshop, InDesign, marketing automation system, analysverktyg, Google Analytics med mera.
Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsassistent
– Organiserad
– Strukturerad
– Flexibel
– Serviceminded
– Bra på problemlösning
– Kommunikationsförmåga i tal och skrift
– Prestigelös
– Stresstålig
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!