Skip to content

Yrkesguide: Marknadsassistent

Marknadsassistenten har sedan många år haft en väldigt viktig och central roll i marknadsteamet. Men vad gör egentligen en marknadsassistent? Vilka arbetsuppgifter ingår i rollen? Vilken lön kan man förvänta sig och vilken utbildning kan vara relevant att ha med sig in i rollen? Här får du reda på allt du behöver veta om just rollen som marknadsassistent.

Vad gör en marknadsassistent?

En marknadsassistent har ett väldigt omväxlande arbete där inga dagar ser likadana ut. Det handlar oftast om att hålla många bollar i luften och se till att projekt rullar på som de ska samtidigt som teamet eller organisationen får den information de behöver för att själva ha bättre koll på läget. Ena dagen kanske marknadsassistenten hjälper till med inlägg på sociala medier, för att dagen efter sätta ihop en presentation till säljteamet som ska ut på ett viktigt kundbesök. Tredje dagen kanske man sitter och uppdaterar information på företagets hemsida.  

Med tanke på rollens omväxlande arbetsuppgifter är det viktigt att marknadsassistenten trivs i en miljö där snabbhet, flexibilitet och organisationsförmåga står högt på agendan. Marknadsassistenten får ofta mycket ansvar och fria händer att använda sin kreativa förmåga, både när det kommer till bild och text. Stundtals behöver även mer administrativa uppgifter utföras, så ett intresse för att kunna kombinera projektarbete med operativt arbete är en bra mix att besitta. Kortfattat kan man säga att en marknadsassistent får på daglig basis arbeta både högt och lågt, strategiskt och operativt. En kombination som kan vara otroligt uppfyllande och utvecklande för många personer.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsassistent

En marknadsassistent arbetar i regel mer med produktion av olika former av marknadsmaterial än strategisk planering, dock skiljer det sig så klart åt från företag till företag. Några av marknadsassistentens vanligaste arbetsuppgifter är att:

  • Hjälpa till att övervaka och planera aktiva marknadsföringskampanjer
  • Komma med förslag på förbättringar av marknadsaktiviteter för att öka ROI:n (Return on Investment)
  • Komma med kreativa idéer för att experimentera med företagets eller varumärkets marknadsaktiviteter
  • Samarbeta och koordinera arbetet med influencers och ambassadörer
  • Framtagande av olika former av säljmaterial
  • Vara tillgänglig för att med kort varsel kunna assistera olika behov som uppstår i marknadsteamet eller organisationen

Lön – vad tjänar en marknadsassistent?

En marknadsassistent tjänar i genomsnitt mellan 30 000 kronor till 37 000 kronor (Källa: Unionen). Lönen varierar beroende på till exempel arbetslivserfarenhet, tidigare uppnådda resultat, utvecklingspotential, utbildningsnivå, efterfrågan av tjänsten på arbetsmarknaden samt ansvarsområden som rollen kommer att innehålla.

Utbildning till marknadsassistent

Det finns flera vägar man kan gå för att börja arbeta som marknadsassistent. De flesta marknadsavdelningar och organisationer har som krav att man bör ha minst gymnasieutbildning med till exempel ekonomisk inriktning. Utöver det kan det vara meriterande att ha någon form av högskoleutbildning i till exempel ekonomi, samhällsvetenskap eller marknad och kommunikation. Har man dessutom arbetslivserfarenhet från marknad och kommunikation, försäljning och reklam är det både värdefullt och meriterande för en potential framtida arbetsgivare.

Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadsassistent.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsassistent?

Med arbetslivserfarenhet från branschen, kan du känna dig trygg i att vi förstår dina utmaningar. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt Marknadsassistent för just era behov!

Framtiden för en marknadsassistent

Marknadsassistenten är en vanligt förekommande roll som varit relevant och efterfrågad under många år. Rollen behövs ofta inom de flesta marknadsteam, oavsett om det är på ett privatägt företag eller inom den offentliga sektorn. Rollen efterfrågas även ofta på till exempel reklam, PR- eller eventbyråer. Rollen har stor inverkan och betydelse för det rekryterande teamet och chefen, därför kommer rollen som marknadsassistent alltid att efterfrågas.

Då större delar av dagens marknadsavdelningars arbete sker digitalt, både när det gäller marknads- och CRM system, samt sociala medier kommer en marknadsassistent att behöva göra sig bekant med och bli bekväm med att arbeta med olika plattformar och digitala verktyg. Några exempel på vanligt förekommande verktyg är Photoshop, InDesign, marketing automation system, analysverktyg, Google Analytics med mera.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsassistent

– Organiserad
– Strukturerad
– Flexibel
– Serviceminded
– Bra på problemlösning
– Kommunikationsförmåga i tal och skrift
– Prestigelös
– Stresstålig

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration!
Event

Webinar 24-månadersregeln

mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

E-kaffe med årets marknadschef!

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Ta del av mer inspiration!