Yrkesguide: Marknadskoordinator
Varför har marknadskoordinatorn en så viktig roll på marknadsavdelningen? Hur ser arbetsuppgifterna ut – och vad tjänar en marknadskoordinator egentligen? Här får du veta mer om vad en marknadskoordinator gör och vilken utbildning och erfarenhet som krävs för att få jobbet.
Vad gör en marknadskoordinator?
En marknadskoordinator arbetar med att koordinera och samordna olika marknadsinsatser – från kampanjer och event till löpande produktion av innehåll som utgör företagets marknadsföring. Marknadskoordinatorn är en central och operativ person på marknadsavdelningen som både leder och stöttar i det dagliga arbetet. En marknadskoordinator har helhetssyn över alla de aktuella kampanjer och aktiviteter som pågår och håller i trådarna för att se till att arbetet fungerar smidigt och enkelt för alla inblandade.
Som marknadskoordinator behöver du vara en god organisatör och tycka om att ha många bollar i luften samtidigt. En marknadskoordinator kan ofta ha rollen som projektledare eller produktionsledare i specifika marknadsaktiviteter, men även ha rollen som assistent till exempelvis marknadschefen. Arbetet som marknadskoordinator är varierande och stundtals utmanande, där du bör ha ett helikopterperspektiv kring hela företagets marknadsföring, samtidigt som du arbetar konkret med att skapa innehåll till olika kanaler. För att lyckas i rollen behöver du därför ha ett gott självledarskap och en prestigelös attityd, så att du kan prioritera rätt saker och hugga i där det behövs.
Vanliga arbetsuppgifter för en marknadskoordinator
En marknadskoordinator har ett brett ansvar med uppgifter relaterade både till det löpande arbetet och specifika insatser på marknadsavdelningen. Några av marknadskoordinatorns vanliga arbetsuppgifter är att:
- Planera, genomföra och utvärdera kampanjer – från strategi till analys
- Projektleda event, seminarier och mässor
- Ta fram marknads- och kampanjmaterial – med fokus på exempelvis grafisk form, copywriting eller videoproduktion
- Hantera det löpande arbetet med företagets webb och sociala medier
- Hantera kontakten och sköta samarbetet med byråer och andra partners till marknadsavdelningen
- Ansvara för att företagets varumärke kommuniceras på rätt sätt i alla kanaler och sammanhang
Lön – vad tjänar en marknadskoordinator?
En marknadskoordinator tjänar i genomsnitt 47 400 kronor i månaden, enligt statistik från 2021. Lönen för en marknadskoordinator varierar dock beroende på hur lång erfarenhet du har, om du är man eller kvinna, samt om du arbetar inom privat eller offentlig sektor. Generellt sett tjänar en marknadskoordinator inom den privata sektorn några tusenlappar mer i månaden än den som arbetar inom offentlig sektor. Lönen för en nyexaminerad marknadskoordinator ligger vanligen runt 30 000 kronor i månaden, medan du som har lång erfarenhet kan komma upp i runt 60 000 kronor. (Källa: Ratsit)
Utbildning till marknadskoordinator
Det finns flera vägar till att börja arbeta som marknadskoordinator. Vanligast är att du har en högskole- eller universitetsutbildning inom exempelvis media- och kommunikation, journalistik, försäljning eller marknadsföring.
Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs – där bland annat Medieinstitutet har en specifik utbildning för dig som vill bli marknadskoordinator. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadskoordinator.
Behöver du rekrytera eller hyra en marknadskoordinator?
På KIMM jobbar vi kvalitativt med siktet inställt på att hitta den perfekta matchningen. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt marknadskoordinator för just era behov!
Framtiden för en marknadskoordinator
Marknadskoordinatorn är den vanligaste och kanske mest eftertraktade rollen på marknadsavdelningen framöver – men även på reklam-, PR- eller eventbyråer. Det breda och övergripande ansvaret hos en marknadskoordinator står högt i kurs både hos kollegor och chefer.
I takt med att den primära delen av företagets marknadsföring sker via digitala och sociala kanaler kommer marknadskoordinatorn att behöva omfattande digitala kunskaper och praktiska färdigheter i diverse digitala system. Photoshop och InDesign, olika CMS, marketing automation-system, eller analysverktyg som Google Analytics är nödvändiga verktyg i vardagen för framtidens marknadskoordinator.
Personliga egenskaper för att lyckas som marknadskoordinator
– Organiserad
– Strukturerad
– Social
– Självständig
– Stresstålig
– Prestigelös
– Serviceminded
Let’s talk!
Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!