Skip to content

Yrkesguide: Marknadskoordinator

Varför har marknadskoordinatorn en så viktig roll på marknadsavdelningen? Hur ser arbetsuppgifterna ut – och vad tjänar en marknadskoordinator egentligen? Här får du veta mer om vad en marknadskoordinator gör och vilken utbildning och erfarenhet som krävs för att få jobbet.

Vad gör en marknadskoordinator?

En marknadskoordinator arbetar med att koordinera och samordna olika marknadsinsatser – från kampanjer och event till löpande produktion av innehåll som utgör företagets marknadsföring. Marknadskoordinatorn är en central och operativ person på marknadsavdelningen som både leder och stöttar i det dagliga arbetet. En marknadskoordinator har helhetssyn över alla de aktuella kampanjer och aktiviteter som pågår och håller i trådarna för att se till att arbetet fungerar smidigt och enkelt för alla inblandade.

Som marknadskoordinator behöver du vara en god organisatör och tycka om att ha många bollar i luften samtidigt. En marknadskoordinator kan ofta ha rollen som projektledare eller produktionsledare i specifika marknadsaktiviteter, men även ha rollen som assistent till exempelvis marknadschefen. Arbetet som marknadskoordinator är varierande och stundtals utmanande, där du bör ha ett helikopterperspektiv kring hela företagets marknadsföring, samtidigt som du arbetar konkret med att skapa innehåll till olika kanaler. För att lyckas i rollen behöver du därför ha ett gott självledarskap och en prestigelös attityd, så att du kan prioritera rätt saker och hugga i där det behövs.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadskoordinator

En marknadskoordinator har ett brett ansvar med uppgifter relaterade både till det löpande arbetet och specifika insatser på marknadsavdelningen. Några av marknadskoordinatorns vanliga arbetsuppgifter är att:

  • Planera, genomföra och utvärdera kampanjer – från strategi till analys
  • Projektleda event, seminarier och mässor
  • Ta fram marknads- och kampanjmaterial – med fokus på exempelvis grafisk form, copywriting eller videoproduktion
  • Hantera det löpande arbetet med företagets webb och sociala medier
  • Hantera kontakten och sköta samarbetet med byråer och andra partners till marknadsavdelningen
  • Ansvara för att företagets varumärke kommuniceras på rätt sätt i alla kanaler och sammanhang

Lön – vad tjänar en marknadskoordinator?

En marknadskoordinator tjänar i genomsnitt 47 400 kronor i månaden, enligt statistik från 2021. Lönen för en marknadskoordinator varierar dock beroende på hur lång erfarenhet du har, om du är man eller kvinna, samt om du arbetar inom privat eller offentlig sektor. Generellt sett tjänar en marknadskoordinator inom den privata sektorn några tusenlappar mer i månaden än den som arbetar inom offentlig sektor. Lönen för en nyexaminerad marknadskoordinator ligger vanligen runt 30 000 kronor i månaden, medan du som har lång erfarenhet kan komma upp i runt 60 000 kronor. (Källa: Ratsit)

Utbildning till marknadskoordinator

Det finns flera vägar till att börja arbeta som marknadskoordinator. Vanligast är att du har en högskole- eller universitetsutbildning inom exempelvis media- och kommunikation, journalistik, försäljning eller marknadsföring.

Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs – där bland annat Medieinstitutet har en specifik utbildning för dig som vill bli marknadskoordinator. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadskoordinator.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadskoordinator?

På KIMM jobbar vi kvalitativt med siktet inställt på att hitta den perfekta matchningen. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt marknadskoordinator för just era behov!

Framtiden för en marknadskoordinator

Marknadskoordinatorn är den vanligaste och kanske mest eftertraktade rollen på marknadsavdelningen framöver – men även på reklam-, PR- eller eventbyråer. Det breda och övergripande ansvaret hos en marknadskoordinator står högt i kurs både hos kollegor och chefer.

I takt med att den primära delen av företagets marknadsföring sker via digitala och sociala kanaler kommer marknadskoordinatorn att behöva omfattande digitala kunskaper och praktiska färdigheter i diverse digitala system. Photoshop och InDesign, olika CMS, marketing automation-system, eller analysverktyg som Google Analytics är nödvändiga verktyg i vardagen för framtidens marknadskoordinator.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadskoordinator

– Organiserad
– Strukturerad
– Social
– Självständig
– Stresstålig
– Prestigelös
– Serviceminded

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Event

Webinar 24-månadersregeln

mångfald i rekrytering
Blogg

”Diversify or die” – Rekryterarnas roll i mångfaldsfrågan.

I dagens dynamiska och globaliserade värld är mångfald och inkludering inte längre en lyxfråga utan en nödvändighet för företagens överlevnad och framgång. Det låter rimligt, ellerhur? Ändå är vi långt ifrån målet här i Sverige. I våras hade Wise Professionals nöjet att prata med Amanda Lundeteg, VD för Allbright om ämnet.
konsult marknadsföring kimm
Success Story

Stärk ditt marknadsteam med en konsult!

Läs vår success story, ett case med Wolters Kluwer, där deras Marketing Director berättar varför de valt att ta in två konsulter genom oss på KiMM.
Trender inom marknadsföring
Blogg

Fall inte för nästa trend, men hamna inte efter heller.

Som marknadsförare idag ingår det nästan i arbetsbeskrivningen att vara en mångsysslande generalist. Med tanke på hur snabbrörligt landskapet vi lever i är, med nya kanaler, plattformar och tekniker som ploppar upp varje dag så hjälper det om vi är nyfikna av naturen. Men var får nyfikenheten plats att frodas om kalendern är full?
Blogg

Hur ser framtiden ut för inhouseavdelningen?

I USA har ca 80% av företagen en egen inhouseavdelning för marknadsföring. I Sverige ligger siffran runt 60%. Innebär detta att reklambyrån är död? Att alla borde ha en inhousebyrå? Och hur jobbar vi bäst med konsulter och specialister?
Success Story

Att rekrytera en nyckelperson snabbt & kostnadseffektivt!

Att snabbt hitta en medarbetare som passar in i kulturen, förstår affären och projektleder som en stjärna var uppdraget. Läs mer om hur KIMM stöttade Marknadsföreningen Stockholm när dem behövde en ny Medlemsansvarig.
Event

Nätverket MiS Inhousecheferna: Ledarskapet och kulturen – viktiga framgångsfaktorer

Event

E-kaffe med årets marknadschef!

Event

Wiseful Learning #37 – Rekryteringsbolagen – Näringslivets grindvakter

Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Vinn en exklusiv Teamutvecklings-workshop!

Vill du ta ditt team till nya höjder? Nu har du chansen att vinna en spännande och interaktiv workshop i teamutveckling från vår partner Alva Labs! Den är speciellt anpassad för upp till 10 personer. Under 1,5 intensiva timmar kommer ni tillsammans att utforska och utveckla er teamdynamik på djupet.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Ta del av mer inspiration