Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content

Yrkesguide: Marknadsansvarig

Vad gör en marknadsansvarig? Vilka egenskaper är viktiga för rollen, vilken utbildning är meriterande – och vad tjänar en marknadsansvarig egentligen? Läs mer om hur det är att arbeta som marknadsansvarig, vad som behövs för att bli framgångsrik i rollen och vilka ansvarsområden som ingår i det långsiktiga och kortsiktiga arbetet.

Vad gör en marknadsansvarig?

En marknadsansvarig är i regel ansvarig för att driva ett företags eller organisations marknadsarbete och aktiviteter och är således den som har det yttersta ansvaret för att säkerställa och se till att intern och extern kommunikation når ut enligt plan. Som marknadsansvarig arbetar du mot tydligt uppsatta mål och KPI:er som syftar till att bygga företagets varumärke, marknadsföra era produkter, tjänster och erbjudanden, öka antalet nya kontakter och stärka relationen med era befintliga kunder. En marknadsansvarig är den som sätter den långsiktiga visionen och strategin för marknadsteamet.  I rollen som marknadsansvarig ingår även alla relationer med externa leverantörer så som mediebyråer, kreativa byråer, webbyråer, PR byråer och så vidare. Analys och marknadsundersökningar är andra ansvarsområden som ingår i rollen oavsett om tjänsten köpt in från extern leverantör eller hanteras internt av marknadsteamet eller annan funktion i organisationen.

I rollen som marknadsansvarig har du ofta det direkta ledarskapet av hela eller delar av marknadsteamet. Du är med och driver teamets utveckling och säkerställer att rätt kompetens finns på plats för att företaget skall kunna nå sina kort- och långsiktiga mål. Marknadsansvarig agerar ofta som marknadsteamets dirigent och ingår i bolagets ledningsgrupp. Andra titlar på marknadsansvarig kan vara marknadschef, CMO, marknadsdirektör eller Head of Marketing. Titeln avgörs ofta på bolagets storlek.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsansvarig

Att få rollen som marknadsansvarig är ofta en långsiktig vision och dröm för många som börjar sin karriär inom marknad och kommunikation. Det är en otroligt bred och utvecklande roll där man får arbeta med en mångfald av arbetsuppgifter- både operativt och strategiskt. En marknadsansvarigs vanligaste arbetsuppgifter kan bland annat bestå av:

  • Ta fram och utveckla marknadsplaner och strategier
  • Driva igenom förändringsprocesser
  • Utveckla och förbättra företagets varumärkes- och kommunikationsplattformar
  • Utveckla företagets produkt- eller tjänsteerbjudande
  • Definiera kort- och långsiktiga mål och KPI:er för marknadsteamet
  • Bygga ett välfungerande samarbete med andra delar av organisationen
  • Leda, inspirera och utveckla medarbetare
  • Analysera och ta action på identifierade ROI:s (Return on Investment)
  • Vara företagets externa spokesperson

Lön – vad tjänar en marknadsansvarig?

En marknadsansvarig tjänar vanligen mellan 60 000-80 000 kronor i månaden, ofta beroende på bransch, ort och arbetsplats. Enligt statistik från 2021 tjänar en marknadsansvarig i snitt 68 800 kronor i månaden (källa: SCB). Lönen varierar även beroende på om du är man eller kvinna, där män i snitt tjänar 8-12 000 kronor mer i månaden. Marknadsansvariga med formell eftergymnasial utbildning har som regel alltid något högre lön, och snittlönen är också högre för marknadsansvariga som arbetar inom offentlig sektor.

Utbildning till marknadsansvarig

En marknadsansvarig, likt CMO:n och/eller marknadschefen har ofta en eftergymnasial utbildning från högskola/universitet. Vanligaste inriktningen är inom kommunikation, marknadsföring eller ekonomi. Marknadsansvariga har vanligen tidigare flerårig erfarenhet från roller inom marknad eller försäljning och ledarskap. För att arbeta som marknadsansvarig finns det en stor mängd av relevanta yrkeshögskoleutbildningar inom exempelvis digital marknadsföring, analys eller affärsutveckling som kan vara till nytta för en aspirerande marknadsansvarig.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsansvarig?

Med vår specialistkompetens inom marknad och kommunikation, hjälper vi dig snabbt att hitta rätt marknadsansvarig för dig och din verksamhet!

Framtiden för en marknadsansvarig

För att lyckas i rollen som marknadsansvarig behöver du stärka dina egna kunskaper och samtidigt bygga ett starkt marknadsteam, genom att kompetensutveckla och rekrytera rätt. Att integrera marknad och försäljning är en av marknadsansvariges viktigaste uppgifter – och det kommer att fortsätta vara nödvändigt för att bygga effektiva team och processer.

Som marknadsansvarig måste du också ha en ständig blick utåt, då det föränderliga digitala landskapet, ny teknik och konkurrenter hela tiden påverkar företagets positionering och ställer nya krav på er marknadsföring. Framtidens marknadsansvariga behöver därför visa på värdet och konkret ROI för sina investeringar, samt vässa sina analytiska kunskaper för att kunna fatta datadrivna beslut som hjälper företaget att nå sina mål.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsansvarig

– Affärsdriven
– Kreativ
– Strategisk
– Strukturerad
– Visionär
– Lösningsorienterad
– Analytisk
– Kommunikativ

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration här
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Event

Dags att snacka lite Marketing Automation!

Blogg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Guide

Bygg ditt dream team

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt team att arbeta i? Vilken kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen? 
Blogg

Så får du koll på Social Media Manager-rollen 

95% av alla internetanvändare använder sociala medier dagligen (Svenskarna & Internet 2021). Som användare översköljs vi av tusentals kommersiella meddelanden varje dag. Att sociala medier har fått en framträdande roll i mediemixen för de flesta företag har nog inte gått någon förbi, så då är det väl bara att anställa en social media manager så är saken biff? – Nja, inte riktigt, skriver Jessica Audsley, VD och grundare av Rock Social, en byrå för social media strategi och digital marknadsföring. 
Blogg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Gör marknadsarbetet hållbart utan att tappa fart och resultat

Hur ser det ut på din marknads- eller kommunikationsavdelning? Har ni en tydlig målbild, välförankrade strategier, mätbara delmål och nedbrutna nyckeltal? En känsla av att vara i kontroll över balansen mellan långsiktigt arbete och kortsiktiga insatser? En fin dynamik i teamet med medarbetare som trivs och utvecklas? Tid för reflektion och lärande? Grattis, ni är troligtvis ganska unika.
Blogg

Generalist eller specialist: Vad behöver jag egentligen?

Det finns idag så otroligt många olika kanaler och mer data än någonsin tidigare att ta hänsyn till. Detta ställer höga krav och förväntningar på dagens marknad och kommunikationsmedarbetare. Kompetensförsörjning är en stor del av arbetet för dig som ansvarar för att driva marknad- och kommunikationsarbetet framåt. Men hur bygger man egentligen sitt drömteam inom marknad och kommunikation? Ska man rekrytera bred kompetens eller mer specialiserad?
Blogg

Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!

Företag skriker efter marknadspersonal och många tror att en Digital Marknadsspecialist kan lösa alla deras problem och behov. Dem söker en analytiker, en kreatör, en marknadsprojektledare, en strateg, en Hubspot-guru, CRM/systemförvaltare och en SoMe expert i en och samma person. Nu är det nog dags för oss (både företag och digitala marknadsförare) att sänka våra förväntningar – och börja tänka realistiskt.
Blogg

Anställa, hyra in eller använda byrå?

Har du behov av kompetens till marknadsfunktionen och är osäker på om det är bäst att anställa, hyra in en konsult eller anlita byrå? Vad som blir bäst beror på era behov och möjligheter. Med hjälp av ett gäng frågor och en översikt över de olika alternativen hoppas vi kunna göra valen tydligare för dig. Och du, vi på Kimm finns här som bollplank! Hör av dig så hjälps vi åt att komma fram till bästa lösningen.
Ta del av mer inspiration här