Skip to content

Yrkesguide: Marknadsassistent

Marknadsassistenten har sedan många år haft en väldigt viktig och central roll i marknadsteamet. Men vad gör egentligen en marknadsassistent? Vilka arbetsuppgifter ingår i rollen? Vilken lön kan man förvänta sig och vilken utbildning kan vara relevant att ha med sig in i rollen? Här får du reda på allt du behöver veta om just rollen som marknadsassistent.

Vad gör en marknadsassistent?

En marknadsassistent har ett väldigt omväxlande arbete där inga dagar ser likadana ut. Det handlar oftast om att hålla många bollar i luften och se till att projekt rullar på som de ska samtidigt som teamet eller organisationen får den information de behöver för att själva ha bättre koll på läget. Ena dagen kanske marknadsassistenten hjälper till med inlägg på sociala medier, för att dagen efter sätta ihop en presentation till säljteamet som ska ut på ett viktigt kundbesök. Tredje dagen kanske man sitter och uppdaterar information på företagets hemsida.  

Med tanke på rollens omväxlande arbetsuppgifter är det viktigt att marknadsassistenten trivs i en miljö där snabbhet, flexibilitet och organisationsförmåga står högt på agendan. Marknadsassistenten får ofta mycket ansvar och fria händer att använda sin kreativa förmåga, både när det kommer till bild och text. Stundtals behöver även mer administrativa uppgifter utföras, så ett intresse för att kunna kombinera projektarbete med operativt arbete är en bra mix att besitta. Kortfattat kan man säga att en marknadsassistent får på daglig basis arbeta både högt och lågt, strategiskt och operativt. En kombination som kan vara otroligt uppfyllande och utvecklande för många personer.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadsassistent

En marknadsassistent arbetar i regel mer med produktion av olika former av marknadsmaterial än strategisk planering, dock skiljer det sig så klart åt från företag till företag. Några av marknadsassistentens vanligaste arbetsuppgifter är att:

  • Hjälpa till att övervaka och planera aktiva marknadsföringskampanjer
  • Komma med förslag på förbättringar av marknadsaktiviteter för att öka ROI:n (Return on Investment)
  • Komma med kreativa idéer för att experimentera med företagets eller varumärkets marknadsaktiviteter
  • Samarbeta och koordinera arbetet med influencers och ambassadörer
  • Framtagande av olika former av säljmaterial
  • Vara tillgänglig för att med kort varsel kunna assistera olika behov som uppstår i marknadsteamet eller organisationen

Lön – vad tjänar en marknadsassistent?

En marknadsassistent tjänar i genomsnitt mellan 30 000 kronor till 37 000 kronor (Källa: Unionen). Lönen varierar beroende på till exempel arbetslivserfarenhet, tidigare uppnådda resultat, utvecklingspotential, utbildningsnivå, efterfrågan av tjänsten på arbetsmarknaden samt ansvarsområden som rollen kommer att innehålla.

Utbildning till marknadsassistent

Det finns flera vägar man kan gå för att börja arbeta som marknadsassistent. De flesta marknadsavdelningar och organisationer har som krav att man bör ha minst gymnasieutbildning med till exempel ekonomisk inriktning. Utöver det kan det vara meriterande att ha någon form av högskoleutbildning i till exempel ekonomi, samhällsvetenskap eller marknad och kommunikation. Har man dessutom arbetslivserfarenhet från marknad och kommunikation, försäljning och reklam är det både värdefullt och meriterande för en potential framtida arbetsgivare.

Att gå en yrkesförberedande utbildning är också ett bra sätt att skaffa de kunskaper och den bakgrund som krävs. Utbildningar inom digital marknadsföring, hos exempelvis Sälj- och marknadshögskolan, är också värdefulla för dig som vill satsa på en bred grund för att i framtiden kunna axla rollen som marknadsassistent.

Behöver du rekrytera eller hyra en marknadsassistent?

Med arbetslivserfarenhet från branschen, kan du känna dig trygg i att vi förstår dina utmaningar. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt Marknadsassistent för just era behov!

Framtiden för en marknadsassistent

Marknadsassistenten är en vanligt förekommande roll som varit relevant och efterfrågad under många år. Rollen behövs ofta inom de flesta marknadsteam, oavsett om det är på ett privatägt företag eller inom den offentliga sektorn. Rollen efterfrågas även ofta på till exempel reklam, PR- eller eventbyråer. Rollen har stor inverkan och betydelse för det rekryterande teamet och chefen, därför kommer rollen som marknadsassistent alltid att efterfrågas.

Då större delar av dagens marknadsavdelningars arbete sker digitalt, både när det gäller marknads- och CRM system, samt sociala medier kommer en marknadsassistent att behöva göra sig bekant med och bli bekväm med att arbeta med olika plattformar och digitala verktyg. Några exempel på vanligt förekommande verktyg är Photoshop, InDesign, marketing automation system, analysverktyg, Google Analytics med mera.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadsassistent

– Organiserad
– Strukturerad
– Flexibel
– Serviceminded
– Bra på problemlösning
– Kommunikationsförmåga i tal och skrift
– Prestigelös
– Stresstålig

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration!
Guide

Strategier och trender 2024

Efter ett utmanande år där marknads- och kommunikationsavdelningar stått inför budgetmässiga prövningar och resursbegränsningar, är det nu dags att blicka framåt. Utforska strategierna och trenderna som kommer vara avgörande för att ta marknadsföring till nya höjder. Följ med oss när vi granskar hur personalisering blir nyckeln till att skapa meningsfulla upplevelser och når målgrupper på djupet.
Blogg

Så leder du ett hållbart och framgångsrikt marknadsteam

En roll med stora utmaningar i ständig utveckling. Marknadschefen förväntas ofta ha svar på allt – men hur skapar man ett hållbart team och vad ska man lägga fokus på? Experterna Marie och Maggie ger sina bästa tips för hur man lyckas i sin roll i tuffare tider.
Blogg

Retorik 101: Så kommunicerar du marknadsavdelningens värde

En stor del av ditt jobb som marknadschef är att kommunicera marknadsavdelningens värde och bidrag till företagets framgång. En välutformad och övertygande kommunikation är nyckeln till att intebara stärka ditt team utan också att få övriga delar av organisationen att förstå och uppskatta den betydelsefulla roll som marknadsföring spelar.
Blogg

Minskad marknadsbudget? Prioritera rätt!

I en värld där företagsbudgetar ständigt är under press är det inte ovanligt att marknadsavdelningar får klara sig med mindre resurser – både i form av pengar och medarbetare/kompetens. Men även om du har en minskad marknadsbudget finns det många sätt att nå dina mål utan att bränna hål i fickan. Så med en minskad budget? Var bör du lägga din tid?
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Event

Upptäck kraften med ChatGPT inom marknadsföring

Webinar
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Event

Så bygger du ett hållbart marknadsteam!

Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Event

Webinar: Så byggde Beijer Bygg starka och framgångsrika egna kanaler

Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Event

Dags att snacka lite Marketing Automation!

Blogg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Ta del av mer inspiration!