Cookie-inställningar

Vi använder cookies för att ge dig en bättre användarupplevelse och personlig service. Genom att samtycka till användningen av cookies kan vi utveckla en ännu bättre tjänst och tillhandahålla innehåll som är intressant för dig. Du har kontroll över dina cookiepreferenser och kan ändra dem när som helst. Läs mer om våra cookies.

Skip to content

Yrkesguide: Marknadschef

Vad gör en marknadschef? Vilka egenskaper är viktiga för rollen, hur utbildar man sig – och vad tjänar en marknadschef egentligen? Läs mer om hur det är att jobba som marknadschef, vad som krävs för att bli framgångsrik och vilka ansvarsområden och arbetsuppgifter som präglar ens vardag.

Vad gör en marknadschef?

En marknadschef är ansvarig för att driva marknadsverksamheten i ett företag eller en organisation och är den som har det yttersta uppdraget att samordna och styra företagets marknadsföring och kommunikation. Som marknadschef jobbar du mot tydligt uppsatta mål och KPI:er som syftar till att bygga företagets varumärke, marknadsföra era produkter, tjänster och erbjudanden, öka antalet nya kontakter och stärka relationen med era befintliga kunder. Marknadschefen är också ansvarig för att hantera relationerna med externa leverantörer och partners rörande allt från content, webb och analys till PR och marknadsundersökningar.

Som marknadschef har du ofta personal och därmed även ansvar för att leda och utveckla hela organisationens marknadsavdelning. Marknadschefen sitter i företagets ledningsgrupp och svarar mot VD och styrelse – och samarbetar också nära med försäljning, produktutveckling, IT och analys. En marknadschef kan även ha titlar som CMO (Chief Marketing Officer), marknadsdirektör eller Head of Marketing.

Vanliga arbetsuppgifter för en marknadschef

Att vara marknadschef är en bred roll med många olika arbetsuppgifter, ofta både strategiska och operativa sådana. En marknadschefs vanligaste arbetsuppgifter kan innefatta att:

  • Ta fram marknadsplan och marknadsstrategier för verksamheten
  • Sätta strategiska mål och KPI:er för marknadsavdelningen
  • Stärka och utveckla organisationens varumärkes- och kommunikationsplattform
  • Planera, genomföra och följa upp olika marknadsaktiviteter och kampanjer
  • Mäta och analysera resultat av marknadsinsatser
  • Ansvara för att ta fram och segmentera organisationens målgrupper
  • Vara ansvarig för marknadsbudgeten

Lön – vad tjänar en marknadschef?

En marknadschef tjänar vanligen mellan 60 000-80 000 kronor i månaden, ofta beroende på bransch, ort och arbetsplats. Enligt statistik från 2021 tjänar en marknadschef i snitt 68 800 kronor i månaden (källa: SCB). Lönen varierar även beroende på om du är man eller kvinna, där män i snitt tjänar 8-12 000 kronor mer i månaden. Marknadschefer med formell eftergymnasial utbildning har som regel alltid något högre lön, och snittlönen är också högre för marknadschefer som arbetar inom offentlig sektor.

Utbildning till marknadschef

En marknadschef är ofta utbildad inom kommunikation, marknadsföring eller ekonomi, och har vanligen tidigare erfarenhet från roller inom marknad eller försäljning. För att jobba som marknadschef behöver du i de flesta fall en utbildning från högskola eller universitet, men det finns även relevanta yrkeshögskoleutbildningar inom exempelvis digital marknadsföring, analys eller affärsutveckling som kan vara till nytta för en aspirerande marknadschef.

Många marknadschefer har också erfarenhet från att arbeta med journalistik, reklam, försäljning eller teknik på olika nivåer. För att lyckas som marknadschef är det också viktigt med grunder inom exempelvis ledarskap och projektledning – samt att hela tiden utveckla sin digitala kompetens för framtiden.

Behöver du rekrytera eller hyra en Marknadschef?

På KIMM jobbar vi kvalitativt med siktet inställt på att hitta den perfekta matchningen. Med oss som partner, hittar vi snabbt rätt Marknadschef för just era behov!

Framtiden för en marknadschef

För att bli en framgångsrik marknadschef behöver du stärka dina egna kunskaper och samtidigt bygga ett starkt marknadsteam, genom att kompetensutveckla och rekrytera rätt. Att integrera marknad och försäljning är en av marknadschefens viktigaste uppgifter – och det kommer att fortsätta vara nödvändigt för att bygga effektiva team och processer.

Som marknadschef måste du också ha en ständig blick utåt, då det föränderliga digitala landskapet, ny teknik och konkurrenter hela tiden påverkar företagets positionering och ställer nya krav på er marknadsföring. Framtidens marknadschef behöver därför visa på värdet och konkret ROI för sina investeringar, samt vässa sina analytiska kunskaper för att kunna fatta datadrivna beslut som hjälper företaget att nå sina mål.

Personliga egenskaper för att lyckas som marknadschef

– Affärsdriven
– Analytisk
– Initiativrik
– Strukturerad
– Samarbetsinriktad
– Kommunikativ

Let’s talk!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad

Ta del av mer inspiration
Blogg

Från brand fatigue till mer hjärta och integrering

Aldrig någonsin har omvärlden förändrats i den takt som den gör idag. De senaste åren har vi sett en explosion av innovationer och teknik som har förändrat sättet vi når ut till och engagerar våra målgrupper. I en värld som ständigt förändras blir marknadsförarens roll att lyckas sticka ut ur bruset och att lyckas anpassa sig efter det ständigt föränderliga beteendet hos målgruppen. Vilka trender kommer att färga marknadsföringslandskapet under de kommande 10 åren?
Blogg

Marknadsbranschens (r)evolution – har vi hängt med?

Under de senaste tio åren har marknadskommunikation utvecklats i en rasande takt. Med ökad användning av teknologi och förändrade konsumentbeteenden har yrkesområdet genomgått en betydande förändring. Frågan är, har vi hunnit med?
Blogg

Gasa eller bromsa i lågkonjunktur?

Visste du att studier av tidigare lågkonjunkturer visar tydligt att de som vågade agera kraftfullt genom att prioritera, investera och satsa på optimering var de som klarade sig bäst?
Blogg

Från litet till mellanstort marknadsteam

Din organisation har gått från att ha en marknadsperson, den där multikreatören som förväntas leverera alltifrån strategi till produktion till att nu bestå av ytterligare en specialist eller koordinerande kompetens. Nu står ni inför expansion igen. Hur går man från att vara ett litet marknadsteam till att växla upp, hitta fler specialister och bli ett mellanstort marknadsteam? Vilken väg ska NI välja? Och innebär ett mellanstort team att vi gör ALLT internt? Det djupdyker vi i den här bloggen.
Blogg

Så bygger du det ”lilla” marknadsteamet

Många bolag och organisationer börjar sin ”marknadsresa” genom att anställa en person. Man söker då den där multikreatören som både ska leverera hands on, planera strategiskt och kunna ställa krav på leverantör. Men vad är nästa kompetens att ta in? Hur går din organisation från ensamrollen på marknad till att bygga det där lilla marknadsteamet som innebär att ni snabbt kan skala upp ert marknadsarbete?
Blogg

Så lyckas Beijer Byggnadsmaterial AB fånga sin målgrupp!

Hur vågar man som marknadsteam tänka utanför boxen för att skapa engagemang? Hur tar man första steget mot nya strategier och hur kommer man nära sin målgrupp på riktigt? Svaren på de frågorna delade Elisabet Heinrich med sig av på årets första KIMM webinar!
Blogg

Så använder du marknadsbudgeten smart 2023

Planerar ni att möta lågkonjunkturen genom att dra ner på marknadskostnader och slimma resurser? Det kan föra med sig större risker på lång sikt än vad det ger i vinst på kort sikt. Vi ger några exempel och resonerar kring hur vi kan förhålla oss till både konjunktur och trender, samtidigt som vi skärper vårt fokus och lägger tid och kostnader på det som ger bäst värde, både nu och senare.
Blogg

Så skapar en CRM-ansvarig värde för din verksamhet

Vi upplever en stor efterfrågan på kompetens inom CRM. Hur kommer det sig att fler och fler organisationer vill arbeta strukturerat och fokuserat med sitt CRM och vilka värden kan det skapa för verksamheten?
Blogg

Våga ta klivet till en roll som CRM-ansvarig

Arbetar du i en roll där en del av arbetsuppgifterna handlar om att hantera information i CRM-system? Kanske är du superuser, tar fram listor, sätter upp automatiseringar eller ser till att data från kampanjer kommer till säljare? Då sitter du på kompetens och kunskap som är efterfrågad i rollen som CRM-ansvarig!
Event

MIS: Hur du bygger ditt MarCom dreamteam – Case med Intersport & KIMM

Stockholm
Blogg

Hubspot släpper årlig rapport: Trender och strategier inför 2023!

Det finns inget yrkesområde som rör sig lika snabbt som marknad och kommunikationsområdet. Som tur finns det många företag som har data i sitt DNA och analyserar hur vi bör arbeta för att lyckas med vårt arbete. Hubspot släpper årligen en rapport för att hjälpa marknadsförare att prioritera sina strategier och överträffa sina mål. Rapporten kommer ifrån egna data, frågor ställda till 1600+ marknadsförare samt intervjuer med experter. Genom att analysera hur vi arbetat under 2022 kan vi börja planera för hur vi ska arbeta under 2023. Det är nu det roliga börjar!
Event

Dags att snacka lite Marketing Automation!

Blogg

Låt oss snacka lite Marketing Automation

Som den nörd jag är så kommer här lite siffror… 80% av alla marknadsavdelningar som använder sig av Marketing Automation genererar fler leads och 77% ökar sin försäljning. Galet bra, eller hur? Däremot så tror många företag (och marknadschefer) att en M/A strategi sätts, vi bygger några automatiserade flöden och sen så tjänar vi massor av pengar. Så fungerar det inte! Men det är ett otroligt bra sätt att effektivisera och lägga tid på bättre saker.
Guide

Bygg ditt dream team

Står du inför att skala upp din marknadsavdelning till ett framåtlutat- högpresterande och samtidigt härligt team att arbeta i? Vilken kompetens kommer du behöva framåt och hur ska du bygga upp ditt dream team? Hur skapar du ett basecamp med personer som tillsammans kan ta er till toppen? 
Blogg

Så får du koll på Social Media Manager-rollen 

95% av alla internetanvändare använder sociala medier dagligen (Svenskarna & Internet 2021). Som användare översköljs vi av tusentals kommersiella meddelanden varje dag. Att sociala medier har fått en framträdande roll i mediemixen för de flesta företag har nog inte gått någon förbi, så då är det väl bara att anställa en social media manager så är saken biff? – Nja, inte riktigt, skriver Jessica Audsley, VD och grundare av Rock Social, en byrå för social media strategi och digital marknadsföring. 
Blogg

Inhouse eller outsourcad marknadsavdelning? Vilken modell passar dig bäst?

Det finns oändligt många olika varianter och uppsättningar på marknadsteam som fungerar bra. Det handlar om att hitta rätt modell för dig och ditt företag. Här har du några olika varianter våra kunder uppskattar. Vi har försökt berätta om både för- och nackdelarna med de olika modellerna.
Blogg

Gör marknadsarbetet hållbart utan att tappa fart och resultat

Hur ser det ut på din marknads- eller kommunikationsavdelning? Har ni en tydlig målbild, välförankrade strategier, mätbara delmål och nedbrutna nyckeltal? En känsla av att vara i kontroll över balansen mellan långsiktigt arbete och kortsiktiga insatser? En fin dynamik i teamet med medarbetare som trivs och utvecklas? Tid för reflektion och lärande? Grattis, ni är troligtvis ganska unika.
Blogg

Generalist eller specialist: Vad behöver jag egentligen?

Det finns idag så otroligt många olika kanaler och mer data än någonsin tidigare att ta hänsyn till. Detta ställer höga krav och förväntningar på dagens marknad och kommunikationsmedarbetare. Kompetensförsörjning är en stor del av arbetet för dig som ansvarar för att driva marknad- och kommunikationsarbetet framåt. Men hur bygger man egentligen sitt drömteam inom marknad och kommunikation? Ska man rekrytera bred kompetens eller mer specialiserad?
Blogg

Den digitala marknadsspecialisten springer ett digitalt maraton som ingen ser!

Företag skriker efter marknadspersonal och många tror att en Digital Marknadsspecialist kan lösa alla deras problem och behov. Dem söker en analytiker, en kreatör, en marknadsprojektledare, en strateg, en Hubspot-guru, CRM/systemförvaltare och en SoMe expert i en och samma person. Nu är det nog dags för oss (både företag och digitala marknadsförare) att sänka våra förväntningar – och börja tänka realistiskt.
Blogg

Anställa, hyra in eller använda byrå?

Har du behov av kompetens till marknadsfunktionen och är osäker på om det är bäst att anställa, hyra in en konsult eller anlita byrå? Vad som blir bäst beror på era behov och möjligheter. Med hjälp av ett gäng frågor och en översikt över de olika alternativen hoppas vi kunna göra valen tydligare för dig. Och du, vi på Kimm finns här som bollplank! Hör av dig så hjälps vi åt att komma fram till bästa lösningen.
Ta del av mer inspiration