Interim Pressekreterare till uppdrag inom ideell förening
I rollen som pressekreterare formulerar du budskap och sätter den mediala dagordningen. Du har ett stort samhällsintresse och förmåga att snabbt sätta dig in i vår uppdragsgivares frågor och navigerar i en organisation vars arbete sträcker sig från lokalt till internationellt och där frivilliga är livsnerven. Vi söker dig som har erfarenhet både av traditionellt pressarbete och gärna PR-aktivering i samband med kampanjer och samarbeten med till exempel influensers eller företag. Du har ett stort samhällsintresse och förmåga att hitta vinklar och ta fram nyheter som är intressanta för media. Du är en vass skribent som kan sätta dig in i komplexa frågor och formulera tydliga budskap som når ut. Du kommer att ingå i vår uppdragsgivares pressteam på tre personer och arbeta mycket nära talespersoner, samt medarbetare på organisationens Kommunikations- och Insamlingsavdelning där tjänsten är placerad. I din tjänst ingår pressjour under vardagar, även kvällar, och cirka var femte helg.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Proaktivt ta fram nyheter och profilera vårt arbete och företrädare med mål att skapa synlighet och nå ut med frågor i media.
- Reaktivt pressarbete med inkommande medieförfrågningar och journalistkontakter.
- Ta fram budskap och talepunkter, coacha talespersoner och agera rådgivande i pressfrågor inom organisationen.
- Ansvara för PR runt kampanjer och samarbeten.
- Mediebevaka, mäta och analysera mediegenomslag och justera budskap och pressplaner därefter.
För att trivas i rollen gillar du att jobba i nära samarbete med andra, hantera snabba skeenden och är en lagspelare som är mål- och resultatinriktad med god förmåga att prioritera ditt arbete. Du är en person med stor initiativkraft som kan omsätta idéer till resultat. Självklart delar du vår uppdragsgivares humanitära värderingar.
Vi söker dig som har:
- Relevant utbildning inom journalistik eller kommunikation.
- Tre-fem års erfarenhet som pressekreterare.
- Erfarenhet av att ta fram, förankra och genomföra pressplaner som resulterar i mediesynlighet.
- Förmåga att snabbt sätta dig in i frågor och navigera i en organisation vars arbete sträcker sig från lokalt till internationellt och där frivilliga är livsnerven.
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
- Erfarenhet av kriskommunikation.
- Erfarenhet av projektledning samt digital kompetens med vana att arbeta med sociala medier
Om KIMM & Wise Professionals
Vi på KIMM är specialister på rekrytering och attraktion inom kommunikation och marknadsföring. Vi arbetar på uppdrag av Sveriges starkaste varumärken tillsammans med arbetsgivare som månar om sina medarbetares arbetsglädje. Idag finns vi i Sveriges storstadsregioner Stockholm, Göteborg och Öresund och är ett affärsområde inom Wise Professionals – rekryteringsbyrån som designar, utvecklar och erbjuder hållbara rekryteringslösningar. Exempel på organisationer som vi samarbetar med hittar du här.
Vad händer nu?
Vi tar inte emot ansökningar via mail, du behöver skicka in din ansökan genom annonsen och får i samband med det svara på några korta frågor. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta ansvarig konsultchef Sabina Axelsson, sa@kimm.se. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum.
Är du nyfiken på att veta mer om hur det är att arbeta som konsult hos oss, läs mer här. Vi vill att våra medarbetare på KIMM & Wise Professionals ska ha den roligaste tiden i karriären och det gäller såklart även för dig som uthyrd konsult. Vi är måna om att du känner dig som en del av gänget och det berättar vi gärna mer om under processen.
Vi ser fram emot att höra från dig!