Kommunikationschef till Max Matthiessen

Tillsatt

Stockholm Rekrytering

Vi befinner oss mitt i en spännande utvecklingsresa och söker nu en Kommunikationschef. I 130 år har Max Matthiessen hjälpt företag och privatpersoner att fatta välgrundade beslut om pensioner, försäkringar och placeringar. Genom vår samlade erfarenhet och expertis kan vi göra en verklig skillnad, där vi är med och bidrar till en tryggare ekonomisk framtid för våra kunder. Nu står vi inför en expansiv utvecklingsfas med fokus på ökad innovation och nya attraktiva kunderbjudanden samt en stark tillväxtplan. Vill du vara med?

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Friskvård
  • Karriärmöjligheter
  • Kollektivavtal

Arbetsuppgifter:

Vi befinner oss mitt i en spännande utvecklingsresa och söker nu en Kommunikationschef. Vi söker en person som har höjd och bredd inom kommunikation och marknad och som vill leda och arbeta i och tillsammans med ett team med två kommunikatörer. I rollen har du det övergripande ansvaret för all intern- och extern kommunikation som rör vår verksamhet. Här får du arbeta såväl strategiskt som operativt med att utveckla och förädla vårt varumärke, öka kännedom och engagemang ​för vår önskade position på marknaden och skapa goda förutsättningar för en kommunikativ organisation.

Ditt ledarskap och nya tänk bidrar till att öka effektiviteten av gruppens arbete och produktioner. Du har personalansvar, budgetansvar och både prioriterar och driver samt tar aktiv del av planering, genomförande och uppföljning. Gruppen arbetar nära försäljning och våra olika affärsområden. Du kommer även att arbeta nära VD, ledningsgrupp, HR och andra ledare. Tillsammans sitter vi i centrala Stockholm och du rapporterar till VD. Eftersom vi är en liten avdelning krävs en hög grad av prestigelöshet & flexibilitet. Dina arbetsuppgifter är bland annat:

  • Förstärka Max Matthiessens varumärke med ansvar för marknadsförings-, försäljnings- och kommunikationsaktiviteter i olika kanaler och målgrupper.
  • Förvalta och utveckla webbplatser, intranät och andra digitala kanaler.
  • Skriva pressmeddelanden, ta fram broschyrer och annat material både intern och till kunder.
  • Vara redaktör för Max Matthiessens kundtidning (2 nr/år), samt skriva en del texter/artiklar till tidningen.
  • Ansvara för att nå budgeterat resultat samt långsiktigt utveckla enhetens arbete. Att tillsammans med medarbetarna i gruppen ta fram en långsiktig affärsplan samt en årlig verksamhets- och aktivitetsplan för området.
  • Hålla planerings- och lönesamtal.

För att vara framgångsrik i uppdraget är du en utåtriktad och kommunikativ person som har lätt för att skapa förtroende. Du arbetar gärna med andra för att skapa engagemang och delaktighet men bidrar själv till gruppens leverans, främst genom att vara skribent . För att trivas i rollen är du nyfiken och har kunskap av att med hjälp av journalistiska metoder producera och publicera innehåll som målgruppen finner givande, informativt och intressant. Allt med avsikt att höja ett varumärke och skapa engagemang. Du kan se samband mellan god kommunikation, affärsresultat och vill gärna vara med på vår resa. Vi söker en ledare som är duktig på att leda team, kommunicera en tydlig riktning åt ditt team samt stöttar dem i att prioritera och genomföra. Du har en stor drivkraft, kreativitet och vilja att påverka vilket ställer krav på en god kännedom om vår bransch, tjänstepensionsområdet, lagstiftning och ett brett intresse för samhällsfrågor och att kommunicera dessa på olika sätt.

Vi söker dig som har:

  • Minst 3–5 års relevant arbetslivserfarenhet från en liknande roll med erfarenhet av kommunikation.
  • Skicklig skribent som är van att skriva. Exempelvis: artiklar, pressmeddelanden, texter för webb, intranät samt för andra digitala kanaler.
  • Van att arbeta med att utveckla webbplatser, intranät och andra digitala kanaler.
  • Goda ledaregenskaper och erfarenhet av att leda team, driva projekt från start till mål och inkludera medarbetare.  
  • Du har stor erfarenhet av att definiera nyckeltal samt följa upp, analysera och rapportera effekt, insikter och rekommendationer till organisationen samt teamet.
  • Tidigare stöttat och coachat ledare i kommunikationsfrågor.
  • Van att leda projekt samt arbeta både strategiskt och operativt i kommunikationsfrågor.
  • Erfarenhet och vana av att arbeta i CMS (WordPress), utskicksverktyg (Apsis) InDesign, MyNewdesk, Meltwater och Storykit.
  • Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift samt har en god stilistisk förmåga.
  • Haft budgetansvar och agerat kravställare mot konsulter/leverantörer/byråer. 
  • Du får gärna ha ett stort intresse för den bransch vi verkar i och hållbarhetsfrågor.
  • Gärna erfarenhet av bolag i vår storlek samt från en liknande resa av transformering /ompositionering av varumärke.

Intresserad? Välkommen med din ansökan!

Vad händer nu? I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Sabina Axelsson sa@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan med CV och ett personligt brev via www.kimm.se. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail pga GDPR. Urval sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum. 

Välkommen med din ansökan redan idag!

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete..

Urval/Tester

Vi ser till kompetens och arbetspotential vilket innebär att du som kandidat får genomföra arbetspsykologiska tester tidigt i processen. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt för att kunna göra den bästa matchningen på kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Här ligger Max Matthiessen AB

Lästmakargatan 22, Stockholm

Fler tillsatta jobb

Tillsatt

IR-kommunikatör till börsnoterat företag inom hälsoteknik

Är du duktig på att planera, producera och anpassa innehåll? Har du erfarenhet av att arbeta med IR och kommunikation i ett börsnoterat bolag? Då kan rollen som IR-kommunikatör vara något för dig. Vi erbjuder ett variationsrikt arbete och söker dig som trivs i en bred roll. Det här är ett heltidsuppdrag genom KIMM & Wise Professionals, med omgående start eller efter överenskommelse. Uppdraget beräknas pågå till årsskiftet, med goda möjligheter till förlängning eller anställning.

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer

Tillsatt

Sälj- och Marknadsansvarig till en av Sveriges största byggkoncerner

Vill du arbeta hos en av Sveriges största byggkoncerner med ett heltäckande erbjudande inom entreprenad och projektutveckling som brinner församhällsutveckling? Då kan rollern som Sälj- och marknadsansvarig vara något för dig. Här får du strategiskt och självständigt driva och genomföra arbetet med försäljning, marknadsföring och kundvård i tilldelade bostadsprojekt. Det här är ett deltidsuppdrag (50%) genom KIMM & Wise Professionals, med start i augusti. Uppdraget beräknas pågå till årsskiftet, med goda möjligheter till förlängning samt utökning av tid. Varmt välkommen med din ansökan!

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer

Tillsatt

Content Specialist med redaktionellt fokus till Veidekke

Vill du arbeta i en värderingsstyrd organisation och är duktig på att planera, producera och anpassa innehåll? Då kan rollen som Content Specialist för Veidekkes vara något för dig. Vi erbjuder ett variationsrikt arbete i en händelsestyrd verksamhet och söker dig som har erfarenhet av redaktionellt kommunikationsarbete, är driven och har intresse för att producera text, foto och film. Det här är ett heltidsuppdrag genom KIMM & Wise Professionals, med start i augusti och 12 månader framåt.

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer

Tillsatt

Visual Product Designer till BBH Stockholm

We are seeking a Product Designer with a love for crafting stellar digital experiences and bringing UI to life through motion and pixel perfect implementation. Not only are you a brilliant craftsperson, you are also a team player driven by passion and curiosity that inspires your fellow colleagues to collaboratively create world-class work.

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer

Tillsatt

Interim Kommunikatör till uppdrag inom förmögenhetsrådgivning

Nu söker vi en senior kommunikationskonsult som är van att driva flera olika kommunikationsprojekt operativt som strategiskt med fokus på varumärkeskännedom, PR och produktion av innehåll i digitala kanaler såväl som tryckta/traditionella. Det här är ett heltidsuppdrag på minst 6 månader genom KIMM & Wise Professionals, med start i augusti. Varmt välkommen med din ansökan!

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer