Skip to content
Denna position har redan blivit tillsatt

External Communication Manager till The Body Shop

Nu söker vi en External Communication Manager med erfarenhet av digital marknadsföring och gärna från retail och/eller skönhetsbranschen.

The Body Shop är en av Sveriges ledande butikskedjor inom skönhet som var tidigt ute när det gäller hållbarhet. Ett etiskt varumärke som i 40 år har tagit ställning mot orättvisor, verkar för rättvis handel, för mänskliga rättigheter och för att skydda planeten. Genom produkter som är inspirerade av naturen och fyllda av de bästa tänkbara ingredienserna erbjuder The Body Shop innovativ och effektiv skönhetsvård. Nu söker vi en External Communication Manager som lever efter våra värderingar och som vill ta ansvar för den svenska marknaden.

Din roll
Rollen innebär att bygga The Body Shop varumärkeskännedom och marknadsandel i linje med internationell inriktning samt driva lönsamheten via transaktioner och konvertering. Du ska lokalanpassa marknadsplanen och utforma och genomföra ATL och BTL planer. Utveckla externa marknadsföring idéer och PR-initiativ. Du arbetar nära PR-managern och CSR i UK men rapporterar till Head of Marketing & Corporate Responsibility – Sverige och Danmark.

Exempel på arbetsuppgifter: 

  • Lokalanpassa och verkställa den globala PR- och sociala mediaplanen.
  • Planera och genomföra PR-aktiviteter med fokus på social media och influencers.
  • Agera kontaktperson för press och ansvara för Mynewsdesk samt planera och genomföra pressvisningar.
  • Planera, skriva och distribuera pressreleaser samt underlag till bloggare och vloggers.
  • Projektleda samarbeten med mediebyrå och PR-byrå.
  • Arbeta med influenser och strategier tillsammans med EMEAs internatinella PR-chef och därefter synkronisera den externa kommunikationen med lokalt Eventansvarig.
  • Identifiera rätt samarbetspartners för att nå ut med budskap till rätt målgrupp.
  • Budgetansvar.
  • Uppföljning och analys av media / PR-ranking via Opoint och Notified samt rapportering av vecko- och månadsmätningar till det internationella teamet.

Om dig
Du har en högskoleutbildning inom kommunikation, PR eller marknadsföring samt gärna en praktisk utbildning från t ex Berghs eller Hyper Island. För att lyckas i rollen är du en Innovativ och nytänkande kommunikatör och storyteller och har minst tre års, gärna internationell, erfarenhet från arbete med PR & digital/traditionell marknadsföring inom retail och/eller skönhetsbranschen.

Kanske har du erfarenhet från byråsidan och har hjälpt kunder med ett framgångsrikt PR-arbete som lett till ökad lönsamhet? Eller som PR-ansvarig på köparsidan och då agerat kravställare mot byråer och är van vid förhandling. Hur som helst du gillar att nätverka och att skapa goda relationer och är en grymt strukturerad projektledare som planerar, driver och exekverar – snabbt. Har du dessutom haft personalansvar eller lett projektteam är det ännu mer till din fördel.

Självklart är du flytande i svenska och engelska, både verbalt och i skrift. Ett extra plus om du förstår danska.

Vi erbjuder
The Body Shop etablerades av Dame Anita Roddick i England 1976 och har idag fler än 3000 butiker i 69 länder och ägs sedan 2006 av L’Oréal. Från vårt huvudkontor i centrala Stockholm stöttar vi den svenska och danska marknaden. Med 91 butiker i Sverige och 39 butiker i Danmark är vi en expanderande kedja. I oktober 2015 fick The Body Shop Sverige den prestigefyllda utmärkelsen som Sveriges bästa företag utifrån Hållbarhetsbarometern 2015. Vi är ett internationellt företag med engagerade kollegor i en snabb, rolig och flexibel bransch och som i Skandinavien har kommit lång gällande hållbarhet.

Intresserad? Vi samarbetar med KIMM i denna rekrytering, för ytterligare frågor kontakta rekryteringskonsult Anna Bjerkelius på 08-555290 00 eller ab@kimm.se. Vi ser fram emot din ansökan med CV och personligt brev senast 2016-12-01. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail.