Brand Specialist – Yamaha Motor Scandinavia
Rollen
Som Brand Specialist på Yamaha kommer du ha ett stort ansvar i att stärka varumärket och stötta försäljningsprocessen för Yamahas produktportfölj för motorcyklar, ATV och snöskotrar. Du kommer att ha ett strategiskt ansvar för arbetet med att skapa marknadsplan och analysera marknaden kopplat till produkter, nyheter samt samarbetet med handlare runtom i Norden. Du ser till att marknadsplanen genomförs och sätter aktiviteter tillsammans med marknadsteamet, sälj och produktchef och följer upp att alla samverkar. Du kommer att ha ett nära samarbete med dina kollegor på Yamahas europeiska huvudkontor i Amsterdam för att kunna implementera deras strategier ut i Norden.
Som Brand Specialist har du möjlighet att använda din kreativitet i att skapa lönsamma aktiviteter kopplat till den digitala marknadsföringen t ex aktiviteter med handlare samt event och mässor på den lokala marknaden. Du blir en del av marknadsteamet som består av åtta personer och utgår från kontoret i Sickla. En del resor kan förekomma till kontoren i Norden och till Amsterdam. Du samarbetar nära Brand Coordinator för detta område samt rapporterar till Marknadschefen.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Skapa marknadsplan och genomförandet av den.
- Vid lansering av nya produkter, skapa rätt typ av marknadsaktiviteter både digitalt som analogt.
- Säkerställa rätt kanalval och medieväg.
- Digitala medieköp vid annonsering.
- Ansvarig för produktion av lokalt marknadsmaterial.
- Följa upp kampanjer, analysera säljsiffror och data från externa byråer och sälj.
- Analysera och bearbeta nya målgrupper.
- Stärka den interna kommunikationen och projektleda arbetet internt.
- Tillsammans med Brand Coordinator sätta upp gemensamma mål och följa upp.
- God kravställare mot externa byråer och löpande kontakt med huvudkontoret.
- Kreativt ansvarig för att utveckla och förvalta koncept, kampanjer, tonalitet och visuellt uttryck.
Om dig
För att lyckas i rollen tror vi du har arbetat i en liknande roll tidigare och har en gedigen kunskap av marknadsföring av internationella varumärken och en bevisad meritlista av varumärkesarbete i det digitala landskapet med tydligt konsumentfokus.
Förhoppningsvis har du en bakgrund inom B2C med retail eller FMCG-bakgrund och arbetat med leadsgenererande marknadsföringsinsatser. Då mycket dialog förs med HQ i Amsterdam så blir engelska viktigt att ha med sig i både tal och skrift. Du har också en analytisk sida och ett konceptuellt tänkande med fokus på affären.
Som person är du duktig på att navigera mellan interna stakeholders och kan skapa goda relationer och samarbeten. Du har en tydlig agenda i ditt dagliga arbete och initierar, driver på och följer upp alla processer. Du har ett dagligt operativt ansvar för en Brand Coordinator så det blir viktigt att kunna motivera och visualisera mål som ni arbetar mot. Din energi och optimism kommer smitta av sig.
Mer om Yamaha
Kort och gott kommer du att hamna i ett välmående internationellt bolag med ett starkt varumärke med välkända och roliga produkter som uppskattas stort av våra kunder. Hos Yamaha möts du av mycket värme, utvecklingsmöjligheter och en familjär stämning.
Den första januari 2003 bildades Yamaha Motor Scandinavia. Bolaget, som ägs av Yamaha Motor Europe, är en sammanslagning av Yamaha Motor i Danmark, Norge och Sverige.
Verksamheten bedrivs från kontor i Odense, Oslo och Stockholm. Bolaget ansvarar för marknadsföring och försäljning i Danmark, Norge, Sverige samt på Grönland, Island och Färöarna. Regionen utgör den största marin- och snöskotermarknaden i Europa och representerar en betydande del av den europeiska marknaden för motorcyklar och terränghjulingar.
Vad händer nu?
I den här rekryteringen samarbetar vi med KIMM & Wise Professionals. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail, utan du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på kimm.se där du får svara på tre korta frågor. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill nämligen tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Olof Lindmark på ol@kimm.se.