Holmen koncernen söker Ansvarig internkommunikation
På Holmen präglas företagskulturen av mod, engagemang och ansvar. Att attrahera, rekrytera och utveckla engagerade och kompetenta medarbetare som vill vara med och driva utvecklingen framåt är en strategisk viktigt uppgift för Holmen. Nu söker vi dig som vill vara del i att utveckla och säkerställa att den interna kommunikationen går i linje med bolagets affärsstrategier och mål.
Holmen är en svensk skogsindustrikoncern som tillverkar tryckpapper, kartong och trävaror. Vi är ett företag där nytänkande och utveckling är i fokus. Våra råvaror, vatten, vind och träfibern är miljömässigt hållbara, flexibla och fantastiskt användbara och vi förbättrar ständigt vårt energikretslopp. Holmen är utsett till ett av världens mest hållbara företag. Vi placerar oss på plats 21 på prestigefulla Global 100, ett index över de hundra mest hållbara företagen i världen. Holmen är det enda bolaget inom skogsindustrisektorn på listan och rankas också högst av de fyra svenska bolagen som kvalar in på Global 100.
Rollen
Som Ansvarig för internkommunikation får du ett övergripande ansvar för både innehåll, kanal och spridning av vår interna kommunikation inom koncernen. Du ansvarar för att leda interna kommunikationsprojekt där du ska planera, utveckla och genomföra kommunikationsinsatser i linje med bolagets affärsstrategier och mål.
I nära samarbete med Holmens Hållbarhets- och Kommunikationsdirektör och det övriga teamet agerar du stöd och bollplank till koncernens chefer och nyckelpersoner i interna kommunikationsfrågor och du ansvarar för att flödet av intern kommunikation inom koncernen och mellan de olika affärsområdena är stringent, relevant och på rätt nivå.
I rollen arbetar du nära t.ex. HR i att utveckla det kommunikativa ledarskapet och med att stötta i utvecklingen av Holmen som arbetsgivarvarumärke. Du är en viktig kugge i Holmens utveckling, där kommunikation är avgörande för hur vi framgångsrikt kan nå ut till och involvera hela verksamheten. Detta är en ny roll med ett brett uppdrag och stor utvecklingspotential – det finns med andra ord goda möjligheter att forma rollen efter hand.
I rollen ingår:
- Ansvar för utveckling av Holmens interna varumärke, både strategier och genomförande
- Ansvar för att stötta och facilitera utvecklingen av Holmens EVP, t.ex. – förtydliga erbjudande, associationer
- Ansvar för det interna kommunikationsflödet och planering av detta inklusive nyhetsvärdering, kanalval, analys och att producera innehåll
- Ansvar för att koordinera och hitta en bra balans mellan koncerngemensamt och affärsområdesspecifikt ifråga om budskap, nyheter, chefsstöd m.m.
- Ansvarig beställare intranät
- Planering och samordning vid chefsstöd, t.ex. årlig ledarkonferens
I rollen som Ansvarig internkommunikation rapporterar du till vår hållbarhets- och kommunikationsdirektör. Holmen flyttar till våren 2018 in i fräscha nyrenoverade lokaler på Strandvägen centralt i Stockholm.
För att lyckas i rollen
Vi lägger stor vikt vid att du har rätt personliga egenskaper, men för att lyckas i rollen behöver du vara en driven, engagerad och utåtriktad person med god förmåga att interagera och kommunicera med andra människor. Du har starkt helhetsfokus och förmågan att tänka strategiskt och affärsmässigt. Du kan arbeta självständigt på såväl operativ som strategisk nivå. Du har lätt för att samarbeta, har en förmåga att knyta kontakter på alla nivåer och kan hantera flera frågor parallellt. Du har örat mot marken, fångar upp och kan formulera saker som behöver kommuniceras. Du kan dra ut det viktigaste ur en dialog och formulera pedagogiska och välskrivna budskap.
Du har sannolikt 5-10 års arbetslivserfarenhet av allomfattande internkommunikation och förändringsledning, gärna från en koncernövergripande nivå. Du har relevant högskoleutbildning och intresse för hållbarhets- och samhällsfrågor. Du kommunicerar väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Vi erbjuder dig
Detta är ett tillfälle för dig som vill arbeta i ett hållbart företag med stimulerande och varierande arbetsuppgifter. Vi sätter dig som medarbetare i fokus, vilket innebär att vi lägger stor vikt vid introduktionen så att du kommer in i rollen på ett bra sätt.
Vill du veta mer om Holmen som arbetsgivare? Möt några av våra duktiga medarbetare och hör dem berätta om sin roll och utveckling inom Holmen och varför de valde Holmen som arbetsgivare.
Se våra filmer här.
Intresserad?
I denna rekrytering samarbetar Holmen med KIMM. Vi ser fram emot att få din ansökan med CV och personligt brev via www.kimm.se så snart som möjligt dock senast 2017-11-07. Vi har inte möjlighet att emot ansökningar via mail eller post.
Om du har frågor om tjänsten kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult
Lena Skoog ls@kimm.se eller telefon 08-555 290 00.
Varmt välkommen med din ansökan!