Skip to content
Denna position har redan blivit tillsatt

Kommunikationsansvarig fackhandel till Systembolaget

Till Systembolaget söker vi nu den viktiga rollen som Kommunikationsansvarig fackhandel. Rollen är placerad på Systembolagets huvudkontor i Kungsträdgården, Stockholm.

Ditt uppdrag
Digitaliseringen och kundernas ökade förväntningar på god service, tillgänglighet och kunskap ställer nya krav på Systembolaget för att möta och helst överträffa kundernas förväntningar på oss som modern fackhandel. Detta gäller såväl utvecklingen av vårt erbjudande som kommunikationen gentemot kund. Det är ett spännande men samtidigt utmanande uppdrag att göra kunderna nöjda samtidigt som vi aldrig ska locka till merförsäljning. För kunden förknippas vi i första hand med fysiska butiker. Vi ökar nu takten i utvecklingen av vårt digitala erbjudande och vår ambition är att bli bäst på service inte bara i fysiska butiker utan även i digitala kanaler. En viktig del i detta arbete är att på relevant sätt kommunicera vårt sortiment, dryckeskunskap och service till kunden. Och det är här den spännande rollen som Kommunikationsansvarig fackhandel kommer in i bilden. I rollen arbetar du operativt såväl som strategiskt. Rollen innebär att säkra processen från strategi till genomförd kommunikation i alla olika kanaler för att nå våra uppsatta mål.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Med utgångspunkt i övergripande strategier och målsättningar utarbeta strategi och driva operativt genomförande av målgruppsanpassad kommunikation.
  • Ansvara för intern förankring av egna ansvarsområden.
  • Ta fram briefer för intern redaktion, produktionsledning och reklambyråer.
  • Driva och utveckla lösningar och tillvägagångssätt för kommunikationen.
  • Delta i kommunikationsavdelningens gemensamma budget och planeringsarbete samt vid behov ansvara för kommunikationen i olika projekt.

Organisationstillhörighet
Kommunikationsavdelningen på Systembolaget består av fyra enheter med runt 50 medarbetare. Du tillhör enheten för Kommunikationsutveckling som ansvarar för att leda strategi, utveckling & produktion av intern och extern kommunikation i egna, förtjänade och köpta kanaler som gör att vi stärker upplevelsen av Systembolaget hos våra kunder och hos oss som medarbetare. Eller annorlunda uttryckt – att allt fler förstår varför vi finns och vilken nytta vi gör för oss som individer och för vårt samhälle. Hos oss ligger ansvaret för att ta fram och löpande följa upp Systembolagets årliga kommunikationsplan samt att förvalta våra strategiska verktyg varumärkesplattform, kommunikationsplattform, grafiska manual och språklig identitet.

I ditt dagliga arbete har du ett nära samarbete med kollegor från alla enheter på kommunikationsavdelningen och med andra avdelningar i företaget, företrädesvis med Erbjudandeutveckling, Sortiment/inköp, HR och Försäljning.

Om dig
Vi söker dig som har relevant utbildning och minst 5 års erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med kommunikation i ett stort företag med geografisk spridd verksamhet. Erfarenhet av att arbeta med kommunikation i detaljhandeln är ett krav. Du är kommunikativt stark både muntligen och skriftligen, såväl på svenska som engelska. Du har erfarenhet av att vara kravställare mot byråer och är van vid att driva tvärfunktionella projekt. Du har erfarenhet av budgetansvar. Vi ser gärna att du har branscherfarenhet och dryckeskunskap.

Vi uppskattar att du är en utpräglad lagspelare. Teamet och resultatet är viktigare än dina egna prestationer. Stort eget driv, nyfikenhet och initiativförmåga krävs för att lyckas. Du är trygg i dig själv och din kompetens och säger vad du tycker – men är medveten om när och hur det bör förmedlas. Integritet och prestigelöshet värderas högt – du tar tag i det som behöver göras och ser alltid till teamets bästa.

Om Systembolaget
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 30 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull. Och i vilken annan verksamhet kan man rädda liv och samtidigt bli expert på mat och dryck?
För mer information se www.systembolaget.se  

Nu måste du ju ansöka!
I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig Rekryteringskonsult Anna Jeppsson Blomberg på ajb@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan via www.kimm.se senast 17 april.

Obs! Vi tar inte emot ansökningar via mejl.

 

Förmåner: Friskvård, Kollektivavtal, Lunchförmåner