Kommunikationsansvarig Alkoholforskning till Systembolaget

Tillsatt

Stockholm Rekrytering

Till Systembolaget söker vi nu den viktiga rollen som Kommunikationsansvarig alkoholforskning. Rollen är placerad på Systembolagets huvudkontor i Kungsträdgården, Stockholm.

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Friskvård
  • Kollektivavtal

Vårt uppdrag är att sälja öl, vin och sprit med ansvar och god service, men också informera om riskerna med alkohol. Vi finns till för alla i Sverige, inte bara de som handlar hos oss. Sambanden är enkla: ju mer alkohol som konsumeras, desto större negativa konsekvenser i form av dödsfall, sjukdomar, våld och missbruk. Att informera om riskerna med alkohol på ett för kunderna relevant, tillgängligt och inspirerande sätt är därmed ett helt centralt uppdrag för oss på kommunikation.

Kundnöjdhet och stödet för Systembolagets ensamrätt befinner sig på en mycket hög nivå. Det finns ett antal positiva tendenser när det gäller alkoholkonsumtionen bla i form av ett minskat berusningsdrickande och att alltfler unga människor provar alkohol för första gången senare än tidigare. Alkohol är dock inte vilken vara som helst och problemen som finns för både individer och samhället i stort är inte särskilt kända. Det är därmed en utmaning i att nå in till människor på ett för dem relevant sätt med budskap om alkoholens baksidor så att fler inspireras att reflektera över sitt eget och andras förhållningssätt till alkohol.

Om rollenI rollen som Kommunikationsansvarig alkoholforskning arbetar du nära vår övergripande ansvarig för Alkoholforskning och ansvarar för att med utgångspunkt i aktuell alkoholforskning och kundinsikter ta fram strategier för, och taktiskt genomförande av, varumärkesbyggande kommunikation i olika kanaler som leder till ökad kunskap och ett mer medvetet förhållningssätt kring alkoholkonsumtion hos identifierade målgrupper.

Exempel på arbetsuppgifter:

  • Med utgångspunkt i övergripande målbild för Systembolaget, effekter/nyckeltal för kommunikationen samt resultat och insikter från aktuell alkoholforskning ta fram strategier, planer och leda arbetet med operativt genomförande av målgruppsanpassad kommunikation.
  • Leda arbetet internt på kommunikationsavdelningen för att ta fram tex olika former av kommunikations-/redaktionellt material och PR.
  • Planera och genomföra ett antal alkoholforskningsseminarier på olika platser i landet
  • Strategi och projektledning av årlig Alkoholrapport.
  • Samordna kommunikationen med vårt dotterbolag IQDelta i kommunikationsavdelningens gemensamma budget och planeringsarbete samt vid behov ansvara för kommunikationen i olika projekt.

Om dig
För att lyckas i rollen har du en gedigen kunskap och erfarenhet av värdebaserat och kundnära kommunikationsarbete i såväl digitala som fysiska kanaler inklusive events/seminarier. Erfarenhet av forskarvärlden är ett plus men det viktigaste är förmågan och engagemanget för att på ett relevant och tillgängligt sätt nå in till människor med ett budskap de allra flesta inte tänker på särskilt ofta. Nämligen kunskapen och insikterna om alkoholens negativa sidor så att fler inspireras att reflektera över sitt eget och andras förhållningssätt till alkohol.

Vi söker dig som har relevant utbildning och minst 5 års erfarenhet av strategiskt och operativt arbete med kommunikation varav betydande del i idé/värdeburen organisation. Du har erfarenhet av att driva tvärfunktionella projekt samt av att ha budgetansvar. Du är trygg i dig själv och din kompetens och säger vad du tycker – men är medveten om när och hur det bör förmedlas. Integritet och prestigelöshet värderas högt – du tar tag i det som behöver göras och ser alltid till teamets bästa. Du är kommunikativt stark både muntligen och skriftligen, tycker om att skapa goda relationer och har ett öppet förhållningssätt till alla du möter.

Organisationstillhörighet
Kommunikationsavdelningen på Systembolaget består av fyra enheter med runt 50 medarbetare. Du tillhör enheten för Kommunikationsutveckling som ansvarar för att leda strategi, utveckling & produktion av intern och extern kommunikation i egna, förtjänade och köpta kanaler som gör att vi stärker upplevelsen av Systembolaget hos kunder och medarbetare. Enheten ansvarar också för framtagande av kommunikationsplaner samt att förvalta strategiska verktyg såsom exempelvis varumärkesplattform, kommunikationsstrategi, grafisk manual och språklig identitet.

I ditt dagliga arbete har du ett nära samarbete med kollegor från alla enheter på kommunikationsavdelningen och med andra avdelningar i företaget.

Om Systembolaget
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 30 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull. Och i vilken annan verksamhet kan man rädda liv och samtidigt bli expert på mat och dryck?

Nu måste du ju ansöka! I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig Rekryteringskonsult Anna Jeppsson Blomberg på ajb@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan via www.kimm.se senast 25 maj. Obs! Vi tar inte emot ansökningar via mejl.

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar kompetensbaserat genom hela vår rekryteringsprocess.

Urval

Vi gör en objektiv och samlad bedömning av din kompetens. Vi tittar på tidigare erfarenheter såväl som testresultat för att finna dig med bäst förutsättningar att lyckas i rollen. Alla får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Fler tillsatta jobb

Tillsatt

Digital Marketing Specialist till Datscha

Till Datscha söker nu en Digital Marketing Superhero till huvudkontoret i Stockholm med ansvar för den svenska marknaden. Vi är rätt plats för dig som vill utvecklas, ta ett större ansvar och arbeta på en rolig, flexibel arbetsplats med högt tempo och internationell atmosfär. Visst låter det spännande!

Stockholm

Läs mer

Tillsatt

Digital Marketing Manager till Canal Digital

Gillar du tv och underhållning och vill jobba i en bransch under ständig utveckling? Vi är på en förändringsresa mot ett mer datadrivet och digital arbetssätt och behöver nu stärka upp marknadsteamet i Stockholm med Digital Marketing Manager. Vi söker dig som vill utvecklas i en nytänkande marknadsföringsroll.

Stockholm

Läs mer

Tillsatt

Marketing Manager till Digpro

Har du erfarenhet av att jobba brett med marknadskommunikation med fokus på B2B? Lockas du av tanken att agera i ett tillväxtbolag? Har du förmåga att driva förändring, ta fram strategier, tydliggöra arbetssätt och utmana processer? Då kan den här rollen vara helt rätt för dig!

Stockholm

Läs mer