Ansvarig Partnersamarbeten till Systembolaget
Vårt uppdrag är att sälja öl, vin och sprit med ansvar och god service, men också informera om riskerna med alkohol. Vi finns till för alla i Sverige, inte bara för de som handlar hos oss. Sambanden är enkla: ju mer alkohol som konsumeras, desto större negativa konsekvenser i form av dödsfall, sjukdomar, våld och missbruk. Att informera om riskerna med alkohol på ett för kunderna relevant, tillgängligt och inspirerande sätt är därmed ett helt centralt uppdrag för oss på kommunikation.
Kundnöjdhet och stödet för Systembolagets ensamrätt befinner sig på en mycket hög nivå. Det finns ett antal positiva tendenser när det gäller alkoholkonsumtionen bla i form av ett minskat berusningsdrickande och att alltfler unga människor provar alkohol för första gången senare än tidigare. Alkohol är dock inte vilken vara som helst och problemen som finns för både individer och samhället i stort är inte särskilt kända. Det är därmed en utmaning i att nå in till människor på ett för dem relevant sätt med budskap om alkoholens baksidor så att fler inspireras att reflektera över sitt eget och andras förhållningssätt till alkohol.
Om rollenVi har tillsammans med vårt dotterbolag IQ arbetat fram en varumärkesposition och en kommunikationsstrategi som gör att vi optimerar våra gemensamma insatser mot vår vision om Ett mer omtänksamt samhälle där alkoholdrycker njuts med omsorg om hälsan så att ingen tar skada. En central del i den nya kommunikationsstrategin är att tillsammans med fler partners/röster skapa kommunikation som bidrar till att skapa ett större engagemang kring problemen med alkoholens andrahandsskador. Vi vill som företag och med vår kommunikation bidra till ett mer omtänksamt samhälle.
I rollen som Ansvarig Partnersamarbeten kommer du att ansvara för att med utgångspunkt i tydliga problemområden tillsammans med andra partners skapa aktiviteter som leder till ökat engagemang för dessa frågor hos relevanta målgrupper.
Aktiveringen av partnerskapen ska kunna integreras i Systembolagets varumärkesbyggande kommunikation och i förlängningen bidra till att stärka bilden av Systembolaget.
Exempel på arbetsuppgifter:
- Ansvarig för att initiera samarbeten, förhandla fram, hantera och följa upp avtal med externa samarbetspartners.
- Utveckla en aktivitetsplan i linje med partnerskapsstrategin.
- Säkra informationsöverföring och förankring av aktivitetsplan (både inför och efter genomförande) med relevanta intressenter på Systembolaget, med vårt dotterföretag IQ och hos samarbetspartners.
- Operativt ansvarig för att initiera och genomföra aktiviteter i nära samarbete med Systembolagets leverantörer och samarbetspartners.
- I nära samarbete med kommunikationsansvariga kollegor säkra att partnersplattformen integreras med övrig varumärkesbyggande kommunikation.
- Uppföljning och dokumentation av aktiviteter, med relevanta nyckeltal och lärdomar.
- Delta i kommunikationsavdelningens gemensamma budget och planeringsarbete.
Om dig
För att lyckas i rollen tror vi att du har gedigen kunskap och erfarenhet av att arbeta medieoberoende inklusive events/seminarier för att nå olika kundgrupper eller andra intressenter. Du är van att arbeta både strategiskt och operativt, är kommunikativt stark både muntligen och skriftligen. Du har erfarenhet av att etablera nya samarbeten, tycker om att skapa goda relationer och har ett öppet förhållningssätt till alla du möter. Vi ser gärna erfarenhet från en värderingsdriven verksamhet.
Vi söker dig som har:
- Relevant utbildning
- Minst 3-5 års erfarenhet (av liknande roll på marknadsavdelning eller från byrå) av sponsring och event med varumärkesbyggande aktiviteter
- Erfarenhet av att driva tvärfunktionella projekt
- Erfarenhet av förhandling och hantering av externa samarbetspartners och leverantörer
- Erfarenhet av budgetansvar
OrganisationstillhörighetKommunikationsavdelningen på Systembolaget består av fyra enheter med runt 50 medarbetare. Du tillhör enheten för Kommunikationsutveckling som ansvarar för att leda strategi, utveckling & produktion av intern och extern kommunikation i egna, förtjänade och köpta kanaler som gör att vi stärker upplevelsen av Systembolaget hos kunder och medarbetare. Enheten ansvarar också för framtagande av kommunikationsplaner samt att förvalta strategiska verktyg såsom exempelvis varumärkesplattform, kommunikationsstrategi, grafisk manual och språklig identitet.
Om Systembolaget
Systembolaget finns till för att alkoholproblemen i Sverige ska vara så små som möjligt. Om starköl, vin och sprit såldes i vanliga affärer skulle alkoholkonsumtionen vara nästan 30 procent högre, beräknar forskarna. Men Systembolaget kommer bara finnas kvar så länge folk vill. Så vår utmaning är att göra allt vi kan för att kunderna ska bli nöjdare och nöjdare – utan att öka försäljningen. Det är ingen lätt utmaning, men både rolig och meningsfull. Och i vilken annan verksamhet kan man rädda liv och samtidigt bli expert på mat och dryck?
Nu måste du ju ansöka!
I denna rekrytering samarbetar vi med KIMM. Önskar du mer information eller har frågor om rollen, kontakta gärna ansvarig Rekryteringskonsult Anna Jeppsson Blomberg på ajb@kimm.se. Vi ser fram mot din ansökan via www.kimm.se senast 3 juni. Obs! Vi tar inte emot ansökningar via mejl.